Lämna valp med vuxen hund
Ni som skaffat valp som redan haft en vuxen hund hemma. Hur länge har ni varit ledig då? Har en 2årig hund nu som är van att vara ensam. Brukar spela in henne ibland och det är aldrig något gnäll eller ylande. När jag skaffade henne var jag hemma hela tiden i ca 4 månader innan jag började arbeta. Men ja, nu har jag ju som sagt redan en hund hemma, så valpen kommer ju inte behöva vara själv. En vuxen hund måste väl vara minst lika bra sällskap som en människa.
Nån som har erfarenhet? Jobbar bara 50%, så är borta 4h, samma tid mån-fre. Kan säkert fixa hundvakt, men undrar om jag är helgalen som tror att det kommer gå mkt lättare nu bara för att jag redan har en hund. Ska givetvis ta ledigt någon vecka när jag hämtat hem valpen och hundvakt är nog inte helt omöjligt att få. 😂
Sen förstår jag ju att det är olika från individ till individ.
Jag skulle säga att i de flesta fall går det lättare att ensamträna en valp till att vara med en annan hund. Men det finns inga garantier för att det kommer fungera. Jag tycker att det låter lite väl optimistiskt att förutsätta att det skulle gå fortare. Det är ofta när man tror de kommer gå fort som det skiter sig och man får en hund som är jätte svår att ensamträna. Mitt tips är att inte förutsätta att det kommer gå fortare än en vanlig hund. Det blir väldigt jobbigt om det inte skulle gå det.
Lycka till med valpen! :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag är ingen expert och har trott att det är lugnt att lämna hundar som känner varandra. Men har fått höra att man inte skall göra det.
Nu är det säker beroende på vilken hund man har. Och HUR man har dom.
Men jag skulle nog ha en lösning med att ha valpen för sig…och kanske ha hundvakt. För du vet ju inte hur den vuxna hunden reagerar på valpen. Nu vill jag inte skrämma dig. Men jag har bekanta som fått sin valp ihjäl biten av flera vuxna hundar.
Det är inte alls säkert att din vuxna hund agerar som du vill på valpen. Som sagt, jag är ingen expert och det finns säkert andra som vet mer om just valp hantering. Men det kan vara riskfyllt - så mycket vet jag.
Medarbetare, Law Of Attraction iFokus
Det beror helt och hållet på hur bra andra hunden är på att vara ensam och om den blir påverkad av valpens ångest om den får någon. Med mina gick det bra tills valpen lämnades ensam med gammelhunden med ångest trots att jag sa att det aldrig får hända. Så nu kan inte min ettårsvalp vara ensam längre.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Valpar under fyra månader får enligt jordbruksverket bara lämnas ensamma kortare stunder. Den kommer väl dessutom inte vara rumsren, antar jag? Hursomhelst tycker inte jag det är en toppenidé att lämna valpen ensam så mycket i början :) Jag skulle skaffa hundvakt första 2-3månaderna och ta mig tid att ensamträna den ordentligt. Till våren kommer jag själv vara i samma situation och min plan är att skaffa dagmatte. Det blir ju dessutom ett tillfälle att träna valpen på att vara borta från matte :)
Inte alla som ser sin kompis som den tryggheten som matte/husse ger. Här har vi jobbat olika tider därmed aldrig vart problem med hundar hemma själva. Det är inte fören nu som vi jobbar ibland samma tider och yngsta hunden blir 2 år i vår och alla tre är ensamtränade. Har 2 personer som kan rycka in som daghusse/matte när vi jobbar 4 h mer gemensamt då får dom helt enkelt vara hos någon av dom.