Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2105 ggr
svassen
2

Sexdrift, nervös unghund

Hur hjälper man enklast en unghund som just blivit könsmogen? Det är en storpudel på nästan nio månader. Han har börjat kissa på stolpar och träd nu. Om han fick så skulle han kissa på dem hela tiden.

I flera dagar i sträck har han suttit och gnällt när vi är inomhus. Inatt var riktigt jobbig då han satt och flåsade högt och ljudligt, och däremellan snurrade runt, strök omkring, jagade sin svans. Han ville jucka på allt som gick och han var "synbart" upphetsad. Det enda jag kunde göra för att få honom att sova (och jag själv för den delen) var att skärma av, så att han bara fick en liten yta att röra sig på, och med enbart en bia-bädd.

Jag motionerar honom ordentligt och tröttar ut med mental träning, men det har inte samma effekt längre. Det här är en ny hund som jag inte träffat förr nu, och jag vet inte hur jag enklast ska få honom att lugna ner sig? :/ Alla hormoner gör honom så otroligt nervös nu helt plötsligt - förändringen har skett på en vecka. Tuggben och liknande är helt ointressant när han är så där orolig.

Vi bor i ett extremt hundtätt område och han reagerade på löptikar redan vid 6 månader (matvägran)… Jag har funderat på kastrering, men blir förvirrad då det finns så många delade åsikter. Jag tycker dessutom att det är alldeles för tidigt, även om det är möjligt och lagligt. Först och främst vill jag försöka klara ut det här på egen hand, utan ingrepp. Men hur ska jag kunna dämpa hans hormonbomber?

Ni kanske har någon idé?

svassen
0

Ingen som har någon tanke? :(

fridarebecka
0

Det som hjälpt oss är att öka motionen och fortsätta mentalstimulera ungefär lika mycket, är ute och springer med honom flera gånger i veckan just nu (han är drygt 1 år). Han drar mig när vi springer och har tagit på sig den rollen bra, han har lättare att släppa fokus på kissfläckar och andra hundar när han har ett jobb att sköta 🙂Planerar att köpa in en bra klövjeväska snart också och låta honom bära ute.
I mentalväg så kör vi lite mer kontaktövningar än vanligt och tränar mer sitt/stanna ute, det är två övningar som är svåra för honom just nu men samtidigt väldigt nyttiga, han är inget fan av att sitta still ute i dagsläget.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
russin
2

Det är en period när unghanar kan vara riktigt jobbiga när dom kommer på detta underbara med löptikar. Stå ut - visserligen skiljer det sig mellan individer, men oftast brukar dom vara som mest disträ/jobbiga runt 1-1,5 år för att sedan lugna ner sig , mogna och lära sig att inte hetsa upp sig för minsta doft.

Kompisens nu 3-åriga cavalier började helt plötsligt rymma på skogspromenader vid 1,5 års ålder när han kände doften av löptikar. Han har efter det fått gå med mina tikar några promenader i veckan under i stort sett hela deras löp och det fungerar kanon - han har lärt sig att det inte är värt att hetsa upp sig för minsta lilla löpdoft och framförallt när tiken inte ens höglöper. Han sticker aldrig längre och han sköter sig kanon även när mina tikar höglöper. Självklart vill ha, men han sköter sig och är sansad. 

Nu har dom skaffat en till hanhund, som är 1,5 år - så det ska bli kul att se hur mycket han går i taket när mina töser börjar löpa😃 men dom är bra på att "klappa till" närgångna hanhundar när det är fel tider, så han kommer lära sig han med att man sköter sig oavsett löptik eller inte🙂