Hund och allergi
Har ett barn som är allergisk mot bla katter och kaniner. Vi passade en hund förra sommaren, och det gick bra.
Funderar på att bli fodervärd åt en hund, men är lite orolig att han ska visa sig vara allergisk även mot hundar.
Vad har ni för erfarenhet av allergi mot djur?
Min kille är allergisk mot sina katter (han klarar sig med tabletter) men inte mot mina hundar. Vilka raser som upplevs som allergivänliga varierar från allergiker till allergiker.
Jag är allergisk mot dom flesta smådjur samt katt men tål häst. Dom flesta hundraser tål jag inte men klarar av nakna och ullpälsade raser (med undantag för deras saliv),
Son är pälsallergiker tål inte katt,hund,häst,kanin marsvin mm. Han har reagerat på olika raser, men dom som han inte reagerat på är softis och Pudel. Att vara fodervärd och vara allergiker tror jag inte många uppfödare skulle vilja riskera att ha som fodervärd, det är trots allt ett antagande man gör så jag råder er att verkligen kolla hur allergin är mot hundar före ni funderar på bli fodervärd. Våran son bor inte hemma då han är så pass gammal nu men vi väljer hund så han kan hälsa på och sova över utan att bli för dålig. Vi har även katt men katter tål han rätt bra sen 5 år tillbaka.
Tack för svar! 🙂
Ok, får försöka få en särskild allergitest just mot hundar då.
Vi har redan en framtida fodervärdshund, vars uppfödare vet om att ev allergi kan uppstå, så den delen är inget problem.