Liknar Ridgeback?
Hej! Jag vet att detta är en konstig fråga, men jag tänker fråga ändå ;-) Jag undrar om ni kan raser som påminner om Ridgeback i temperament och egenskaper. Anledningen till att jag frågar är för att familjen har delade åsikter om rasval. En älskar ridgeback men inte dom andra. Så jag tänkte att det kanske passade med en ras som har liknande egenskaper :-) Tack på förhand!
Vad är det med RR som du gillar? Både estetiskt och mentalt.
≧◔◡◔≦
..och vad är det som de andra ogillar med RR?
≧◔◡◔≦
Jag antar att det är rhodesian ridgeback du menar och inte thai ridgeback dog? Kan kanske vara bra att precisera när det finns två sorters ridgeback även om den ena är ovanlig. :)
Förstår till fullo jag känner en som har en RR och det är den absolut trevligaste och stabilaste hunden jag träffat. Den är med sin ägare överallt utan koppel iprincip han behöver iprincip aldrig ens ge sin hund ett kommando och har aldrig funderat i något metod tänk eller krånglat eller så han har en hund som är 100% trygg med honom och helt naturligt följer din ägare för att hunden helt älskar honom. RR är ju från grunden en jakthund och han hade ned sig den lös på kannonhoppstävling och hunden total struntade i kaninerna utan befan sig med sin husse. RR är väldigt trevliga och förstår varför du vill ha en. Men just nu kommer jag inte på vilken hund som rent mentalt och personligt liknar den…
#1 och #2 Gillar att dom kan vara aktiva, trevliga, inte för beroende av att alltid ha sällskap, och att dom inte har lång päls. Men dom andra har problem med att dom är så pass "kattliknande" i psyket. Dom är ju ganska självständiga och inte supergosiga, dom sitter ju hellre för sig själva. #3 jag menar Rhodesian :-)
Så om jag fattat det rätt så är det som skär sig egentligen att du uppskattar hundar med självständighet och integritet medan de andra vill ha motsatsen? Nu har jag ingen större erfarenhet av RR, men kan inte tillgängligheten ha att göra med huruvida det är en familjemedlem eller ej? att de skulle kunna mysa med familjen, men knappast krypa upp i knät på en utomstående.
≧◔◡◔≦
Lite OT och jag har inget förslag åt TS men tänkte berätta om min erfarenhet av rasen då den skiljer sig betydligt från #4.
En kompis till mig har en RR. Han är ett år gammal och så otroligt vacker! Den hunden klarar inte att vara ensam. De har ensamhetstränat konsekvent sen han var valp men han kan ändå inte vara själv mer än typ tio minuter innan han börjar yla och skälla. Att lämna honom i bilen går dock bra🙂
Hunden har dessutom blivit aggressiv mot andra hundar och har sedan tidig ålder gjort utfall mot ägarna när de går på promenad. Utfallen har dock blivit betydligt bättre med tiden.
Jag har ju inte erfarenhet av någon annan RR, och den här kanske inte är rastypisk, men den har inte särskilt mycket "will to please" och verkar lite svår att jobba med.
Hunden är dock inte särskilt intresserad av att jaga. Vilket jag avundas😛