Handominans
Skulle behöva lite hjälp av er… För lite mer än ett halvår sedan tog jag över en kastrerad Dogo canario hane, han var då 10 månader. Han hade då bott i en trea tillsammans med fyra andra hundar (en av dem hans kullsyster), katter, möss och en 1,5 åring samt blivit slagen av sin husse, ändå är världens goaste och snällaste hund, älskar allt och alla. Tydligen så är hans uppfödare otroligt oseriöst och hennes hundhållning gränsar på djurplågeri, så när hon som köpt Bosse och hans syster från henne (hon som jag tog över Bosse från) fick reda på att Josefine som systern då heter hade hemska höfter och behövde tas bort räddade hon ett av deras kullsyskon som stannat hos uppfödaren. Han är en okastrerad hane som aldrig hade varit hos veterinären, träffat drygt 15 personer i hela sitt liv och bott instängd med sin pappa på ett otroligt litet utrymme. Han var mager, stressad och hade diarré. Nu är Josefin borta och Bosses brorsa ska hitta ett nytt hem efter att han kastrerats, och jag måste medge att jag känner mig mer än sugen på att utöka familjen. Så till problemet; de går inte ihop. Bosse är världens snällaste och beter sig fantastiskt med alla hundar, men det är något med honom som gör att hanhundar konstant ska rida på honom. När vi först tog över honom var alla, och då menar jag ALLA, hanar på honom, men med sitt nya självförtroende så händer det mer och mer sällan. Han har till och med börjat säga ifrån, även om han oftast föredrar att bara flytta lite åt sidan. Hans bror bodde som sagt instängd med deras pappa och de har rykt ihop många gånger, och när han har träffat underbara, snälla Bosse har han först blivit otroligt glad men så fort de släpptes lösa skulle han på honom. Hans ägare särade på dem direkt och har inte låtit dem hälsa på varandra efteråt, hon backar alltid ur precis innan och detta skapar ju så klart ett ännu större problem eftersom hundar känner av sina ägares sinnesstämning. Han var inte aggressiv och har inte varit det senare heller, det är det där med dominansen och det har blivit en besatthet för honom såsom för många andra hanar. Jag skulle verkligen uppskatta lite tips och råd på hur vi ska inte bara få honom att ge sig utan också komma underfund med varför Bosse är ett så omtyckt mål. Hur ska de träffas? Hur ska vi bete oss? Vad ska man göra, egentligen? Allting är välkommet!

Det är inget konstigt att hundar rider på en kastrerad hane. De har svårt att identifiera hans könstillhörighet eftersom kastrering gör honom till en "det".
#1 Grejen är ju det att de är så otroligt många på just honom och de slutar ju inte, de blir helt besatta. Finns det verkligen inget att göra åt?

Jag vet inte vad man kan göra åt det. En negativ effekt av kastrering är just detta med att de får en otydlig könstillhörighet vilket påverkar andra hundars beteende.
Det är din uppgift att skydda din hund från att bli juckad på.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#4 Och det gör jag ju självklart, nu handlar det ju om hur vi ska få hans bror att bryta sin besatthet och hur bästa sätt att göra det på skulle vara. Eftersom jag gärna vill ta över honom.
Om jag fattade det hel rätt, så skulle den intakta kastreras - förhoppningsvis försvinner problemet då OM könsdriften minskar. Jag är inte för kastrering, men i detta fallet om du ska ha båda hanarna så är det nog det bästa. Kastrerade hanar blir ofta en lockelse för intakta hanar och det är ofta bättre/lättare om alla hanar i samma hushåll är kastrerade - tyvärr. Räkna dock med att det tar några månader innan könsdriften försvinner/minskar hos den som ska kastreras.
#6 Precis, det ska han och det är det vi hoppas på också. Är så orolig över var han skulle kunna hamna, han som haft så mycket otur i livet redan.