Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5146 ggr
Ambrose
2

Första löpet

Då verkar det som att Nita har börjat löpa(Rottweiler 6.5 månader), och eftersom hon är den första tiken som jag "lever med" så hade jag jättegärna velat veta lite mer om just löp.
Jag kan basic grejerna, förlöp, höglöp.. skendräktighet.. envisa friare etc…

Något man ska tänka på? Tikskydd/inte tikskydd (jag hade helst låtit henne vara utan och hoppas på att hon lär sig sköta detta själv). Plocka undan mattor? Åka kollektivtraffik?
Bra eller dåligt att hon + bästa kompisen (hanhund 9 månader) är på promenader tillsammans?
Ska man förädra kost/träning?
Hur mycket blod(ungefär) kan man förvänta sig att det kommer? Kommer jag hitta "pölar" eller bara små fläckar på golvet?
Antar att det kommer bli en del blod i hennes bädd? Något man ska bry sig om? Bor i lägenhet så kan inte gärna tvätta fitlarna varje dag…
Är det som med människor att de slutar växa efter löpet eller är det nu allt tar fart igen?

Osv osv :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

AnneN
1

Något man ska tänka på? Låt henne inte springa  lös ute, även om hon annars har bra lydnad så kan en löptik få för sig att sticka iväg för att leta efter en lämplig hane att para sig med.

Tikskydd/inte tikskydd (jag hade helst låtit henne vara utan och hoppas på att hon lär sig sköta detta själv). Smaksak, jag har inte tikskydd på min hemma, men däremot om vi hälsar på hos bekanta som inte vill ha blodiga golv.

Plocka undan mattor? Ja om du inte vill ha blod på mattorna.

Åka kollektivtrafik? Går bra, men rekommenderar tikskydd eller filt hon får sitta på i bussen/tåget för att det inte ska bli blodfläckar där.

Bra eller dåligt att hon + bästa kompisen (hanhund 9 månader) är på promenader tillsammans? Är de kopplade och hanen inte blir stressad av att vara nära en löptik så är det väl okej.

Ska man förändra kost/träning? Inte kosten, men om hon blir mycket skendräktig så kan det vara bra att ge ökad motion  för att hon ska få annat än "valpar" att tänka på och för att mjölken ska sina snabbare.

Hur mycket blod(ungefär) kan man förvänta sig att det kommer? Kommer jag hitta "pölar" eller bara små fläckar på golvet? Det är olika från individ till individ, en del blodar lite andra massor och en del är bättre på att städa efter sig medan en del knappt städar alls.

Antar att det kommer bli en del blod i hennes bädd? Något man ska bry sig om? Bor i lägenhet så kan inte gärna tvätta filtarna varje dag… Jag brukar ha extra lakan som jag byter vid behov i bädden vid löp.

Är det som med människor att de slutar växa efter löpet eller är det nu allt tar fart igen? Nej de slutar inte växa efter löp, en rottis brukar växa på höjden tills de är ca 1 år och på grovleken upp mot 2-3 år.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

Tycker AnneN tog upp allt bra😃

Ambrose
0

Ja. Låter bra. Tackar ^^ Får hoppas att hon får lätta löp… Rottisar kan ju tydligen ha väldigt svåra och täta löp.

//Ambrose

AnneN
0

#3 Tror även det kan vara individuellt, vet en som hade massa problem vid löp men det visade sig att hon hade problem med hormonerna, den andra rottisen i den familjen har helt normala problemfria löp.

Men håller tummar & tassar för att din hund ska ha enkla löp.

_**/Mvh Anne

Ambrose
0

En liten fråga till. Är det vanligt att det inte kommer speciellt mycket i början?
Igår kom det 2 droppar på golvet och jag kunde torka henne där bak och då var det blod.
Men hon har inte droppat något mer sedan dess och bädden är helt ren.

//Ambrose

AnneN
1

#5 En del blodar som sagt mindre eller är bra på att städa efter sig.

_**/Mvh Anne

[Forest]
0

5 här är alla våra tikar olika ena ser man inte mer än svullen mus på, medans dom andra ser man lite blod efter ena mer andra kanske någon droppe i bädden. Jag har skydd på två eftersom dom sover i sängen vill jag inte ha blod i sängen. Det är jätte olika hur dom blöder men våra håller ungefär samma tider på löpa och våra är inte svåra i löpen, visst envisa som bara den ska gå o lukta på allt, och gå och små kissa ute för göra så bra reklam dom kan att dom finns för intresserade hanar ;P  Har små pudlar.

Ambrose
0

Tack för alla svaren som ni gav, men här kommer några till frågor. Kan man utifrån första löpet se hur kommande löp kommer vara? Löpet har varit jättelätt och har i princip bara märkt av det den 18nde, 5 dagar därefter och sedan 1a Dec så jag har svårt att veta vart i löpet hon befinner sig,en gissar på att hon har passerat höglöpet nu eftersom det har gått 15 dagar. När/hur vet jag att hon kan börja leka med hanar igen? (Eftersom hon visar så lite av löpet så vet jag inte hur jag ska se att det är slut)

//Ambrose

russin
0

Inte alls säkert att hon kommer förbi höglöpet. Mina höglöper runt dag 15 och den andra runt 18-19. Tills du vet exakt hur din löptik fungerar, så rekommenderar jag att du inte släpper den lös med hanhund förrän du är helt säker på att löpet är över (brukar oftast vara i 20-24 dagar)

Ambrose
0

Okis. Men hur vet jag helt säkert?

//Ambrose

russin
0

#10 - när "muffen" slutat vara svullen och tiken helt slutat blöda.

Jag brukar dela in löpet i 3 delar och det gäller för dom tikar jag haft, men alla är olika. Mina blöder alltid i början med normalfärgat blod - när höglöpet närmar sig så blir blodet ljust och nästan ofärgat (en del ägare kan tro att hunden slutat löpa då). När höglöpet är över, så blir blodet riktigt mörkt och nästan brunrött och sen brukar det bara ta några dagar till så är löpet över.

Dock finns det variationer och visas tikar blöder med riktig blodfärg även under höglöpet och vissa kan löpa utan blod alls (inte haft något av dom).

Dumpuck
0

De rottistikar jag vet om har aldrig haft problem med löp, har heller inte hört någon med problem. Som #4 säger så är det nog väldigt individuellt, vissa har svåra och andra inte.

Vad gäller renlighet så brukar många tikar städa efter sig själv, om hunden nu inte skulle göra det så anser jag att man som tikägare gott får städa själv. Man bör ju ändå vara beredd på det när man skaffar tik och inte förvänta sig att tiken städar eller att man för den delen, som många tyvärr gör, tvingar tiken till det med meningen att hon "ska lära sig". Nu menar jag inget med detta utan bara inflikar. =)
Vi har bara haft tikar tidigare, dock ej rottis, förutom min tidigare rottishanne och på våra tikar märkte man aldrig när de löpte, bara lite svullnad och någon enstaka droppe. Men ingenting alls personlighetsmässigt, de var som vanligt i sättet.

Vet dock att många tikar brukar "landa" i sig själva efter andra löpet, att de brukar lugna ner sig m.m. Stämde på våra tikar, bland annat.

AnneN
0

Min tumregel är att tiken löper i ca 3 veckor, men för att vara helt säker på att det inte blir någon tjuvparning så håller jag henne borta från hanar i 4 veckor.
Även om tiken slutar bloda så behöver det inte betyda att de slutat löpa, en del slutar bloda när de är i höglöp.

_**/Mvh Anne