Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 13054 ggr
[[Mellebelle]]
0

Tik juckar

Min tik brukar ibland börja jucka på en han hund hon brukar leka med vad kan det bero på?

linn8
0

Hon visar dominans bara:) att det är hon som är "boss"

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[[Mellebelle]]
0

Jaha okej :) så betyder det att hon är väldigt dominans?

linn8
0

#2 hon kanske bara leker och försöker "bestäma" dom flesta hundar gör det på lek:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Ellenor123
13

Nä, brukar snarare bero på hormoner eller stress.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[[Mellebelle]]
0

hm jaha, hon är ju rätt så nervös av sig kanske de beror på det? hon ska även löpa snart kan de även bero på de?

[Teddies matte]
16

#1 Hunden är INTE dominant! Juckande är absolut inget tecken på "dominans", skit snack.

Hunden är stressad, därav beteendet. Avbryt genast och se till att hunden inte blir så stressad, skapa lugn kring hunden.

Ellenor123
2

Det kan ha med löp att göra ja, könshormoner. Ifall hon juckat även vid tidigare tillfällen så är det antagligen pga stress, en slags överslagshandling. Hunden är övertrött eller blir för exalterad och stressad av leken - vilket kan grunda sig i understimulans eller överstimulans.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

[[Mellebelle]]
0

okej tack för svaren, kan bero isf på löpen. då hon inte gjort detta tidigare. men får hålla koll på det.

Praefatio
2

Jag vet att det redan skrivits men vill också påpeka det: Det beror alltså inte alls på dominans. Alla hundar som juckar, oavsett kön och vad de juckar på, är väldigt stressade. Leken med hanhunden i ditt fall har med största sannolikhet blivit för intensiv eller så är det många stressande känslor i kroppen pga löpet.

Avbryt, dvs ta bort hunden, helt utan att skälla eller vara arg. Eftersom du har en stor hund så kan du sitta ryggsäck en stund, eller bara säga åt henne att lägga sig. Klappa och massera. Se till att hanhunden lämnar henne ifred. När tiken slappnar av igen så ser du till att de inte börjar leka en massa igen, utan att de tar det lugnt.

[[Mellebelle]]
1

okej tack det ska ja se till att göra :)

[tk1971]
0

Min gamla tik brukade jucka på kuddar. Aldrig nåt annat. Nu tillät vi henne inte att jucka på kuddarna, och varje gång vi lämnade hemmet var vi tvungna att ta undan alla kuddar. Jag tycker inte hon var nämnvärt stressad. Snarare skulle jag tro att det var hormonellt i hennes fall.

hund_katt
0

what? har alltid trott att det varit dominans när min golden försöker 'rida'/'jucka' på andra hundar. han slutar när man säger till som tur är, vilket inte pudeln gör… han är på hela tiden… så det kan aldrig bero på dominans att de juckar då?

oj, det är nog den största myt jag hört att de juckar/rider för dominans.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Teddies matte]
2

#12 Nej, det är inte dominans. Dominans är något helt annat och en sk. "dominant" hund skulle aldrig få för sig att göra så.

En riktig myt, ja.

Praefatio
4

#11 Att hon var fixerad vid just kuddar är ett tydligt tecken på att det inte är "något hormonellt" utan stress. I detta fall kan just fixeringen ha varit den stressutlösande faktorn.

Någonting man ofta träffar på i hundvärlden är människor/ägare som tror att stress alltid är någonting som syns genom hyperaktivitet, dvs. genom extrem busighet, flyktbeteende eller aggression. Så är det inte alls. Stress kan lika gärna vara oro inuti och ta sig uttryck på tusen olika sätt, inklusive riktas inåt. Människor som är stressade springer ju inte alltid runt, utan kan lika gärna sitta och pilla med fransarna på halsduken, "spejsa iväg", bli inåtvända/"blyga" osv. Så är det med hundar också, de måste inte bara bli hyperaktiva utan kan lika gärna stänga av, fixera sig (vanka runt, jucka etc), bita sönder grejer…

Även "glädjestress" finns ju. Chihuahuan jag långpassar just nu är oerhört stressad ofta, inte för att saker är hemska/läskiga utan för att allt är kul. Då hoppar han runt, gräver i kuddar, slingrar sig på golvet, busar… och bemöts såklart ofta med "Hihihi, ååååååhhh, vad du är sööööööt!!!!!!" vilket får honom att bli ännu mer stressad. Även om han ser glad ut, och säkert också känner sig glad, så slutar det bara med att han mår dåligt. Vi jobbar mycket med det där. Husdjur ska inte behöva stressa. Stress är en mekanism som ska kicka in för att man ska se till att man överlever. Det är bara destruktivt att känna stress när man inte är utsatt för fara. Djuren har mat och vatten, de har ett hem där de ska känna sig lugna och trygga, de har en ägare som ska bryta leken med andra hundar innan det blir för intensivt. Inre frid är en av de finaste gåvor vi kan ge våra hundar :) Kan tillägga att hundar självklart ska få vara glada och uppspelta, glädje och att vara taggad vid t.ex. träning eller lek är inte stressande så länge ägaren ser till att man inte går över den tröskeln.

(Sista stycket är inte riktat till dig #11, utan mer allmänt)

[tk1971]
0

#14: nej, det där tror jag inte på när det gäller min förra hund. Hon VAR inte stressad.

vallhund
2

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

gabrielita
0

Jag har själv det problemet men jag pratade med min vet och hon sade att de kunde vara på grund utav dominans som nämns ovan eller för att hon snart ska löpa.

vallhund
4

#17 Du kanske skulle prata med en etolog, som har utbildning i djurs beteende o inte en veterinär som inte har den utbildningen.

redstaryena
1

Mina ena hund är nervös och stressad men juckar aldrig! Men hanhunden som är väldigt lugn inomhus, kan börja jucka på andra hundar som kommer hit. Han är inte det minsta stressad! Och han väljer noggrant ut vilken hund han ska rida på när vi är på rastplatser. Alltså alltid den hund som är mest undergiven.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

vallhund
2

#19 Varför tillåter du att din hanhund ö.h.t. juckar på andra hundar?

Rebornlady
0

Min tik har sin favoritkatt…

redstaryena
2

20 kände inte att jag behövde göra några tillägg hur vidare jag tillåter det eller ej, utan ville mer poängtera att det inte måste vara stressrelaterat.. Fast nu när du antog detta (inte så konstigt) …nej jag tillåter inte det!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.