Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1034 ggr
Fanny92
0

Behöver jag hundvakt?

Hej där!

Hittade precis det här forumet och tänkte passa på att fråga en sak.

Jag får snart hem min valp (5 månader) och kommer självklart vara hemma någon månad för att valpen ska känna sig hemma och sen sakta börja lämna den ensam.

Grejen är att mina skoldagar ser ut såhär:
Måndag: 14.10 - 15.55
Tisdag: 10.20 - 14.50  (Går hem en 30-60 min under lunchen)
Onsdag: 13.10 - 16.00
Sen är jag ledig resten av veckan.

Vad tror ni, kommer jag behöva dagis eller kan jag skippa det tills framtiden?

zickan
0

Jag skulle säga gå efter hunden och åldern. Inte så långa tider för en hund att va ensam. Jag hade kunna körade mina ena ensam den tiden. Dock inte andra, han är svår att va ensam även kortare stunder.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ambrose
2

Det beror helt på hur din hund är. För alla är individer. Vissa är jättelätta att ensamträna och andra kan inte vara själv i ens 10 minuter, men en normal bra ensamtränad valp i den åldern (ca 6 månader när du börjar skolan igen) kan vara ensam 4-5 timmar utan problem. Så du får helt enkelt se hur just din valp är :) Var hemma och knyt band med hunden i 2-3 dagar precis när den har kommit hem. Sedan kan du börja gå ut och slänga soppor, handla… göra småsaker.som tar några minuter. Om din valp är lugn när du kommer tillbaka så kan du.öka tiden efter hand. Se även till att hunden är ordentligt rastad och gärna har gjort något uttröttande innan du går hemifrån. Typ lek, promenad, nosövningar, trick etc. Var bara noga med att se hur just DIN hund reagerar och bygg sedan på det :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Kibschen
2

Det är ganska mkt som påverkar. Det hade gått med min jycke men man ska nog inte räkna med det. Man får också ha i åtanke att du inte känt hunden så länge. Och den är troligen inte säker i ditt hem än. Hade du fått hem den tidigare hade det varit lättare att lugna dig med att den nog lär sig samt att du hade lärt dig magkänslan mer för din individ. Men likväl som det kanske inte går så kan det också gå jättebra. Mitt tips är att försöka ha en reservplan. Har själv suttit i ett läge då jag var tvungen att jobba fler timmar och kort tid att fixa passare. Det var jävligt en stressig känsla.

CissiD
0

De beror helt på hur din valp reagerar på att va ensam. Vissa klarar de jätte bra medan andra måste man träna massor för att de ska kunna va själva alls. Just för åldern på valpen så tycket ja inte de5-6 månader så kan den klara de om de är rätt individ. Men jag har själv lyckats få en individ som hatar att va ensam över allt i hela värden. Ja har tränat honom sedan han va 9 veckor och ändå är vi bara uppe i ca 40 min. Han är idag 9 månader.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

poodlelicious
0

Se om du kan hitta en dagmatte. Det är ju så lite tid.

redstaryena
0

Det borde hunden klara av om du kört ensamhetsträningen på rätt sätt , för redan då brukar man märka hur hunden kommer att fixa det. Och så klart måste man ha aktiverat hunden både fysiskt och mentalt innan

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

vallhund
0

#6 O andra sidan finns det hundar som aldrig kan lämnas ensamma o det vet man inte i förväg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CissiD
0

#6 håller med #7 även med ordentlig ensamhetsträning så finns de hundar som mår väldigt dåligt av att vara ensam.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();