Grönt kort för hundsport?
När man håller på med hästar får man lov att gå en grundkurs i hästhantering och tävlingsreglemente, och sedan göra ett godkänt prov på detta för att få ett Grönt Kort. Det gröna kortet behövs för att få tävla. Varför finns inget motsvarande inom hundsport? Vore det bra om det fanns? Varför/varför inte?
"På natten är alla katter svarta"
Grönt Kort finns inom draghundsporten. Utan grönt kort och tävlingslicens får man inte tävla på officiella tävlingar (utom motionsklass).
Vad tycker du om det då? Bra/dåligt? Varför? :)
Bra givetvis. Det är nyttigt att lära sig rätt utrustning för både förare och hund, vilka preparat som är dopingklassade, vilka regler som finns på tävlingar, hur skyltarna på banan tolkas mm.
Utan Grönt Kort inom draghundsporten hade det nog blivit kaotiskt.
För att tävla inom IPO så behövs även där en godkänd kurs + prov (man måste kunna samtliga regler inom sporten etc). Föraren behöver endast göra provet en gång i sitt liv, men varje hund måste också genomgå ett lydnads och mentaltest. Jag tycker att detta är superbra, för det är en allvarlig sport där såväl hundar som figuranter kan bli skadade. Alltså inte en lek. Ser fram emot när jag ska gå min kurs och när Nita är tillräckligt gammal för att genomgå sina tester :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
I vilka ytterligare sporter förekommer grönt kort?