Tips för att träna bort ljudrädsla
Under början av hösten blev min unghund rädd för både kollektivtrafik, stan och mörkret. Det gick så småningom över, vet inte om det var av sig själv eller för att vi övade långsamt upp oss igen.
Hursomhelst - lade märke till att han fortfarande rädd för ljudet av hissen vid tunnelbanan (en röst som säger Plattform! eller Biljetthall!). Märkligt, vet inte varför. Jag spelade i alla fall in ljudet och försökte spela upp det här hemma där han är i trygg miljö. Han blev genast påverkad - orolig och rentav rädd. Brydde sig knappt om godis, ville gömma sig under soffan.
Kvalitén på ljudinspelningen var inte så bra - tänker att det susande ljudet i bakgrunden kan påminna honom om flygplan. Han gillar nämligen inte alls att flyga.
Blev lite rörig förklaring men undrar om någon har tips på hur jag stegvis kan träna det här, så att han inte är rädd för ljudet? Typ - spela upp, kasta godis, spela upp, kasta godis… men något mer?
Vi ska flyga om två veckor, har köpt lugnande (Zylkene-tabletter + Adaptil Spray till hans väska) till själva resan. Kanske jag kan försöka öva med sprayen på något sätt samtidigt?
Kasta godis är inte speciellt lugnande och det kan istället ge en ännu mer stressande effekt.
Spela upp ljudet (börja med låg volym) eller besök platser (börja på lite avstånd) där det finns saker som han är rädd för och ha en mysstund med honom :) Var väldigt lugn och trygg själv och bara ha en härlig stund med honom. Om han är stressad i början så gör ingen grej av det. Håll honom bara. Du behöver inte prata med honom eller kräva att han sitter eller är stilla etc.
Tanken är att han ska lära sig att när han kommer till en ny plats med nya ljud där han blir lite orolig, så kan han bara söka sig till lugnet hos dig :)
Om du absolut vill använda någon form av mat som belöning (vilket egentligen inte behövs för han ska inte lära sig någon typ av trick, bara lära sig slappna av) så använd typ skinkost på tup som han sedan får slicka på, för slickande har en lugnande effekt.
Vad det gäller flygningen. Om han stressar upp sig och blir orolig så gör ingen stor grej av det. Han får hantera det själv(bara håll i eller var i närheten helt lugn). Risken kan ju annars vara att han förknippar stressen med dig och då blir träningen i alla miljöer jobbigare.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag passar här men återkommer med tips imorgon jag har tränat liknande grejer med resultat helt utan godis så jag ska försöka ge något bra tips. Men en viktig fråga hur reagerar han när han blir rädd? Vill han fly? Börnar han skaka? Gör han utfall? Det är en viktig fråga i detta sammanhang.
Tack för era svar! :)
Tänkte inte ens att godis ökar stressen, tänkte istället att ljudet ska förknippas med något bra. Men ska testa utan! Hör gärna hur det går för #2. Skinkost är annars superbra, det älskar han, använder vid kloklippning.
Han är inte alls speciellt rädd för nytt annars, snarare tvärtom. Men för det här ljudet reagerar han med flykt, fick låg kroppshållning. Sprang till dörren för att kolla om det är någon som kommer. Försökte krypa upp i min famn (jag ignorerade honom, men lät honom ligga bredvid). Gömde sig slutligen under soffan. Darrade inte, skällde inte.
Ska jag alltså hålla i honom så han inte kan gömma sig, och bara vänta ut? (Och förstås sitta lugnt och låtsas att jag inte bryr mig själv, rentav ignorera honom.) Eller ska jag låta honom gömma sig och fortsätta med mitt, få honom att inse att inget hemskt händer?
För ja, det där med att han ska förknippa stressen med mig vill jag ju absolut inte. Angående flygningen så brukar gå super fram tills dess att vi går på planet. Sedan kan jag själv inte göra så mycket eftersom han måste ligga i en stängd väska vid mina fötter. Men den här gången tänkte jag iaf hjälpa honom genom Adaptil, vet inte om det ens funkar men skadar ju inte att testa.
Börja med att spela upp ljudet hemma, fast på mycket låg ljudnivå - när hunden en dag inte längre reagerar på det så höjer du ljudet ett snäpp.
Godis ökar inte stress - men ge med handen. En riktigt rädd hund äter för den delen inte heller, men att äta är lugnande så godis kan aldrig bli fel i en läskig situation - äter den, så superbra.
En grundregel som är bra att komma ihåg är att aldrig träna när hunden redan är stressad oavsett vilken typ av stress det är. Och inte Heller träna när hunden är orolig eller rädd. Att förknippa ljudet med något positivt är helt rätt tänkt men i en situation när hunden är rädd har godis inget värde för hunden. Men här kommer några tips när du tränar ljudet både hemma och i tunnelbanan. *Ta med en hundkompis som inte är påverkad av ljudet. *ta med människor som din hund känner och tycker om när du ska träna ljudet. *Försök att inte själv tänka på hur hunden ska reagera och inte Heller tänka på ljudet. En bra grej kan vara att själv ha headsett och en låt som gör en lugn och självsäker när man passerar ljudet. För hör du inte ljudet själv så tänker du inte på hur hunden ska reagera på samma sätt. *ge inte efter koppla bort mänskliga känslor vilket är jättesvårt men försök att vara lugn trygg men bestämd när ni tränar ljudet. * Viktigaste av allt avsluta ALLTID träningen när det går som bäst. Och pressa inte hunden för hårt i träningen träna inte varje dag ge hunden också lite semester från det läskiga hissljudet. Spela istället upp det på platser där din hund älskar att vara. Detta är saker som verkligen fungerat för mig men som satt hundar är individer så du får sakta men säkert prova vad som ger resultat:)
Jag tycker att du kan börja med att i 2-3 dagar ha en mysstund med din hund hemma så att du vet att din hund faktiskt uppskattar kelandet. Sedan kan du sätta på ljudet på låg volym när hunden är avslappnad. Du kan absolut prata med din hund då den är lugn och kansek säga något samtidigt som du sätter på ljudet så att det inte är heltyst och sedan kommer plötsligt något som hunden ogillar. Om hunden blir oroligt så håll bara i, men vill han resa sig eller liknande så låt honom, men det blir svårt att träna om han smiter in under soffan.
Ha bara på ljudet i några sekunder i början. Du måste inte vänta tils du ser en reaktion från hans sidan, för om nu ljudet är på oc han inte reagerar så är det jättebra. Öka tiden efter hand och öka även ljudnivån sakta.
Jag tycker att #5 hade ett bra tips där om att du kan ha hörlurar med lugn musik på dig när ni är ute och går förbi ljudet(men nödvändigtvis inte då ni är ute och har satt er någonstans för en aktiv tränings session)
Adaptil etc. för flygningen tycker jag är bra. Försök göra det så lugnt för honom som möjligt där.
Sedan vill jag inflika att jag visst anser att godis kan vara stressande.
T.ex. om man har en hund som är van vid att trick tränas. Denna hunden vet att han måste GÖRA något för att få godis. Någon aktivitet från hunden sidan --> godis. Hunden kommer då, sammtidigt som den redan är stressad, försöka lista ut vad den behöver göra för att vara till lags, uppfylla det krav du har på den, och sedan få godiset.
Sedan finns risken att du t.ex. ger godis då hunden ligger ned i närheten av oroskällan, för då tror du att den är lugn. Den gör som du ber och får belöning, men egentligen har du bara behandlat symptomen (hunden försöker fly iväg eller stå upp etc) och inte orsaken till oron. Hunden kan vara precis lika stressad inombords, fast nu ligger den ned istället. Och för det tredje så kan bli en viljeklyvning hos hunden och detta är stressande. Hunden vill gärna ha godiset, egentligen, men vågar inte, fly eller ta godis, fly eller ta godis. etc. Lite så tänker/tycker jag :)
//Ambrose
Sedan det med att ignorera, nja.. jo. Ignorera hundens negativa reaktioner och källan till oron snarare än att ignorera hunden totalt. Du hör inga konstiga ljud, och tycker mest att hunden är lite löjlig som sjåpar sig :)
//Ambrose
Tack snälla alla för svar. :) Inte hunnit träna i helgen men ska försöka öva lite inkommande vecka.