Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 653 ggr
zickan
1

Avmaskning?

Börjar bli något förvirrad på detta med avmaskning. En säger så en annan säger si. 

Behöver ev börja med hunddagis pga byte av jobb där det inte verkar som hundarna får följa med. Många hunddagis sidor och liknande har krav att hundarna skall avmaskas 2 ggr året.  Men varför måste man det?
Jag är uppväxt med att man avmaskar när det behövs och aldrig bara för att. Har jag fel och bör hundar avmaskas 2 ggr året? Mina har ännu aldrig haft mask och inte avmaskade varje år.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Ja och om nån hann läsa mitt inlägg innan jag såg min miss. Ne jag är bara jätte trött på väg till sängen. Skrev först avmaska i rubriken men vaccinera i tråden. Ändrat nu dock till rätt

FjantYoda
1

Jag är lärd (iofs mest inom häst) att man ska avmaska enbart vid tecken på mask för att förhindra att maskarna blir resistenta mot medlet.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Ambrose
3

Att avmaska i onödan är dumt eftersom det kan göra maskarna resistenta, men jag förstår att man på ett dagis vill vara säkra på att hundarna inte har parasiter. Ring och fråga om de godtar att du gör ett "Kolla masken". Köpes på apoteket. 2 gånger om året istället. Det hade ju varit mycket bättre :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

zickan
1

#3 ja precis. känns så onödigt behandla i förebyggande syfte. Ska göra det, vore bättre om det skulle gå att man bara kollar.