Welsh sheepdog
Vad är det? Aldrig hört talas om, är det en egen godkänd ras eller bara ett smeknamn? Såg en till salu, med stamtavla..
Tydligen verkar det finnas en sådan ras..
Det är inte godkänd i Sverige nej :)
Vad jag förstått så är den riktigt lik border collien. Men bland annat en skillnad är att när dom vallar så har dom huvudet högt och svansen likaså, dom går alltså inte ned och eyear (?) som en bc.
Var och hälsade på en uppfödare till dessa förra veckan faktiskt så det var lite intressant att höra om dom! :) Dom verkar mycket lugnare och inte lika lättstressade som vissa bc är idag.
Vet någon varför den inte är en godkänd ras i sverige? Kan inte tilll synes se något fel med den men skimmade bara…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Svenska kennelklubben godkänner inte raser, dem erkänner raser främst som deras paraplyorganisation FCI erkänner.
I det stora hela så handlar det inte om hur vidare det är en "ras" eller ej, utan vart rasen stamboksförs och viljan att få den erkänd i hemlandets kennelklubb.
Kan inte se att den här rasen stamboksförs i något större register utan dem verkar köra något eget?
≧◔◡◔≦
Okej, hur kommer det sig att det kan säljas en unghund på blocket ny med stamtavla o allt? Måste den vara importerad?
#5 Antagligen
#5 Det brukar sällan vara problem att regga utomlands, alt. att det är en import.
≧◔◡◔≦
Hon uppfödaren jag var hos sa att många är reggade som bc då dom förr trodde att det var det dom var, men nu idag vet dom att det inte var så och hon försöker och vill gärna få det till en erkänd ras i Sverige men dom är ju inte alls många.
Hittade en hemsida till hon jag besökte: http://www.algonet.se/~bc_herd/
Där kan man säkert hitta lite info och kontakta henne om man vill det :)
För att den där welsh sheepdogen ska kunna bli en godkänd ras inom FCI/SKK så måste den först vara godkänd av The Kennel Club, dvs den engelska kennelklubben. Det är den vad jag vet inte.
Att en valp säljs med stamtavla säger ingenting mer än att någon har knåpat ihop en stamtavla. Det kan vem som helst göra. OM den sedan är korrekt eller inte kan man inte veta. Åtminstone inte om hunden inte har t.ex. SKKs registreringsbevis - där finns en stamtavla i 3 generationer med och reg.beviset visar att hunden är renrasig med registrerade renrasiga föräldrar/släktingar av samma ras i många decennier/generationer bakåt.
Även en blandrashund kan ha stamtavla om man känner till föräldrarna och deras föräldrar. En stamtavla är ingen garanti för att hunden är renrasig, den talar bara om vad hunden har för härstamning.
Jag har två stycken sheepdogar här hemma och jag har haft BC tidigare. Måste säga att min erfarenhet är att dom är inte alls lika lätt stressade och dom är mjukare att valla med. För att dom ska kunna reggas som Sheepdog så måste vi över till Wales och göra valltest där så att dom ser att dom inte vallar som BC. Jag blev informerad av detta från uppfödaren och jag har godkänt detta så nästa år åker vi över med den ena som då är 1.5 år den andra får vänta då dom måste vara 1.5 år minst för att göra provet. Dom är mycket lätt arbetade och dom är så kloka. Kan varmt rekomendera dom.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
HoR säljer rottisar med stamtavla. Så stamtavla i sig betyder i princip ingenting, beroende på vem som utfärdar dem.
#10 Beskriv gärna hur de är mjukare att valla med. Sen undrar jag var du köpt BCs, ingen av mina 6 stycken har varit lättstressade.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.