Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 7903 ggr
sagat
1

färskfoder botar allergi?

Om ens hund har foderallergi kan man bota det med färskfoder då? Ist för att köpa veterinärens torrfoder? Om det är att byta foder för att bota känns ju färskfoder mer hälsosamt? Någon som vet om det funkar?

AnneN
2

Beror ju på vad exakt det är hunden är allergisk mot.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Haztparken
0

Vad är hunden exakt allergisk mot?

Javisst finns det dom hundar som inte reagerar på färskfoder, medans vissa fortsätter göra det. Är individuellt. Men är aldrig fel att prova om man tror att det kan hjälpa :)

Kallaterrier
2

Om din hund är allergisk mot förrådskvalster som ofta finns i torrfodersäckar, då borde den må bättre om du går över till färskfoder.  Om din hund har foderallergi handlar det ju om att undvika det som hunden är allergisk mot, oavsett fodertyp. Personligen föredrar jag färskfoder framför torrfoder generellt, men om färskfodret som du väljer innehåller de saker som hunden är allergisk emot, kan det ju kvitta ur allergisynpunkt.

En hel del med allergiska hundar oavsett allergi, upplever att hunden mår bättre med färskfoder än torrfoder, besvären blir mindre.

SuperLimm
1

Du kan aldrig bota en allergi men du kan bli symtomfri. Beroende på vad hunden är allergisk emot kan färskfoder absolut hjälpa. Det är bara att testa :)

Mvh Linn

[Forest]
1

En bekants hund vart av med klådan efter foderbytet och hennes hund reagerade mot kvalster så jag tycker helt klart man ska testa. Hon böka innan mycket med torrfodret frös in det i en vecka, blötlade det mm

[Teddies matte]
3

Det beror ju helt på vad hunden är allergisk mot.
Själv har jag en hund som är allergisk/känslig för en hel del saker, att ex. byta till färskfoder till honom hjälper inte eftersom i de flesta färskfoder finns det något han är känslig för.

Det bästa är först att ta reda på vad hunden är allergisk för.

Wellcraft
0

Finns också hundar som inte tål ex. kyckling i fodret pga hur det är tillagat, men klarar lätt av rå kyckling.. Så du kan verkligen testa och se :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Estelle13]
4

De flesta hundar reagerar oftast med allergiska symtom utav för hög halt av proteiner som finns i fodret. Det är mer ovanligt att de reagerar mot spannmål.

Veterinärer vet i princip ingenting om kost till hund, hunden får ofta diagnosen allergi fastän det inte är det.  De flesta hundar med allergi symtom idag har inte allergi utan det är kosten som inte är tillräckligt fulländad. Det ger i sin tur en obalans i kroppen som orsakar klåda, utslag och magproblem.

En bra näringsrik kost ger också ett bättre immunförsvar och hunden har lättare för att hålla sig friskt, en sämre kost ger sämre immunförsvar och hunden har lättare för att utveckla sjukdomar så som allergi.

I Eliminations fodren som finns att köpa hos veterinären är proteinerna så smått sönderslagna att hunden inte kan reagera på det. Men eftersom dessa foder nästan inte innehåller någon näring alls så kan immunförsvaret bli ännu sämre om det redan är lägre från första början.

Det finns faktiskt folk som är jätteduktiga på näringslära inom hund, som jobbar med att lägga om kosten för hundar varje dag. De hjälper flera tusen hundar per år och det första de brukar säga om hunden visar symtom på allergi är att sänka proteinmängden i fodret eftersom för högt med protein är oftast det som triggar igång klådan. Och då kan det inte hjälpa med att ge enbart färskfoder utan man sänker proteinmängden genom att blanda ut färskfodret med annat såsom ris och ibland även grönsaker, ris är bra då det lugnar ned kroppen när den är i obalans. En del hundar behöver också extra kalk tillskott eftersom  det basar ner kroppen om den är sur. Kroppen är ofta sur om hunden har återkommande utslag. Även extra fett i maten kan hjälpa då det smörjer den torra/känsliga huden inifrån.

sagat
0

Min hund har inte allergi men har klåda på tassar till och från, det kan ju kanske inte vara allergi då det inte håller i sig hela tiden. Vet vet inte vad det är men ville kolla om det va foder allergi men jag vill då hellre testa färskfoder. Tänkte köra på det när hennes säck är slut men tills dess har jag beställt fisk olja för känns mer som att de är de som saknas. Och tass salva tills omega 3 börjar göra nytta :) låter det bra?

Kallaterrier
0

#9 Det låter väl vettigt, men tänk på att hundar inte enbart är matallergiska utan den vanligaste allergin är kvalsterallergi. Allergiska symptom kan komma från och till beroende på hur hunden mår för övrigt. Ge gärna färskfoder då det generellt är jättebra för de flesta hundar, men glöm inte kolla upp vad det är din hund får klåda av så ni kan få hjälp med att få bort den. Klåda är otroligt stressande för en hund.

sagat
0

Ja om färskfoder och omega 3 och tass salva inte funkar måste vi göra en större utredning

[Estelle13]
0

#9 Hundar kan ha allergi fast den inte håller i hela tiden, många har symtom som kommer och sedan försvinner för att sedan återkomma igen. Det du beskriver att hunden har problem med tassar är väldigt vanligt och typiskt för allergi hundar eller rättare sagt hundar som behöver något tillsatt i maten eller något borttaget för att må bra. Vet inte vad du har för foder men många hundar får klåda på tassar av just lax eller laxolja men det kan även bero på en massa andra saker. Men du får testa dig fram och se om laxoljan funkar. Ett annat tips att smörja in tassarna med är zinksalva, den är bra och är bakterie dödande. En foderutredning hos en veterinär tycker jag knappast är lönsam för de vet inte hur de ska gå tillväga med olika tillskott osv, på vad som ska tas bort eller läggas till i olika steg. Då är det bättre att kontakta en person som är insatt i näringslära och hundars kost på riktigt. Maten spelar även stor roll för kvalster allergiska hundar, med hjälp av rätt kost kan även de bli klådfria. För högt protein triggar i gång klåda oavsett om hunden är mat eller kvalster allergisk.

[Teddies matte]
1

#12 En utredning är verkligen lönsam, jag vet ju inte om annat gäller i Sverige men här kan man iallafall ta blodprov direkt och få svar på vad hunden är allergisk för.

Kallaterrier
0

#13 Det kan man här också, det ingick i det första åtgärderna man gjorde i vår hunds allergiutredning.

sagat
0

Va? Jaha nä för min veterinär sa att man skulle ta bloprov och sen byta foder fram och tillbaka för att kanske få reda på om hunden har allergi. Hon trodde ändå inte att de va de.. jag testar med färskfoder och omega 3 och salva få se

sagat
0

Jag fick en mjukgörande spray jag va hos vet sist och jag funderar på om jag kan använda den nu på torra trampdynor?

sagat
0

Ska läsa på flaskan när jah kommer hem

[Estelle13]
0

#13 Med utredning så menar jag när det gäller kosten, då är det inte lönsamt att ta hjälp av veterinär för de har ingen kunskap överhuvudtaget.

Klart man kan ta blodprov för att fastställa allergi, det har jag själv gjort på min hund vilket det visade negativt tack och lov.  Även om ett blodprov eller pricktest skulle fastställa diagnosen allergi så måste man ju börja någonstans därefter för att få bukt med den. De flesta veterinärer ger då hunden kortison tabletter vilket gör att hunden får ett sämre immunförsvar. Istället för ge hunden kortison så kan man börja se över kosten tillsammans med någon som kan och vet vad hunden behöver.

Många förlitar sig blint på veterinärer just för att de har en legitimation som det står veterinär på , det är synd, synd om hunden i långa loppet.

Jag vet de hundar som har konstaterad kvalster allergi som fått den hjälpen jag pratar om. Hundarna har varit svårt sjuka och ätit kortison i flera år, när de har fått den hjälp som behövs  har de blivit så bra att de kunnat sluta med kortisonet för gott.

Kallaterrier
1

#15 Det kanske är skillnad när det gäller foderallergier, vår är kvalsterallerisk och det visade sig i blodprovet, men man måste kanske ha en hum om vad man letar efter?

#18 Tycker att det är lite tråkigt att du drar alla veterinärer så kategoriskt över en kam. Det du så bestämt uttrycker stämmer inte alls in på vår veterinär till exempel och det vore ju konstigt om just våra veterinärer är unika…

[Teddies matte]
1

#18 Jag vet inte vad du fick för svar eller gjorde för test, men med blodprov får man ju veta exakt vilka ämnen hunden är allergisk för och kan därefter välja vad man skall utfodra hunden med. Har man ingen aning om vad hunden är allergisk för är det inte särskilt bra eller trevligt för hunden att experimentera vilt. Skulle jag ex. inte utrett min hund skulle jag nog fått testa en sådär 20 olika foder eller mer innan jag hittat det som han kan äta.

Jag känner då heller inte till några veterinärer som börjar med starka behandlingar utan att ha tagit reda på vad problemet är.

[Estelle13]
1

#19 Jo jag tycker att det är konstigt att du har en unik veterinär faktiskt i så fall, för det är sällan de bär på någon kunskap i näringslära om de inte på eget bevåg skaffar sig lite mer kunskap om det, för i utbildningen finns det knappt någon näringslära de fått lära sig tyvärr!

#20 Jo jag vet, vi tog ett blodprov men det var helt negativt och gav inga utslag på något.

Nu tror jag nog att du missförstått mig helt! Experementera med 20 olika foder har jag aldrig sagt. Det man gör är att tillsätta och tar bort en sak i taget tillexempel man låter hunden gå kvar på sitt foder samtidigt som man tillsätter extra kalk i ca 1 månad till och börja med. Om det visar sig att det inte hjälper då går man över på nästa steg, då kanske hunden behöver mer fett i maten och då tillsätter man det ett tag och ser om det blir bättre. osv osv osv

Alla hundar är individer och en del behöver mindre protein, mer/mindre fett, extra kalk osv. Genom att bara byta foder ser jag inte som en lösning utan det är ju själva innehållet i ett foder som är själva grejen.

Vi tar nu tillexempel min hund hon har varken kvalster eller matallergi!

kvalster testet var negativt och eliminations fodret hjälpte 0.

Hon som hjälper mig har sagt att min hunds problem inte beror på någon sorts allergi utan en hormonell rubbning som gör att hennes kropp blivit i obalans och för att kunna få henne i balans i gen så gör vi som jag beskrev ovan.

Även hon säger att veterinärer har väldigt lite kunskap om just detta och kör fast hela tiden.

Hon som hjälper mig har hållit på med kostomläggning och individ anpassade recept till hundar i över 30 år och hjälper ca 4000 hundar varje år med alla möjliga slags problem och dessutom är hennes hjälp helt gratis och allt sker genom mail kontakt😉 utan hennes hjälp så vet inte jag vad jag skulle ta mig till. Jag skulle förmodligen fortfarande gå runt och tro att min hund har allergi fast hon inte har det så nej tack inga veterinärer för min del när det gäller just detta. 

Men visst fortsätt med era veterinärer ni det gör ju inte mig nånting, ville bara dela med mig av den kunskap jag fått så att ni slipper från början göra samma tabbe som jag.

[Teddies matte]
3

#21 Att råda någon att börja experimentera på egen hand utan att ha gjort en utredning är inte särskilt smart. Har hunden allergi är det bättre att genast från början ta reda på vad den är allergisk för och inte utsätta den för en massa foderbyten eller annat experimenterande som kan skapa andra problem, vet man redan från början vad hunden reagerar på kan man göra rätt från start. 

Fine, din hund hade inte allergi, så du gör ju vad du vill, men nu handlar det om hundar som inte blivit utredda och då bör de utredas först. Du verkar heller inte ha gjort samma utredning som vi andrar talar om, då håller man inte på med några eliminationsfoder, då får man reda på direkt vad hunden är allergisk för. Här testas hundarna för massor av olika ämnen inom olika områden genom blodprov, inte bara inom ett område. Att hålla på och mixtra med några vet. foder skulle jag inte råda någon, för dem gillar jag heller inte, men ett blodprov där man får veta exakt vad för ämnen hunden är allergisk för är viktigt för att veta hur man skall gå vidare.

Det med 20 foder, ja, det är vad jag själv skulle ha behövt gå igenom innan jag hittat ett som passar min hund med många olika allergier om jag inte gjort en utredning på honom, och vilket himla lidande sen det skulle ha varit för honom.

Kallaterrier
1

#21 Då är jag glad att jag träffat andra veterinärer än vad du har, för jag har en betydligt mer nyanserad bild av veterinärskrået.

[Estelle13]
3

#22 Men gud ja det märks verkligen att du inte förstår riktigt vad jag pratar om. Vad exakt är det som är att exprementera????? Man testar sig fram steg för steg vilket inte kan ge nån skada åt hunden.

Vad exakt är det för utredning du menar att man gör hos en veterinär? varför skulle ett blodprov lösa problemet det tar ju bara reda på vad hunden inte tål i kvalster väg. När det gäller foder så ja då måste man testa sig fram för att hitta svaret på vad det är som fattas eller behöver tas bort. När man fått svaret vad gör man då enligt dig? hur har din veterinär gått till väga för att bota/minska din hunds problem?

Det jag skriver är ju knappast något jag hittat på själv utan det kommer från personer som håller på med sånt här varje dag år in och år ut.

att gå igenom 20 olika foder hade du inte behövt gjort om du följt rådet som jag nämnde i förra inlägget som flera tusen andra har gjort och blivit hjälpta.

Vet inte riktigt vad du vill få ut av dina svar till mig. Att de jag skriver bara är nonsens? iså fall har du mkt kvar att lära.

[Estelle13]
0

#23 grattis

[Teddies matte]
2

#24 Har man en hund som är allergisk är det verkligen inte snällt mot den att istället för att ta reda på via veterinär vad den är allergisk mot och bara förlänga lidandeprocessen genom att istället experimentera och testa sig fram. Det kan verkligen skada hunden, allergier kan vara mycket svåra.

Ett blodprov, som visar vad hunden är allergisk för och ja, det löser problemet eftersom man får reda på vad hunden är allergisk för, vad det är man skall undvika, och ja, det visar på foderämnen, kvalster, träd, blommor, andra växter och buskar, insekter och mer därtill som jag inte har såhär direkt i huvudet utan att kolla in blanketten.

När man fått svaret vet man precis vad man skall undvika, detta har min vet. hjälpt mig med och jag kan nu ge honom foder och belöningar som jag vet att han tål.

Jo, jag hade absolut fått gå igenom minst 20 foder, eftersom min hund är allergisk för flera olika födoämnen och det finns ytterst få foder som är fria från alla de ämnena. Det kunde jag inte ha vetat utan blodprovet och det skulle kunna ha varit förödande för hans hälsa att hålla på och byta foder stup i kvarten utan framgång.

* Edit, nu kollade jag in blanketten, via blodprovet får man reda på om hunden är allergisk för;

Olika grästyper, växter, träd och buskar, kvalster, djur, födoämnen, inomhusämnen, insekter, loppor, stafylokocker och Malassezia.

sagat
0

Gå över till färskfoder och slänga på lite fiskolja på maten och smörja tassarna är inte att experimentera, det kommer jag att fortsätta med även fast hon inte blir bättre. Blir hon inte bättre om 2 veckor går jag till veterinären så dom får göra en utredning. Inge konstigt med det. Kändes som förra gången att hon peta på mig massa piller och krämer som inte ens behövdes men men. Sist hade hon bakterier och svamp men klådan ville inte lägga sig eller så vad vi tror va ett tråkigt moment efter att hon blev frisk. Nu tuggar hon på tassarna igen och ja.. kan det vara svamp? Jag testar med koncerveringsmedel

[Teddies matte]
1

#27 Nu var mitt inlägg inte svar på ditt, men färskfoder behöver ju möjligtvis inte som redan nämnts vara lösningen om det som hunden reagerar på finns i färskfodret. Svamp är vanligt vid allergi, min hade också återkommande svampinfektioner, och de behandlades med Malaseb från veterinär och försvann efter utredning och byte till ett foder som inte innehåller något han är allergisk för.

sagat
0

okej, men jag kör så här i två veckor få se. när hon va frisk fortsatte hon att gnaga på tassarna och vet trodde att de bara va ett bettende och hon slutade efter ett tag, men nu kliar hon bara ibland, det är juh inte hela tiden.. svårt att veta vad hon pysslar med.. men jag testar..

Mischa
2

Jag har blivit hjälpt av samma person som #21 refererar till, min hund var under allergiutredning och svarade inte på någon elimineringsdiet, ansågs därför inte ha någon känslighet mot födoämnen, märkligt nog så var det just en kostomläggning som hjälpte henne att bli friskare. Jag är övertygad om att allergi har blivit en slaskdiagnos för kroniska infektioner av hud, mage, öron etc.

≧◔◡◔≦

sagat
0

jag skulle gärna vilja ha kontakt med personen ni pratar om #30

[Estelle13]
0

#26 Ännu svårare är det när man handfallet står och har en hund med allergi symtom men varken blodprov eller annat veterinären tipsar om ger något svar eller resultat. Då hjälps det inte att byta foder för det är i alla fall lika lönlöst för jag vet ju inte vad det är min hund saknar.  Det är därför man måste prova sig fram och det är därför man frågar om hjälp till en person som är van och vet vilka tillskott hunden kan tänkas behöva, en person som håller på med det dagligen.

Förstår inte vad du får exprementera ifrån? Jag har aldrig exprementerat med min hund, jag har hjälpt henne.

Det är skillnad på att utreda allergi och "allergi". Visst jag tycker att det är jätte bra att det finns de här olika testerna som går att göra och kan vara smart att man gör innan allt annat. Men om inte jag minns fel så vill veterinärerna i alla fall här i Sverige först och främst utesluta foder allergi med hjälp av en eliminations diet innan några tester görs så de är säkra på att de är maten eller något annat som orsakar reaktionerna pga att de tester som görs kan var missvisande och inte helt tillförlitliga. 

Om det nu skulle vara att en hund har foderallergi så är det få veterinärer som verkligen vet exakt hur de ska gå till väga, kosten måste läggas om och då är det bra att man redan från början vänder sig till någon som kan det.  Även om det snabbt kan diagnostiseras med ett litet blodprov så är det en utmaning att kunna få hunden friskt från sina symtom, svårare än vad man tror. Oftast är det inte ett speciellt animaliskt protein hunden reagerar på utan själva mängden protein och då är det svårare att hitta en balans på hur mkt hunden klarar av och inte klarar av. Det är därför man ska göra en individ anpassad kost till just den hunden.

Min hund har lidit precis lika mycket som en hund med riktig allergi. Med bl.a klåda, utslag svamp under tassarna och jag önskar att jag fick reda på den rätta hjälpen tidigare så min hund har sluppit lida igenom veterinärens alla olika förslag om skabb medel, klorhexidin schampo eliminations diet m.m Veterinärerna har gett mig och min hund 0 hjälp.

#31 maila till kontakta@standardprodukter.se

Kallaterrier
2

#32 Nej, alla veterinärer börjar inte med en foderallergiutredning. Återigen, det är det där med att dra alla över en kam. 

edit: Du tycker säkert att jag är jäkligt tjatig som håller på att säga emot dig, men det finns en poäng med det hela. Säger man att ALLA veterinärer gör på ett sätt så kan folk tycka att det överhuvudtaget inte är lönt att ställa frågor och ifrågasätta. Säger man att "de flesta" gör så, eller att det är "vanligast" då visar man att det finns utrymme för att föreslå egna tester, att det är lönt att ifrågasätta och visar veterinärerna att man är påläst och kan ställa krav på adekvat behandling UTAN att först behöva gå igenom en lång utredning som kan vara helt onödig.

Vattnadal
0

Veterinärer läser ingenting om foder under sin utbildning, jo,  typ en föreläsning på 1-2 timmar, enligt en veterinär jag känner. Sen är all deras utbildning den de får av fodertillverkarna de säljer foder åt. 

Självklart försöker en veterinär få alla med hundar som är känsliga och visar någon form av misstanke på allergi, att testa deras allergifoder. Även om blodprovet sedan visar att de är allergisk mot kvalster, eller inte alls, anser de att hunden bör fortsätta äta deras allergifoder. De vill ju sälja.

Jag har en golden som lätt får svamp, främst i öron, men även tassar, kan få klåda på magen oxå. Jag började barfa henne i juni, och så länge jag är noga med att hon behöver mer kalk (dvs mer ätbara ben) än vanligt, så mår hon strålande. Färskfoder brukar oxå vara bra, då det inte innehåller en massa spannmål och e-ämnen.

Min förra golden var "foderallergiker". Hon tålde inga torrfoder alls om det var annat protein än fisk, anka eller kalkon. Särskilt kyckling kliade hon sår av, men rå kyckling gick bra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kallaterrier
0

#34 Nej, det är inte självklart att veterinärer bara försöker kränga sitt foder, Det kanske är vanligt, men det är inte självklart.

[Teddies matte]
0

#32 Här i Finland gör man inte så,  blodprov tas och sedan väljer man själv hur man tänker gå till väga när man fått resultaten. Testresultaten är väldigt tydligt uppdelade, procenterna/talen kanske inte är 100% exakta, lika som med människors blodprov men de är ändå tydliga och ger en bra bild av vad man skall undvika.

Vattnadal
1

#35 Veterinärerna jag går till har lärt sig att det inte är någon idé att försöka kränga sina foder till mig. De vet att jag kan hundfoder bättre än dem.  😉

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Kallaterrier
1

#37 Vår veterinär försöker inte kränga något alls, utan går efter det proven visar. Sådan tur har jag och förhoppningsvis är det inte en unik situation.

[Teddies matte]
0

#38 Precis, jag tycker det låter väldigt märkligt och osannolikt att någon veterinär skulle börja pracka på en något foder när man dessutom har resultat på vad hunden reagerar på.

Kallaterrier
0

#39 Det finns ju ett problem med att det är så lite i veterinärutbildningen om kost och att de fortbildningar som finns oftast är bekostade av foderföretag. Det finns säkerligen de som mer än gärna säljer foder i onödan, men min poäng är att det inte går att kategoriskt säga att ALLA gör så, för det är helt enkelt inte sant.

[Estelle13]
0

#33 Ja det är lätt att styra och ställa krav om man har kunskap ja men när man är med om att för första gången ha en hund med problem så har man sällan skaffat sig kunskap för att ställa motfrågor och krav på veterinärer. Jag står fortfarande kvar på om vad jag tycker om veterinärer. Den finns en grupp på Fb som heter allergiska hundar och jag har då mig veterligen aldrig läst om någon som fått den hjälp som man hoppats på av enbart veterinärer. Visst de är bra på att ställa diagnos och proppa i hunden medicin men mer då?

#35 men det är ju precis så det är, varför skulle dom annars rekomendera sitt foder som finns inne i deras butik, klart de vill sälja sitt foder och tjäna pengar.

Och ALLT kan inte visas med ett blodprov i så fall skulle inte allergi vara så svåra att utreda idag som de faktiskt är.

#38 och hur vet du att din veterinär ger dig det foder som proven visar? finns säkert många fler och bättre alternativ.

#39 Om det inte finns några resultat att gå efter då?  ja då står man där utan hjälp för att de inte kan någonting om näringsbrister.

[Teddies matte]
1

#39 Hur menar du med inga resultat att gå efter eller vad menar du inte blodproven visar? Du har ju heller inte själv gjort något sådant blodprov på din hund.

Du verkar ha en väldigt snäv syn på veterinärer, absolut finns det sämre veterinärer, men det går inte att dra alla över en kam. Och nej, många veterinärer har inte stor kunskap i foderfrågor, men det gör dem inte korkade och helt utan kunskap inom området. Att ta sin hund till veterinär gör heller inte att man plötsligt skulle tappa all förmåga till att tänka själv, det är sist och slutligen en själv som tar beslut om hur man vill gå tillväga. Vill man inte använda ett visst foder eller påbörja en viss behandling om den inte är absolut nödvändig så gör man det inte då.

Kallaterrier
1

#41 Vår veterinär har inte gett oss några  foder alls då vår hund är kvalsterallergisk. Däremot har de uttryckt att de generellt föredrar färskfodertypen och att det borde ge vår hund bra förutsättningar för att hålla allergin i sådant schack att vi inte behöver medicinera. Vi medicinerar inte.

Jag vägrar tro att vi och vår hund och veterinärens hantering av hundens allergi är unik, däremot finns det sällan anledning för folk som är nöjda att aktivt söka upp "stödgrupper" oavsett vad det handlar om.

[Forest]
0

Jag har haft hund med foderallergi det var superenkelt med att utesluta spannmål så vart han av med sina utslag och klåda på honom var det allergi mot spannmål även majs och ris uteslöts helt i hans foder. Sen har vi en katt som visa sig fick stora sår, uteslöt fisk en vecka för att se om jag gissat rätt på hans allergi och visst var det fisk han inte tålde. Själv uteslöt jag detta innan utan vetten inblandad.

Min syster har hund med någon typ av allergi hon är inne nu på sitt andra år med utredning det är månader med utesluta en sak i taget idag får han äta vilt och får/lamm. 

Så för mig har det funkat med utesluta själv, sen visst en utredning kan vara bra med vissa allergier med.