Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1144 ggr
ilenna90
0

boston terrier

hej! är det nån som har/haft en boston terrier här och skulle vilja svara på lite frågor jag har? :) 

- Min erfarenhet av småhundar är att dom så gott som alltid är väldigt ´bjäbbiga´ och jag har därför känt att det nog är en större ras jag behöver satsa på. Men hur är det med boston terrier? Dom verkar helroliga och ha egen personlighet, men undrar som sagt hur dom är i övrigt. Självklart har det väl med uppfostran att göra också men ni förstår hur jag menar :)

- Hur är det med andningsbesvär hos rasen? Är det alltid väldigt illa (som med tex. mopsen) eller skiljer det sig från kull till kull/hund till hund? 
Har den några besvär som är oundvikliga? 

- Är det en hund som skulle kunna trivas i en lägenhet? Och behöver den fler ´hundkompisar´ för att må bra eller funkar den som ensamt husdjur så att säga? 

- hur är det med motionen? Vad jag förstått så kräver den inte särskilt mycket? Men är det väldigt extremt åt andra hållet? dvs. att den inte orkar med promenader längre än en vända runt kvarteret? 

Ni får jättegärna berätta något mer som jag inte frågat om ifall ni vill det :)

Saffran0Spice
0

sätter en nyfiken tass här ^^

Fridaaaa
0

Nu har jag ingen bostonterrier men vissa saker kan jag svara på än då:

- Bjäbbighet: Träningssak, visst små hundar tenderar att "småbjäbba" mer tycker jag men mycket är träningssak.
- Om man bor i lägenhet eller hus - Spelar ingen roll. Hunden tränas inte inomhus ändå, utan sker utomhus. 
- Hundar är flockdjur. Man behöver inte äga flera hundar men anser att hundar (i princip alla) mår bra av att träffa andra hundar att kunna prata med, leka med osv.
- Finns ingen hundras som enbart orkar en promenad runt kvarterat (kvarterat säger ju visserligen inte så mycket då sträckorna kan skilja sig en hel del). Man tränar ju upp hunden efterhand så att säga så det orkar längre och längre. En bostonterrier skulle kunna hänga med flera timmar ute i skogen t.ex om den har kondition och muskler till det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.