Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 723 ggr
Gronstedt
0

Mopsar?

Är verkligen alla mopsar "ohälsosamma", som det verkar i denna tråd: http://djurskydd.ifokus.se/discussions/54770ba08e0e743bec000197-kandisar-med-pugs-och-andra-ohalsosamma-raser?discussions-1?

Finns det inte bra och friska mopsar, om man väljer rätt stam?

Kitten86
1

Visst, jag tror att det finns skillnader i linjer vad gäller hälsan (precis som inom alla raser egentligen).

Jag har en bekant som föder upp mops (i många år) och hon har, och siktar på, hälsosamma mopsar. Hennes mopsar har inte alls den "jobbiga andningen" utan fria luftvägar. Hundarna får dagligen mycket motion och är riktigt vältränade. Hennes dotter tom tränar och kör agility med mopsarna och ojj vilken fart de har (vilket alla kanske inte tror just pga andningen). Hon har heller aldrig behövt göra kejsarsnitt på någon av sina mops tikar, vilket jag förstått annars inte är helt ovanligt.

Wellcraft
1

Anser inte att det finns någon mops som är helt frisk. Kände en som födde upp mopsar förut och visst var det fart, fläkt och livsglädje i dem men det är ingen ras jag någonsin skulle förespråka.
Med sådana defekter mopsen dras med finns det för mig ingenting som kan kallas frisk, även om mopsen klarar av att leva med sin kropp (den vet ju inte annat).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Daniela1983]
0

# 2 Är det något mer förutom andingen du tänker på som är ohälsosamt med rasen?

# 1 Skönt med en uppfödare som tänker på djurens hälsa.