Hetsdricker
Någon som har erfarenhet av hundar som hetsdricker?
Vet att många unghundar kan ha lite fixideér för sig men detta känns extremt, har heller själv aldrig haft problem med detta.
Hunden ifråga är runt 10 månader av bruksras, han kan inte ha fri tillgång till vatten utan får istället begränsad mängd flera gånger om dagen, detta av den anledning att han dricker och dricker. Han har tidigare fått full skål som står över dagen, han har då okynnesdruckit en massa så skålen blir fort tom och måste fyllas på. För mycket vatten är inte bra, därför ger man nu flera gånger om dagen istället.
Ett exempel är då han fått en nästan full skål (över 1,5 liter), det drack han upp i ett svep utan att göra paus en enda gång. Vilket inte är ok.
I övrigt är han pigg och glad, som vilken unghund som helst.

Överdrivet drickande kan som du skriver vara en fixidé, men det är även vanliga symtom vid bla diabetes, njursjukdomar, mm, så mitt råd är att kontakta veterinär för att utesluta sjukdom.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Detta är ju, som framkommer i #0, något som eskalerat med tiden. Som valp var det inga problem men sedan började det lite med okynnesdrickandet för att därefter bli mer och mer okontrollerat.
Finns det andra symtom man kan gå på om det skulle vara njurproblem/diabetes?
#2 destor mer borde du gå till veterinären !
Det kan vara många underliggande sjuksommar när hunden dricker vatten! tex smärta
Hade lite sånt när min var valp. Hade dock uvi, vet inte om det var nått som gjorde mer törstig. Även bättre för mig att byta från torrfoder till barf som innehåller mer vätska. Jag satte även upp vattenskålen på ställning. Efter detta upphörde hetstrickandet. Vet inte på vilka tre eller om alla hjälpte till att få slut.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
En av mina hundar började dricka helt okontrollerat för ca 2 år sedan, och kissade i princip rent vatten. Han har gått på utredning hos veterinären och de har inte hittat orsaken, och det går i skov. Det första veterinären sa när jag ringde dit, var att jag absolut inte fick begränsa vattenmängden på eget bevåg, då man i händelse av sjukdom, kan ställa till det ännu värre. Så, veterinärbesök för att utesluta sjukdom, är min rekommendation
Håller med, kolla upp hunden.
Min hund drack mycket redan som liten men jag tänkte inte så mycket på det, hon var pigg och glad och utvecklades som hon skulle. Hon har dock fel på sina njurar, något som inte upptäcktes förrän senare i samband med att hon hade UVI.
Nu vet jag att det var/är medfött och att jag borde ha satt in rätt behandling direkt, det är oerhört viktigt vid till exempel diabetes och njurproblem att hunden får hjälp så fort som möjligt.
Det kan förstås vara rent okynnesdrickande men det är bra att utesluta vissa sjukdomar och defekter först. Man kan göra stor skada genom att begränsa vattenintaget på en hund som är sjuk.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!