Show-raser (Utställning)
Hallå! Startade samma tråd inne på Hundutställning.ifokus men verkar vara låg aktivitet där så testar här om det går för sig :)
Har hållit på med lite utställning med min Cavalier med bra resultat men uppmärksammat att det är vissa raser som oftare vinner BIS eller BIG. Oftast raser med lite attityd, smäckra och långa steg. Exempel Mops, Pudel, Cocker spaniel, Ahfganhund, Golden retriver. Ja nu generaliserar jag men vad tycker ni? Kanske bara jag som är grinig när min cavalier får perfekt omdöme och bara blir placerad 3a eller åker ut på 3 röda i BIG-finalerna :P
Sen såklart raser det finns väldigt få av. Hade jag haft en Appenzeller Sennenhund (med ok/bra rastyp) hade jag vunnit massa fina priser men med cavalieren är den sån konkurrens.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
I de flesta fall håller jag faktiskt med, inom vissa grupper är det ofta samma ras som blir BIG. Jag är mest insatt i grupp 8, och där tycker jag oftast flat eller golden vinner.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
Ja typ 70% av BIG-8 vinnarna är golden el flat. Grupp 1 imo Australian shepherd. Grupp 2 nån pincher typ, grupp 3 någon av de större terrierna eller yorkie. Grupp 5 Basenji, Akita eller faraohund osv
Om man vill pyssla med utställning anser ni att man bör välja en ras som ofta vinner BIG/BIS?
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Ja i de flesta fallen tycker jag också att bl.a pudlar ofta blir BIS 1 speciellt storpudlarna. Kan nog ha och göra med att de ser eliganta och ovanligt vackra ut för att bara vara hundar om man kan uttrycka sig så. Men även ett bra temperament är viktigt och det har oftast alla storpudlar.
Pudlar och andra pälsraser är ju inte heller de lättaste raserna att ställa ut eftersom det är så mkt som måste fixas innan utställningsdagen, bad, föning klippning. De flesta som ställer ut pudlar är ju sådana som verkligen brinner för det, uppfödare eller personer med flera års kunskap eftersom det är så mkt jobb under hela tiden när man har lång päls på en Pudel, "vanlig folk" som inte är intresserade av utställning klipper ner sina pälsraser. Så jag tror att det ofta är väldigt kunniga personer som ställer ut tillexempel pudeln, som vet hur en hund ska visas osv och att det kan spela roll när de ställs ut.
Men visst det blir tråkigt när bara samma ras inom grupperna vinner :-(
Ja vissa frisyrer kan lyfta styrkor och dölja svagheter men när domaren känner igenom hunden så känner h*n vad som är under all päls.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Så noga känner de väl inte på hundarna? Tycker de är rätt snabba. Speciellt stora hundar som inte ska upp på bord, enligt min erfarenhet, kollas väldigt snabbt.
De med mindre päls känns nog snabbare än de poofy. :) Benen t.ex. brukar visa sig själva i rörelse om de är inåt eller utåtvinklade m.m.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vet ju inte hur domarna gör/känner/kan så strunt samma :P
En annan utställningsrelaterad funderan. Vad är grejen med Kavaj och pennkjol :S Jag är verkligen ingen som har såna kläder, känns onaturligt. Brukade ha neutrala, lite finare och som passade till hunden jag ställde men ändå kollade/pratade veteranerna och domaren.
Äasch ska göra come back med kavaj, pennkjol, trimmbordet, buren med alla rosetter på och min underbart vackra hund. Sen vinna BIR och iallafall bli BIG2a (hon blir veteran i januari, kan man bli BIS då?)
BIS-veteran kan man ju bli :)
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
kopierar mitt svar hit då eftersom de är mer action här ;) Fast om hund X är mer rastypsik, visar sig bättre och har bättre attityd än hund Y så är de ju den hunden som skall vinna. Ofta är vi väldigt bra på vår egen ras o ser bara vilken snygg hund man själv har. O visst kan den vara snygg speciellt om den vinner BIR efter BIR på utställning med hög konkurens men hur mycket kan vi om de övriga raserna i gruppen? Den där hunden man inte har en kontakt med? Tror man lätt ser sin egen hund som den bästa ( vilket ja tycker man ska ) men måste inse att de finns sååååå många hundar o speciellt i de raser som är populära så de kanske är lättare att hitta en supersnygg irländsk röd setter där det var 55 anmälda än en långhårig weimaraner där de var 2 anmälda.
Jovisst är det så. Dock tycker jag inte riktigt att cocker spaniel passar in i listan, hemskt tuff konkurrens där. Det har varit väldigt få engelska som jag har sett som gruppvinnare i Hundsport.
Raser som avlas mer för utställning blir ju bättre i det, såklart. De hundarna motsvarar sina rasstandarder bättre än de som inte avlas för det.
Tass Josephine
Har hört av flera att om man är ute efter att lyckas i ringen så är en Australian Shepherd att föredra - rätta mig om jag har fel, det är bara hörsägen, men har själv noterat att om det finns en Aussie med i BIG finalerna så är det också oftast den som går vidare - hur fin exteriör och temperament de övriga än har.
Upplever också att det går lite väl fort att känna igenom de långpälsade hundarna, de liksom bara drar handen över pälsen och inte in och verkligen känner.
#10 tror du kan ha rätt där men jag är fortfarande skeptisk. Min cocker är inget utställningsex och det kan jag se på 100m avstånd så hon får aldrig bättre än en 2a (bara 3 utställningar och de andra fick hon 3or)
Men min cavalier får alltid omdöme i stil med rör sig snyggt, bra storlek blabla perfekt rastyp. Och jag är inte den enda cavalierägaren som uppmärksammat det.
Egentligen skiter jag i utseendet och bedömning. Min cavalier lider av SM pga sin perfekta rastyp med runt huvud. (Ska fö starta en tråd om detta med cavalierens huvud ikväll)
#13 Är de 40 hundar anmälda i en ras kan 30 få samma kritik och då handlar de för domaren att hitta för o nackdelar och gå på det just den domaren föredrar. Ibland kan de ju vara så jämt att de handlar om att just de där sista varvet orkade den hunden lite mer än den andra o därför blir dagens vinnare. När din hund sedan blir BIR o skall in o tävla i grupp 9 som är en av de största grupperna finns där många snygga hundar. I övrigt är de väl bara jättebra att en hund med Sm inte vinner och enligt mig skall sjuka hundar inte ens visas.
På pudeln kan tillexempel bättre vinklar klippas till vid en second puppy frisyr, det går sämre att dölja dåliga vinklar i en kontinentel frisyr så där måste hunden ha en bra kropp för att kunna ha den.
Har själv hört att Pudel ska vara den svåraste rasen att ställa ut pga hård konkurrens inom rasen. Där handlar det ofta om vem som klippt hunden snyggast och inte hur hunden egentligen ser ut, är den erfarenhet jag fått. Är dock inte alltid så.
Tycker även att sheltien verkar komma långt inom utställningarna också.
Har också funderat på det här med kavaj och pennkjol, det är inte det jag skulle vilja ha på mig när jag ställer ut mina hundar. Ibland önskar man att man hade nån ras som typ siberian husky för då duger det med vanliga friluftskläder. Men tror inte det skulle bli så lyckat om jag kom i såna kläder när jag ställer pudlarna 😎
Inom många raser, särskilt de som klipps eller trimmas, är det oftast den med mest showattityd, längst steg och snyggast presentation (frisyr o uppvisning) som vinner. Det är väl en sak om det är vad som gäller i grupptävlingarna där domaren sällan är expert på alla raserna och lätt fastnar för de showigaste, men det är trist när de mest rastypiska hundarna, med mest korrekta detaljer, blir slagna av betydligt sämre i rasringen - vilket sker OFTA.
I gruppringarna ser man alltför ofta "vackra" hundar med direkt felaktiga och otypiska rasdetaljer men de har ändå blivit BIR och fått komma in i gruppbedömningarna för att de har varit bättre presenterade och mer flashiga än de betydligt mer rastypiska konkurrenterna. 😭
Pudel är en av de "showraser" där de mest utpräglade karikatyrerna vinner betydligt oftare än de som följer rasstandarden (som INTE beskriver en karikatyrhund utan en sund och normalt byggd hund utan överdrifter och med några viktiga särdrag som gör pudeln till en typisk Pudel även utan pälsen).