Valp som biter
Diesels håller på att tappa tänder så han biter på allt och alla. Ibland blir han väldigt taggad och biter mig och då funkar det inte att avleda med tuggleksak. Då brukar jag försöka lugna ner honom och sen erbjuda någonting annat att bita på, alternativt ignorera. Mina föräldrar tycker man bestämt ska säga nej när han biter. Men jag tycker det känns dumt när det är en valp som inte kan rå för att det gör ont i munnen. Och jag har hört att bitandet växer bort av sig själv. Vad gör ni med bitande valpar? Blir ni arga och säger nej eller gör ni något annat?
//Josephine :)
Avled honom med att bita på något annat.Detta beteende är något som med tiden växer bort så hålla på och nej och försöka vara bestämd kommer bara skapa onödiga konflikter som försämrar eran relation.
Det växer bort med tiden det är viktigt att tänka på jag trodde att min valp aldrig skulle bitas det gick över snabbare än man kan tro. Avled med tuggben gör ett "ajj ljud" alltså att skälla hjälper nog inte… det är ju ett valp beteende!
Det växer bort och är inget som man ska ta personligt. När min hund var valp så såg jag till att hon alltid hade ben tillgängliga. Kunde även ge henne frysta råa kycklingvingar eller liknande för kalla saker dämpar kliandet. Sedan är det ju inget fel med att visa för valpen att det faktiskt gör ont genom att pipa till :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Han har alltid tuggleksaker och ben att bita på. Det blöder ganska mycket i hans mun också, allt han biter på blir blodigt. Något han älskar att bita på är isbitar! Tror det är kallt och skönt för hans tänder. :)
tycker du tänker helt rätt ts och du verkar göra helt rätt med. Hoppas att han snart växer bort detta ;)
#5 Vad bra! :) Tror att han kommer ha tappat alla tänder snart, han är snart 5 månader. Kan ju tillägga att mina föräldrar har ett mer "hårt" sätt att uppfostra valp på medans jag föredrar positiv försärkning. :/
Erbjud honom köttiga råa ben, testa med ett kycklinglår t.ex. Brukar ta ett tag att tugga sönder för en valp och aktiverar munhåla samt tänder på ett bra vis.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag pep till typ AJ och då slutade hon och tittade på mig, jag gick it ur rummet direkt eller bara ignorerade henne. Funka fint :) jag tror dock inte att de har bit perioder, de biter ju när de är valpar min tik bet inte mer när hon tappade tänder
Min var en liten galen krokodil som valp, kändes som det aldrig skulle gå över. Att pipa högt som om det gjorde ont triggade honom bara. Ignorerade och ignorerade, till slut gick det över av sig själv.
Skulle också tipsa om ben och bra tuggleksaker när det kliar som värst. Frusna morötter fick jag också tips om, fast det funkade inte på min hund. Han strimlade sönder morötterna och spottade ut allt på mattan istället för att äta dem.
På min funkade det för att hon blev paff varje gång jag pep och lixom släppte och tittade frågande på mig, om hunden "gillar"pipet och blir triggade ska man som tidigare sa ignorera hunden då
Tips för värkande valptänder: Blöt en trasa/handduk, knyt en knut och lägg in i frysen. Min valp älskar att tugga och gnaga på det!
Figaro