Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3138 ggr
Manhattan
0

Att välja ras

Hej !

Jag och min sambo har länge funderat på att skaffa hund. Vi har båda djurvana men har aldrig i vuxen ålder ägt en egen hund. Vi bor på landet nära till skog och vatten.

Sambon är väldigt aktiv och vill gärna kunna ha hunden med sig på löpturen, cykelturen och längre vandring i fjällen.

Jag är väldigt intresserad av lydnad. Kanske till och med vill börja tävla i nån form.

Eftersom min sambo har lättare allergi så kommer vi att bygga en stor hundgård med isolerad kojja där hunden mestadels kommer vara. Därför är det även bra om det är en korthårig ras som kräver mindre pälsvård.

Vi vill gärna ha tips på raser som kan passa oss!

Tack på förhand :)

javetinte
1

När man tänker på allergin finns de ju vissa raser som kan vara bättre för allergiker. Tror väl att de är tillexempel pudlar och sådana 'krulliga' raser. Men dock måste man ju klippa dom och de är ju lite jobbigt om man vill ha en hund med mindre pälsvård.

CissiD
1

Har ni testat att träffa några raser så ni vet någon som han inte är allergisk mot? Min pojkvän är lätt allergisk men klarar våran Heeler bra men däremot klarar han inte bichon havanais som ska vara bra för allergiker annars. Så min rekommendation är att se vad ni vill göra med hunden. Hur mycket mental stimulans ni kan tänka er ge och sen ta och hälsa på de raserna och gosa med dem så att ni får en uppfattning över om han kommer vara allergisk eller inte. 

Annars brukar de säga att trim raserna är bättre för de flesta allergiker men som sagt är det väldigt olika från person till person med allergi. 

Hur mycket tid vill ni lägga på mental träning? Hur stor vill ni hunden ska vara?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

The Animallovers!!!
1

Korthårig raser behöver inte vara allergivänliga utan snarare tvärt om, väldigt allergiframkallande som t.ex dalmatiner är ju väldigt korthåriga men är väldigt allergiframkallande och fäller mycket medans en långhårig hund som schapendoes som är ganska långhårig sägs vara allergivänlig;) men som #1 säger så brukar också krulliga eller lockiga hundar anses som allergivänliga;)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

Manhattan
0

Vi har inte träffat några raser ännu utan vi vill hitta tre raser som verkar intressant först, läsa på mer om just dom och sedan åka runt till lite olika uppfödare.

Jag kommer att lägga mycket tid på mental träning.

En "normalstor" hund är vad vi söker. Stor nog för att ha med sig i skogen men inte för stor då vi inte ha ett jättestort hus.

Vi har kikat lite på amstaff, schnauzer och ridgeback. Ridgeback är ev i största laget.

Gärna en aktiv hund men som kan slappna av inomhus :)

Tack för svar!

The Animallovers!!!
0

Jakt labrador ÄLSKAR jag själv! Helt underbar hund som är mycket aktiv men dock kan också gosa hur mycket som helst. Fast jag vet inte om den är så allergivänlig… Annars finns ju spansk vattenhund, pudel, steffeshord bullterrier osv!;)

Du kallar det djur, vi kallar det livet!

[Forest]
1

När jag läste vad ni tänkt göra så tänkte jag på jakt labrador, kan annars tipsa om mellanpudel. Ang allergin så känn efter träffa flera raser, vi själva har pudel pga allergi i familjen funkar toppen :)

Novelia
0

Om ni tänkte ha den mestadels i hundgården så kanske ni kan titta lite på dom mer pälsade raserna med underull :) För det blir ju kallt även om ni har en isolerad koja. 

Jag har en mittelspitz och dom är väldigt vädertåliga. Deras päls är även lite "smutsresistent" då all smuts lätt rasar av. I ochmed pälskvalitén så känns den inte så värst allergi-ovänlig. Då är det värre med min korthåriga vovve som fäller och pälsen sätter sig överallt. Iochmed den tjocka pälsen så är huden väldigt "gömd" under och det är ju oftast huden man faktist är allergisk mot många gånger, inte pälsen. 

Finns fler raser med den här pälsen, tex samojed om ni vill ha en större. 

Jag borstar nästan aldrig min hund. Var säkert 2 månader sen sist och han har superfin päls.

I have no sympathy for people without empathy

Wellcraft
2

Om hunden ska bo ute är det ju en fördel att skaffa en ras som föredrar det själv.
Ex. nuffe, berner & många draghundsraser. 
Det finns många hundar som trivs bättre med att bo i hundgård än inomhus, så en sådan går nog att hitta utefter vad ni vill ha för hund.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Amethyst94]
0

Har ni kollat på lapsk vallhund? Glad

Manhattan
0

Tack för alla bra svar! Vi ska läsa på lite mer om dom tips vi fått.

#9 : Har du koll på hur den är när det gäller allergi?