När hund nr 2 kommer..
Hej. Jag tänkte bara höra lite hur folk här skulle gjort när man ska skaffa hund nr 2.. Just nu har jag en hund. En Mittelspitz hane på snart 2 år. Han är så klart min lilla bebis och är väldigt mammig! Och när jag ska flytta hemifrån så ska jag köpa en hund till. Och jag har nästan bestämt mig helt för en Eurasier (tik). Så hur skulle ni gjort när man tar hem den nya valpen? Jag tror inte Nilo (min hund) har träffat en liten valp.. Och vet inte hur han reagerar på dem. Jag vet dock att han blir väldigt avundsjuk när jag hållbar på med andra hundar och barn. Som när jag håller min syster dotter kan han komma fram och man ser på honom att han inte gillar att jag håller henne. Och han börjat slicka på mig om jag sitter ner. Men jag ignorerar honom eller säger nej. Ska man bara fortsätta som vanligt när man tagit hem den nya valpen? Har aldrig varit i denna "situationen" innan, förutom när vi skaffade vår andra hund (min systers) för 13 år sen, men då var jag så liten så jag vet inte hur de gjorde. Kom med massor av tips osv! :)
Låt dom först träffas på en neutral plats. Eftersom det är en valp så kommer det säkert gå bra. Ha lite ensamtid med den äldre hunden, så hunden får vara själv med dig lite ibland också. Så han inte känner sig utanför. Gå egna promenader där valpen inte är med. Träna trix osv. När valpen inte är med.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
När jag för första gången utökade min flock med hund #2 så var min äldre hund ca 11 år gammal och världens snällaste mot allt och alla, två- som fyrbenta. Men precis som din hund så var han "mammagris" och van vid att få all uppmärksamhet. Jag introducerade valpen och min vuxna hund utomhus på neutral plats och därefter kom valpen in i huset och vår normala rytm, helt utan problem. Livet ändrar ju dock sin rytm med att oftare springa ut på rastning, fler matgivor osv speciellt när valpen är liten. Men just för det här med mammigheten och att min äldsta hund var van att få all uppmärksamhet så fick jag lägga en hel del tid på att träna in att jag "delas". Jag lade även ner en hel del tid på att hålla på med vardera hund separat. Dubbla promenader, egentid för mys för vardera hund, egentid för träning med vardera osv. Men även självklart promenader och träning tillsammans vilket jag också tycker är viktigt att det tränas in. Variation helt enkelt. T.ex. kunde jag gå en kort promenad med valpen tillsammans med min vuxna hund för att sen (som riktigt liten valp) lämna valpen hemma, inte helt själv, och ta en längre promenad ensam med den vuxna hunden. Ibland fick valpen vara med på långpromenaderna med min vuxna hund men då endast gå kortare sträckor självklart, och i valpens takt, för att sen bli buren (har mindre ras).
Jag tog det som det kom, man får se hur hundarna reagerar på situationen och anpassa sig därefter. Jag har alltid siktat på, och vill ha, självständiga hundar (som inte är flockbundna) och därmed fått lägga ner mycket tid på träning osv separat med varje hund. Min äldre hund gick sen bort vid 15 års ålder och "valpen" som då var vuxen blev ensam. Ca ett år efter den äldre hundens bortgång så skaffade jag igen en "hund #2" som introducerades på samma sätt och som jag tränat på samma sätt som första gången. Dvs de är både tillsammans likväl som jag tar ut dem/ håller på med dem separat.
Lycka till!
Håller med #1. Låt den äldre hunden göra saker först. Gå in/ut genom dörren, in/ut från rasthage osv. Har alltid fungerar för mej.