Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 4160 ggr
AnneN
0

O.T. Skrivsätt

Vad använder du för skrivsätt? Skriver du med korrekt svenska eller använder du dialekt då du skriver i forumet?

Vad är rätt och fel då man skriver i ett forum enligt dej?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Blev en mindre diskussion om detta i en annan tråd där det inte riktigt hörde hemma så därför startade jag denna tråd ist.

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Jag tycker inte alls att det är nått fel i att använda dialekt och talspråk då man skriver på ett forum så länge de som läser kan förstå vad inlägget handlar om.

Men det är heller inte fel av dom som vill använda korrekt skrivspråk.

Skulle det vara något ord som läsaren inte förstår så kan ju denne fråga vad det betyder och den som skrivit kan då förklara på ett sådant sätt att alla förstår.

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Jag tycker det är fel att skriva dialekt, eftersom det inte är rätt svenska. Och då vi redan blir smäre och sämre på svenska tack vare internet med alla förkortningar och utländska ord, tycker jag gott att vi kan skriva på svenska. I skolan får du inte heller skriva dialekt.

Även om vi i skåne pratar annorlunda än hur man stavar skulle jag aldrig få för mig att hitta på egna stavningar så det skulle se ut som det låter.

Nej, fel enligt mig :)

AnneN
0

Jag tycker man ska bevara de gamla dialekterna som tyvärr är på väg att försvinna. Man kanske borde ta och införa det som en del av svenskan i skolorna att man får lära sig den lokala dialekten.

Dialekterna är ju också svenska.

_**/Mvh Anne

Beafer
0

för mej spelar det egentligen ingen roll, men jag kan tycka att när folk skriver helt korrekt svenska så ser det så himla stramt ut även om det inte är meningen.

Karmatarerskanise
0

Biobio, inte när det gäller stavning. Det finns regler på hur svenska stavas.

Stramt? Gammelsvenska kanske är stramt, men dagens svenska är ju inget kontig. Förstår inte varför man skulel skriva i dialekt faktiskt. De som vill de har ju lärt sig samam svenska som oss andra.

AnneN
0

Varför ska man inte skriva med dialekt? Visst det finns regler för hur korrekt svenska ska skrivas men varför skulle man inte kunna använda talspråk i ett forum?

Jag använder talspråk då jag skriver i forum, chattrum, msn mm. Men ska jag skriva en jobbansökan eller något annat lite mer strikt brev så använder jag alltid korrekt svenskt skrivspråk som man får lära sig i skolan.

På ett forum är det ju mer som att man "pratar" med folk och då blir det mer personligt om man använder talspråk och/eller dialekt precis som om man hade pratat irl.

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Ja, där tycker vi olika.
Förkortningar förstår jag, då det blir lättare att skriva på ett forum så, men att använda sig av dialekt förstår jag inte. VArför ska man använda sig av fel svenska bara för att man kan?

Och diskussionen(stavn?) började i en annan tråd där personen som skrev fel faktiskt trodde att hon använde sig av rätt ord. Det handlade inte om dialekt utan om ett språkfel.

Jag ser ingen mening med att skriva dialekt. Längre kommer jag nog inte i disskussionen(stavn?) :D

gejsa
0

Det beror väl på hur dialekten är. Det är mycket som jag tex inte förstår när man skriver på dialekt. Det blir oftast då onödiga frågor om vad du menar osv. Men normalt tal som man pratar till kompisar skriver nog jag. Det tycker jag är bra. :)

AnneN
0

Tycker inte att dialekt är felaktig svenska bara för att det inte är skolsvenska så behöver det väl inte betyda att det är fel.

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

För mig är den det eftersom det är så få som talar den. Rätt svenska är den som lärs ut i skolorna. Det är den alla använder, så bara för att man talar en annan dialekt ska man inte skriva en annan svenska.

[Vargnatt-]
0

Jag tycker man får skriva på dialekt om man vill det på ett forum och så. Som biobio säger, man skriver ju olika på forum och på tillexempel jobbansökan. :)

Karmatarerskanise
0

Varför gör ni det? Är det så jobbigt att skriva den vanliga svenskan på ett forum ist för dialekt? Jag ser inte fördelen eller anledningen till de :)

AnneN
0

Jag skriver med talspråk och vissa inslag av dialekt för att det känns mer personligt.

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

Såvitt jag vet lärde jag mig "talspråk" i skolan. Jag har ingen skillnad på hur jag skriver eller pratar. Kan du ge exempel på hur du menar med det?

Jag har personlighet så de räcker utan att personifiera min text ;)

AnneN
0

Tex här uppe så skriver/uttalar man å i Luleå utan man säger Lule… he är ett annat ord som inte används i vanlig svenska men här säger vi att vi tex ska he in sockret i skafferiet ist för att säga att vi ska ställa in det.

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
0

Jag säger också Lule, Ume, Skellefte och massa sådant som jag absolut inte skriver.

Malin-A
0

jag tycker man får skriva precis hur man vill bara folk förstår hyffasat bra vad man menar =)

Karmatarerskanise
0

Men så har jag inte sett dig skriva? Du kanske inte alltid gör det på forumet heller? Och det där kan ju faktiskt vara svårt för andra att förstå.

Så jag håller mig till ingen dialekt ;)

Alex
0

Alltså.. Jag skriver med dialekt, men det tänker jag inte på.. Stavar ord annorlunda gör jag inte, brukar försöka använda rätt stavning och korrekt språk så.. Men sen finns det ju ord som hör till min dialekt som jag använder väldigt mycket vanligt och då slinker de ju med ibland när jag skriver också.. :P Som 'töligt' t.ex. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AnneN
0

Inte alltid jag skriver så, tex här på forumet om det är någon som ber om hjälp med något så försöker jag skriva lite mer strikt just för att alla ska kunna förstå utan problem men i ot-trådar så skriver jag mer avslappnat och då kan det slinka med lite dialekt ibland eftersom jag då skriver ungefär lika dant som jag pratar

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Alex det märks att du kommer från värmland då du skriver =) Har en kompis som är från Kil så jag är ganska van vid att höra/läsa värmländskan som låter så härligt.

_**/Mvh Anne

Alex
0

#22 Haha så det märks så tydligt alltså? ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnneN
0

Ibland då det slinker med lite dialekt =)

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Jag bryr mig inte ett dugg hur andra skriver på ett forum! Skulle det vara något jag inte förstår så frågar jag väl, men det har jag inte behövt än i varje fall. Det viktiga är väl att man följer reglerna för VAD man får skriva på forumet, inte hur man skriver.

Hera, du använder ju inte själv korrekt skriven svenska, så varför begära att andra gör det?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karmatarerskanise
0

Jag använder mig av rätt ord. Det är det jag pratar om. Jag vet att jag inte stavar rätt alltid.

>Jag sitter ju inte och skriver på skånska.

Malin-A
0

men ärligt vad spelar det för roll, d e ju faktiskt upp till var och en hur man vill skriva.. som Eros skriver, bara man hålller sig till reglerna på forumet så är väl allt bra..

Karmatarerskanise
0

Men hallå?
För mig spelar det roll. Varför har jag förklarat.
Ingen kan däremot förklarar varför man INTE skulle skriva rätt ord och istället skriva ett dialekt ord. Eller jo, biobio tycker det blir mer personligt då.

Är det så svårt att förstå att det finns folk som vill ha det på svenska, så som man fått lära sig i skolan. Forum eller inte.

Sen har jag aldrig sagt att man inte får göra som man vill. Det får man självklart. Men jag lär aldrig förstå.

SaraC
0

Förkortningar är inte rätt ord och inte vad "man får lära sig i skolan". Och problemen med barn och ungdomars skrivspråk är absolut främst med just förkortningar. De använder sig av det och tror att det är så det "ska" vara.

Karmatarerskanise
0

Det har jag skrivigt där uppe.

Men det är förkortningar av ord som finns. Och visst fick vi lära oss det i skolan. Dock inte alla som finns idag.

Malin-A
0

men bara för att det spelar roll för dig hera betyder ju inte d att alla ska ändra på sig.. antingen får du ju stå ut med att endel skriver som dom vill eller med dialekt eller så får du helt enkelt låta bli att läsa om du stör dig så himla mycke på d…

SaraC
0

Jag tycker i alla fall inte att man ska uppmana andra till att använda sig av korrekt svenska när man inte gör det själv.

Har själv aldrig reagerat över att någon härinne skriver som "de pratar". Utan i så fall är det stavfel jag sett och jag tycker inte man ska klaga över att folk stavar fel. För det gör alla ibland, mer eller mindre.

Karmatarerskanise
0

Jag stör mig inte. Jag svarade på frågan. Enkelt va?
Och jag använder mig av det svenska språket man lär sig i skolan. Inte av dialekt. Det är det tråden handlar om. Inte om felstavningar eller förkortningar.

Du får gärna berätta vad isom är så fel med min svenska Eros.

Karmatarerskanise
0

Och var uppmanar jag folk att skriva som jag tycker? Snälla ni, läs genom inläggen innan ni yttrar er. Ni har skrivit en del som jag inte sagt något om.

SaraC
0

Tycker inte om att rätta folk, men du använder t.ex. förkortningar. Så det är ett exempel på att du inte alls använder dig av svenska språket på ett korrekt sätt, som du påstår.

Karmatarerskanise
0

Och? Vad har det med saken att göra?
Vi snackar dialekt.

Förkortningar är en helt annan sak.
Jag tycker inte man ska skriva i dialekt. Så.
Svårare är det inte.

Jag rättar folk om de säger fel. Jag rättar öven om ngn skriver som i en annan tråd. Då det tydligt inte är stavfel, utan språkfel.

Varför lägga sig i tråden när du inte ens skriver om vad den handlar om?

Nicki
0

Hera!
Vad betyder riska och rister?

*nyfiken*

SaraC
0

Nej, du skriver att du använder dig av det svenska språket på ett korrekt sätt och som du säger, "som man får lära sig i skolan". Men det gör du inte.

SaraC
0

Vad är rätt och fel då man skriver i ett forum enligt dej?

Står det i huvudinlägget. Det var det jag svarade på och "la mig i tråden". Sen ifrågasatte jag dig och ditt resonemang och det är sådant man får ta på ett forum.

SaraC
0

Dubbelt.

Karmatarerskanise
0

"Hera, du använder ju inte själv korrekt skriven svenska, så varför begära att andra gör det? "

Var begär jag detta?
Vad konstig tråden blev när ni började skriva. Ingen rolig längre.

Nicki
0

Och jag är fortfarande nyfiken på vad "riska och rister" betyder.
Någon annan som vet?

Liss
0

Jag pissar i vad ni sagt innan:P nu kommer min åsikt iaf

Jag tycker inte de spelar någon som helst roll hur man utrycker sig på ett allmänt forum. Om de gäller att skriva till skolan eller till någon jobbinetvju eller liknande är det klart att man ska skriva korekt för att få bästa intryck. Men när man pratar med "vänner" såhär över nätet spelar de ingen som helst roll.

bara man förstår varandra är det inget problem liksom. Man behöver ju inte dra till med ord som "panntoffla" eller vad tusan de var:P För då förstår ju ändå bara dom som bor där nere ordet. Men gör man sig förstod på ett bra sätt så gör det inget att man kanske råkar få in lite dialekt i sakerna. Förstår ni mig för tjyven?:)

De här är ett forum för vänner och ovänner.. då tycker jag inte man ska behöva ordentlig svenska om man ändå förstår varandra. Om man förstår finns de inget att klanka ner på?? eller..

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

Jag tycker inte alls att tråden har blivit konstig när någon börjat skriva.

Men jag vill också precis som Nicki veta vad riska och rister betyder enligt svensk ordbok.

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Det jag tycker är konstigt är väl att du bara svarar på det som passar dig.

Sa aldrig att du tvingar någon annan att skriva som du tycker. Men här;

Det är den alla använder, så bara för att man talar en annan dialekt ska man inte skriva en annan svenska.

..i den meningen bl.a. tycker jag man kan tolka som att du begär det.

AnneN
0

Rista, verb, att skaka något. "Antagligen skånskt uttryck, möjligen från Göingetrakten"

Riska fanns inte med på wikipedia iaf

_**/Mvh Anne

Nicki
0

*följer utvecklingen med spänning*
Skrattande

SaraC
0

#46 *asg*

Liss
0

Varför vara så otrevliga mot hera för att hon tycker annat än er?:) bara en fråga?

AnneN
0

Enda som jag kan hitta som heter riska är nån sorts svamp.

_**/Mvh Anne

Liss
0

har hades svamp?:O *ett skämt för er som inte förstod och är på krigstigen:P*

SaraC
0

Lisette, du får gärna berätta vart jag är otrevlig? :)

Nicki
0

Jag är då inte otrevlig.
Vill bara veta vad riska och rister betyder som Hera skrev i en annan tråd.

Kan det vara dialekt tro?

AnneN
0

Hera du säger själv att du inte använder dialekt då du skriver men ändå har du använt dialekt i iaf ett av dina inlägg på forumet.

_**/Mvh Anne

Liss
0

Neeh jag tyckte bara det kändes som om alla hackade på henne. Jag tycker heller inte som hera, men jag ristar inte in de i skallen på henne:) men de kanske inte ni gör heller.. fick bara intrycket av det av hela tråden.

Munnen den ska skratta å va glaaaa*:)

Karmatarerskanise
0

Tar bort detta. Tydligen tog ni åt er. Konstigt.

Nicki
0

Bättre fly än illa fäkta?

Karmatarerskanise
0

Men för tusan mogna!

AnneN
0

Vad betyder riska då???

_**/Mvh Anne

Nicki
0

Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

*citerar Nalle P mogen som jag är*   Skrattande

Liss
0

Jag förstår inte riktigt dina komentarer nicki? Tycker dom är enbart för att provisera.. tråkigt tycker jag:(

SaraC
0

Det är en diskussion, på ett diskussionsforum. Förstår inte varför man är otrevlig och ska "dra dit pepparn växer" för att man är av en annan åsikt?

Liss
0

Jaa precis? Varför får du inte hera heller tycka som hon tycker på ett diskussionsforum? De är det jag inte förstår

Nicki
0

Är jag trevligare Lis om jag ber någon "dra dit pepparn växer"?

SaraC
0

Vart har jag sagt att hon inte får tycka som hon vill? :S

Malin-A
0

har bara hört ordet rista av två olika personer o d va båda skåningar.. men d kanske är ett "rikstäckande ord" ingen aning.. för mig låter det som ett dialektord.. men d spelar ju igentligen heller inte så stor roll, jag förstog ändå på ett ungefär.. =)

SaraC
0

#64 Precis. Tycker också att det är otrevligare i så fall.

Nicki
0

För det första så tycker inte jag att citera Nalle Puh är det minsta provocerande.
Han är enbart gullig och söt *L*

Och sen har jag bara frågat vad riska och rister betyder då jag inte finner det i ordboken

Liss
0

Neh de har du inte sara.. men JAG tyckte de kändes som ni var otrevliga mot hera hellt enkelt.. de kan man nog vara varesig de är ett diskussionsforum eller inte.. Att hera tycker på ett sätt och ni på ett annat är klart nu. Dom sista komentarerna innan min tycker jag ni skämtar på hennes bekostnad? men förlåt om jag har fel.. de är bara så jag uppfattar saker

Neeh verkligen inte, jag vet att hera kan vara otrevlig hon med:)

SaraC
0

#66 För mig betyder "rista" samma sak som det står i ordboken, alltså det korrekta svenska språket ;) Så jag skulle verkligen misstolka Heras inlägg.

Liss
0

fly än illa fäkta anser jag vara proviserande.. men nalle puh är bara söt jaa:P

Nicki
0

Som jag ser det är det bara hon som varit otrevlig.
Men för att fortsätta mitt spår i citat och ordspråk, så sitter det ju i betraktarens ögon

Nicki
0

#71 Det roliga med det inlägget var att jag skrev det innan jag läst vad Hera skrev. Det bara råkade komma väldigt lägligt *S*

Kolla klockslaget

AnneN
0

Okej jag måste faktiskt ge Hera rätt ändå, slog upp rista i Nordstedts Svensk Ordlista och där fanns det med som bla skaka

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Min mening har i alla fall inte varit att vara otrevlig mot någon och det tycker jag inte heller att jag varit. Har bara sagt min åsikt och ifrågasatt Heras resonemang. Då fick jag bl.a. detta tillbaka;

Varför lägga sig i tråden när du inte ens skriver om vad den handlar om?

Nä, nog är en del här otrevliga. Inte bara i denna tråden!!!Och ni kan dra dit pepparn växer.

Det anser i alla fall jag som mer otrevligt än vad jag skrivit i varje fall.

Nicki
0

Skönt att någon kan svara iallafall ;)

Malin-A
0

undra om d användes mer "förr" för d ju inget ord man använder dagligen?

Liss
0

Ja jag kan verkligen hålla med om att Hera med är otrevlig.. de ser jag också. Men de jag ansåg var att bara för att hon inte tycker dessamma som er behöver ni inte gadda ihop er mot henne? eller så har jag fel i det också då..

haha.. joo jag såg de nu nicki.. då ber jag om ursäkt:)

Nicki
0

Biobio
Orkar inte backa tillbaka.
Har vi (du, någon) kommit fram till vad riska betyder också?

AnneN
0

Tror nog att rista används mer i samanhang som tex "vikingarna ristade sina runor i sten"

_**/Mvh Anne

Nicki
0

Så har jag lärt mig ordet i skolan iallafall :)

SaraC
0

Jag skrev bara vad jag tyckte. Sen om någon annan tyckte detsamma som mig kan jag ju inte göra något åt det. Eller tvärtom. Det är ju inte att gadda ihop sig.

AnneN
0

#79 Hera skrev i min gästbok att riska bara var ett stavfel och att det eg var rista hon menade.

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
1

Varför fortsätter ni tjata om vem som varit otrevlig?
Jag kände mig utpekad och faktiskt mobbad och tyckte en del av er var otrevliga, väldigt mycket i ett fall.

Då blir man lätt otrevlig tillbaka.
Men nu har jag lagt ner så varför gör inte ni det också?

Jag kommer i fortsättningen undvika skriva till den jag kände mest otrevliga vibbar från. På så sätt slipper jag detta problemet. För jag mår bättre utan att bli ledsen.

SaraC
0

Säg gärna vart jag eller någon annan varit otrevlig Hera?

gejsa
0

Tror nog att äldre personer använder rista som ordet skaka. Numera säger man ju tex skaka i stället. Men min mamma som tex är 80 snart säger nog det. Jag har iaf hört det ordet förr.

Nicki
0

Jag har faktiskt inte ens sagt vad jag tycker.

Men det ska jag göra nu:
Självklart är det rätt att skriva hur du vill. Dialekt, slang mm mm
Detta är ju ett forum, inte en svenskauppsats i skolan.

Och helt korrekt svenska är det nog ingen som har här inne, beroende vad man läser in i orden korrekt

Liss
0

neeh okej.. som sagt, alla tycker olika:) Och innan ser jag de som skämt mot henne iaf.
Men som sagt, tycker vi släpper det.. finns inget mer att tillägga i just den här diskussionen:)

snacka om vad tråden handla om nu ist.. jag har sagt min mening:)

uhlalalalal life is wonderful, uhlalalal life goes on and on:P

Karmatarerskanise
0

Eros: Nej, jag nämner ingen.
Man ser faktiskt det då man läser tråden.
Ser inte du det så får de vara så.

Jag orkar inte tjata om ngt så självklart.
Det är över nu. Så nu får de vara.

Nicki
0

Tack, tack!  Äntligen *pustar ut* Skrattande

Ellinor_ludde
0

Kan erkänna att jag själv inte skriver korrekt svenska hela tiden. Men jag skriver aldrig så slarvigt att inte någon annan än jag förstår vad jag har skrivit xD

SaraC
0

Okej. Då tar jag det som att jag inte varit otrevlig, eftersom du inte tänker tala om det och jag inte kan se vart.

Nicki
0

Så är det vart man än kommer. Folk tycker och tänker olika, och kommer alltid att göra så.

Sen så kan det kanske vara lätt att ta åt sig så här över nätet.
Det som jag kanske menar som ett skämt och skriver med ett leende på läpparna kanske mottagaren uppfattar som elakt och sarkastiskt.

Men, men..

SaraC
0

#93 Ja, det har ju varit uppe förr. Att det kan vara lätt att misstolka och oftast för att någon skriver något utan att använda sig av hundratals smileys..

Liss
0

japp, precis min mening.. därför kan man också vara lite försiktig och tänka efter med vad man skriver:)

Nicki
0

Jag står iallafall fast i att jag är trevlig FlörtFlörtX500=1000 (=hundratals)

Nicki
0

Jag är trevligheten personifierad Oskyldig

SaraC
0

Visst ska man tänka över vad man skriver och det försöker iaf jag göra. Och jag försöker även att tänka över vad andra skriver, för att undvika att missförstå dem.

(Jag är riktigt trevlig jag med tycker jag = Skrattande x minst en tusenlapp)

Ellinor_ludde
0

haha *asg*

Malin-A
0

men jag är endå gladast =D

AnneN
0

Åter till ämnet!

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Men åter till tråden. Alla är fria att skriva som de vill härinne, tycker jag. Sen kanske man får anpassa språket om man vill bli förstådd ;) Skulle jag skriva som jag pratar skulle ni inte hänga med för fem öre vissa gånger ;)

Nicki
0

Japp! Och hade detta varit en tävling i rättstavning så hade Malin åkt ut just nu.
Ändå heter det Malin Flört

Malin-A
0

Va?? gör d d? jag skriver ju alltid endå.. haha, ändå känns konstigt att skriva =D

Nicki
0

Du får skriva precis hur du vill Mallanbrallan ;)
Hade bara ett behov av att märka ord en sista gång för ikväll
*blinkar tusen ggr*

Malin-A
0

haha d e lugnt.. hoppas d känndes bra =D haha.. ush nu e d ju snart dax o jobba..

AnneN
0

Tråden flickor =)

_**/Mvh Anne

kerstinjoh
0

I vanliga fall är jag mycket noga med att skriva korrekt och grammatiskt riktigt. 

Jag antecknar mycket i journalhandlingar där det är betydelsefullt att allt blir rätt.

Därför har noggrannheten i svenska språket blivit en "yrkesskada".

MEN i forum som t.ex. hif känns det endast högtravande och ibland onödigt att använda sig av grammatiskt, korrekt svenska.

Det kan även, ibland, kännas för svårläst av läsaren.

Det viktigaste är dock att det är lättläst för läsaren och att man kan komplettera med tecken som gör det mer personligt. Därför avviker jag gärna från korrekt svenska.

Huvudsaken är att det är begripligt och att alla ska känna sig välkomna att deltaga.

Beafer
0

#6 nej, du kanske inte tycker det. men jag tycker fortfarande att när man skriver helt korrekt svenska så ser det stramt ut. det är min åsikt.

Karmatarerskanise
0

Beafer ok :)

Lotta
0

Okay nu är jag här era bråkstakar =) Och hur jag skriver vet ju alla…ingen ordning på den männskan tänkar alla då ;) Jag bryr mig inte ett dugg vad andra tycker och tänker, jag skriver som jag tänker ingen pardon här inte….der ger jag blanka f*n i ,. och skriver nån med slang eller dialekt eller felstavning so what. =)

kerstinjoh
0

Så med ålderns rätt får jag o Lotta göra o skriva precis som vi vill!Räcka ut tungan

Lotta
0

Japp precis…vi har kämpat med skola och arbete och ungars skolarbete och läxläsning så nu j*vlar är det nog…jag skriver hellre en bra och jag är sååååå nöjd med det Cool Och inga regler och en j*kla massa skoj det är våran nya stil Räcka ut tungan

Karmatarerskanise
0

Jag tar tillbaka allt jag skrev. Alla får skriva som dom vill, jag har ju inte haft problem att läsa här inne, så jag snackade i nattmössan :) Sorry!

Därför skriver jag nu RULLEBÖR ;)

Lotta
0

*ASG* Hörrödu du puman nu tar du allt i….rullebör Fundersam Vänta nu ska vi se…hmmmm….korv..njaaa…kom och hjälp nån och översätt!!!!!!!!! Männskan kommer från mars Förvånad

Liss
0

hihi.. jag vet jag vet jag vet!!! skottkära!:P upps..försa mig!

Karmatarerskanise
0

Lis1 Vad duktig du är ;) hahaha

Lotta korv var inte så nära ;) Men ett bra försök :P

Liss
0

hahaha.. KORV! de missa jag.. du är knäpp lottis:)

mm.. jag är jääätte duttig *guldstjärna till mig*:P

Lotta
0

Jag tyckte korv var mycket bättre en skottkärra så det SÅ Oskyldig

Okay då du får väl en guldstjärna då Räcka ut tungan

Det här kommer bli sk*t kul när alla kommer igång….snacka om gissningslekar *ASG*

SaraC
0

Sluta mölja ;)

Karmatarerskanise
0

Eros: Hmm.. Sluta babbla? :)

SaraC
0

Haha, nej fel!

Lotta
0

Hmmm…mölja??? Sluta smaska =)

SaraC
0

Hihihi smaska? NEJ

Lotta
0

Sluta tjata =)

Liss
0

sluta se?? kan de la itne vara?

SaraC
0

Mja, det betyder lite olika. "Men vilket jäkla mölj" Det är ungefär "Men vilket jäkla skit/krångel"

Tja ni har ju bara Köppäbävisan, så vet ni hur jag pratar ;)

Lotta
0

Sluta glo kanske….säg nu att det är det =)

Liss
0

joo för när jag kolla upp de stog de mölja-se??

SaraC
0

Haha vart kollade du upp det?

Karmatarerskanise
0

Tusan, jag kommer inte på några skånska ord… Vet nog inte vilka som är det och vilka som är "vanliga".

Karmatarerskanise
0

Här är ett, men vet inte om jag och vännerna bara hittat på de själva eller om de används i skåne ;)

Liss
0

hihi.. google såklart sara:) där hittar man allt..

Mö? är de en ungmö du menar nu eller?:P

Jag har ett skånskt ord.. vad var de nu..panntoffla?;P

SaraC
0

Haha jo det är sant. Men då finns det en annan betydelse nånstans, för det är det då inte på dalmål iaf ;)

Karmatarerskanise
0

Näe, mö = mycket :)

Tex. Jag tycker om dig så himla mö ;)

kerstinjoh
0

trô inte där för då sjocker du!

puppy_lover
0

ja tyck att man fö tjöre som man vill, dialekter ä ju himla kul!

Lotta
0

*ASG* Det är bara så döläckert, här pratar vi ju så alla förstår…utom när jag skriver då , för då fattar ingen nått Förvånad

Liss
0

Jag tycker iaf inte att jag låter nått specielt.. men malin sa att jag lät rolig och avslappnad?:P tss.. jag undrar vad de betyder.. hihi

jaa men då har jag ju hört det.. mö alltså. Svårt och veta när man inte har nått sammanhang. Men Hera, är de panntoffla de heter?

Beafer
0

Hera du va från skåne va? är det inte där dom säger något roligt om typ strumpor/sockor? eller var det längst upp i landet dom sa nått konstigt? Fundersam åh, förvirrad!

det är tydligen väldigt norrland att säga typ häva istället för typ hälla eller ställa in ;D det visste jag inte förns min kompis mamma påpekade det :)

AnneN
0

Häva??? Här uppe säger vi hiva

_**/Mvh Anne

Lotta
0

Korvmoj första gången jag hörde det höll jag på att kissa på mig…man är väl lättroad *ASG*

SaraC
0

Vad är det för roligt med korvmoj? Trodde man sa sa överallt :S

[Vargnatt-]
0

Ja häva har jag nog aldrig hört nån norrlänning säga, men hiva används ganska mycket :D

SaraC
0

Hivar du hit den där? ;)

Häva kan jag säga att vi också säger, men inte på det viset :P Det var = hä va ;)

Lotta
0

Jag hade aldrig hört det *ASG*

Lika när jag kom till Gtbg när jag var 12 och min pappas nya fru frågade om jag behövde gå på clo…va fan är clo tänkte jag Fundersam

[Vargnatt-]
0

Min mormor säger clo :P

Lotta
0

Hehe du kan ju bara tänka dig innan jag fattade vad det var hon menade…jag såg nog ut som en fågelholk ;)

[Vargnatt-]
0

Men jag tror aldrig mormor varit i närheten av göteborg :P

Lotta
0

Knepigt för jag tror Aina kom från gtbg fast jag är ju inte säker Fundersam

[Vargnatt-]
0

Kanske är där man säger det, mormor kanske känner nån därifrån som smittat henne :P

Lotta
0

Hehe eller så är det nån som smittat Aina =D

[Vargnatt-]
0

Eller det ^^

Lotta
0

Ska vi gå på clo, clo, clo ska vi gå på clo, clo, clo *sjunger*

[Vargnatt-]
0

Det jag säger ibland om toa är tossi :P

Lotta
0

TOSSI!!!! Tänk att då hadde jag sett ut som ett lika stort ? Vart har du fått det ifrån?

AnneN
0

Har hört många versioner, tossi, tossilätten, dass, clo, toa, hemlihuset, mm

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
0

Haha jag har ingen aning :P Tror jag är uppväxt med att säga tossi :P

Ja tossilätten har jag också hört nånstans, finns många namn!

Lotta
0

Hemlihuset har jag hört….toa, toaletten, dass, skithuset =)

Men clo och tossi och tossilätten…näpp där gick jag bet *ASG*

Karmatarerskanise
0

Lis1 Jag vet inte vad panntoffla är :P
Och kommer inte på ngt speciellt ord för strumpor … Komemr jag på de så skriver ja ;)

Lotta
0

Nu lär jag gå ifrån burken, jag kanske kommer ut en sväng lite senare få se om ni är ute =)

Beafer
0

#141 ja, jag vet ju inte om det stämmer som hon säger. men hon började iaf asgarva när jag sa det :D och när jag tänker efter har jag nog inte hört någon jag känner här i Gävle säga det :P hm, det kanske kommer nån annanstans ifrån :)

jag har för mej att det där med strumpor var rovor eller nått sånt. antingen kommer det från skåne ller nånstans långt upp.. äh, jag har ingen aning ;D

Karmatarerskanise
0

Vet inte om knudor e skånskt?

Beafer
0

haha, knudor :D det var ett roligt ord! vad betyder det?

SaraC
0

det enda skrivsätt jag tycker är jobbigt är när man skriver jättelånga trådar utan att sätta punkter kommatecken eller stora bokstäver någonstans och utan styckeindelning då blir det jättejobbigt att försöka läsa visst är jag van från att läsa ungarna i skolans såna texter men när vuxna människor skriver så tycker jag nog man kan börja tänka efter lite ;)

AnneN
0

Haha ungefär som du skrev nu då Eros

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Det var ju liksom meningen ;)

AnneN
0

Jo jag förstod det =P

_**/Mvh Anne

Liss
0

hahahaha.. tossi!? hihi.. tossi är ju tokig! Du är så tossi= du är så tokig. hahaha!!! hohoho.. dedär var kul

jag kommer faktist inte på nått man säger här specielt.. men så pratar jag ju inte markant östgötska heller.

Panntoffla menar jag typ potatis.. men de kanske var nått annat? panntoffle eller nått, vet inte..

[Vargnatt-]
0

#169 nää är man tokig så är man tossig! tossi är toa ;)

Karmatarerskanise
0

Beafer: Knudor = potatis :P Riktigt bonnaspråk

Alex
0

Haha här strir ni ju inge töligt ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Karmatarerskanise
0

Bonne är nog skånskt också.

Alex
0

Nähädu, det säger man allt i Värmland också. ;) Di dära bönnera ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Upps Eros där känner jag mig riktigt skyldig, jag är urusel på det där och allra helst om jag har bråttom när jag skriver ;)

kerstinjoh
0

Bönner har vi här också.

Ta't lugnt i kväll för nu ska jag iväg o jobba.

Lotta tyar inte hur mycket som helst!

Karmatarerskanise
0

Men har ni bonne?

SaraC
0

Haha nejdå Lotta, så farligt skriver du inte ;)

Lotta
0

Tack Kerstin för du säger till dom…dom här fattar ju inte att en tantis inte tyar hur mycket som helst ;)

Vilken tur Eros för ibland när jag går tillbaka och försöker läsa igenom det jag skrivit så skrattar jag åt mig själv *ASG*

Och jag som suttit och skrivit avtal och kontrakt borde ärligt talat skämmas *fniss*

AnneN
0

tyar???

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
0

Tyar är väl detsamma orkar? Eller är jag helt fel ute? :D

Lotta
0

Det är helt rätt…har ni inte sett på Emil i Lönneberga?

Beafer
0

eller utvandrarna? jag tyar inte mer Carl-Oskar ;D HAHA!

june
0

jag skriver blandat svensk och norsk omvarandra.. jag er norsk och har jo aldrig lært mig skriva svenska. och delvis mitt tastatur har inte svenska bokstaver som a med to prikker over.inte fårstår jag hur man endrer det til svensk heller. så det får bara bli som det blir:)

AnneN
0

#184 Huvudsaken är ju att vi förstår det du skriver och det gör iaf jag

_**/Mvh Anne

Alex
0

#177 En bonne flera bönner ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#177 En bonne flera bönner ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnneN
0

men he säg man ju henna upp åsså

_**/Mvh Anne

Liss
0

henna?:O

Nicki
0

Henna färgar man håret med Skrattande

AnneN
0

Henna = här

_**/Mvh Anne

Karmatarerskanise
0

En bonne - Flera bonnar

Nicki
0

Man ska inte läsa vad andra skriver,
man ska läsa vad andra menar!

Liss
0

har du precis lärt dig de där nicki eller? haha.. skriver de överallt

Hennum
0

ojojoj. vilken rolig diskussion jag har missat. men vill komma med min åsikt oxå på ett litet hörn.

jag har märkt i skolan att folk inte är särskilt bra på svenska. man är väldigt fast i alla dom fel man skriver på internet och ser det som något rätt. många skriver som de gör på internet i skolan utan att tänka på det. då blir det ju rätt galet. (och det är i gymnasiet) antingen är det fel på skolan som inte lyckas lära dem svenska, eller så är det de som är lata, eller så har de suttit för mycket vid internet. eller nåt… så det finns väl problem med att skriva" fel" på internet. och jag tycker det är rätt irriterande när folk skriver så i skolan, men jag stör mej inte på internet. men kanske borde man ändå försöka skriva korrekt på internet oxå (<--- :P ) för att inte tappa allt, bara för sin egen skull liksom.

vet inte vart jag ville komma riktigt. men det är såhär jag tänker iaf.

det som är bra med internet är att man kan få fram det man vill ha sagt utan att ha mvg i svenska. folk lyssnar ändå. det är härligt. det är det man vill ha sagt som är det viktigaste, och inte hur man skriver.  

synd att ni ska vara otrevliga mot varandra, ska vi inte vara som en enda stor och lycklig familj här? :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hennum
0

en sak jag stör mej på är när man säjer "dra alla över en kant" det heter "dra alla över en KAM" kanske inte har med dialekt och så att göra. har hört folk både här på solvik säja det och folk nere i skåne. men det är irriterande :P ville bara få ut det.. mår verkligen dåligt av det där. :P vad skulle jag göra utan er?!!! :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Nicki
0

#194 Japp! Skrattande
Letar för fullt bland trådarna vart det kan passa in  *S*

Kant / kam…. f*n, kommer inte på vad jag säger nu bara för det Fundersam

Karmatarerskanise
0

Jag har fått lära mig kam, men tycker det passar bättre med kant? :)

AnneN
0

har alltid hört kam

_**/Mvh Anne

kerstinjoh
0

Kam ska det vara, inget annat.Glad

V-lang
0

Dra alla över en kam säger man, drar man alla över en kant så ramlar man ner Flört

AnneN
0

Haha de har du ju rätt i

_**/Mvh Anne

Liss
0

hahaha! ramlar man ner!:P hihi.. du är rolig du!

Ja säger nog "man ska inte dra alla över en kam".. eller neeh, jag säger aldrig de:P jag säger "man ska inte dömma"?hum.. jaja..skit samma.. haha

V-lang
0

Vet inte du vad du brukar säga? Nu är det min tur att skratta Räcka ut tungan

TinaH
0

man ska inte hoppa i galen tunna, heller! =))

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Nicki
0

Och för att fortsätta med ordspråk
"Man ska inte läsa vad andra skriver, man ska läsa vad de menar"

Kolla LIZ!
Jag fick in det i ännu en tråd Skrattande

Liss
0

hahaha:P

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.