Ni med husky och/eller Malamute?
Hur ser en normal tränings vecka ut med er hund?
Hur skulle ni beskriva er hunds personlighet?
Och vad är den roligaste aktiviteten er hund vet?
Det varierar beroende på säsong och form.
Påhittig, intelligent, egenkär, studsboll.
Rymma.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nu är inte min en renrasig Siberian Husky men skriver i alla fall. :)
Idag tränas hon inte, utan endast rehab träning och hjärngympa. Men när hon var yngre cyklade vi med henne nästan varje dag ca 1h. Sprang med henne då och då, tränade agility samt spår då och då. Sedan berodde det på vad det var för väder osv, vi har även testat på drag.
Envis, intelligent, lugn, snäll.
Agility och dra cykeln. Rymma hör också till favoriterna!
- Nederlandse Kooikerhondje -
Låter som roliga hundar :D Ingen mer med dessa raser (eller blandningar det går lika bra)?
Hade två stycken husky tikar förut som krävde 1-2h promenad, jogging, cykel, drag med däck på väg etc. ett par ggr per dag för att huvudtaget stressa ner så pass att de gick träna mentalt. Väldigt glada men extremt mycket "draghjärna" i bägge, helt klart två individer som kräver att gå i dragspan för att må riktigt bra. 50/50 enligt uppfödaren på om de skulle bli just bara drag i hundarna eller mer "alldaglig" och vara öppna för annan aktivering. Så ska man köpa en valp så bör man vara öppen för många timmars konditionsträning dagligen då det ändå är för att klara sådant de blivit avlade på. Skulle kunna tänka mig Husky igen i framtiden men kommer isåfall köpa en äldre individ som känns mer öppensinnad så att säga för att kunna ha en bra allround hund att ta med på vandringar etc.
Alltid Oavsett
Vad kul att höra likheterna och olikheterna i individerna i den här tråden :) Skulle ni alla säga att era hundar behöver dra för att må som bäst eller är det också mycket upp till individ?
#5 Jag skulle inte rekommendera att skaffa en husky om man inte avser att dra. Visst finns det individer som inte vill, men man ska inte utgå ifrån att de kommer att bli en sådan. Isåfall kanske man ska leta efter en vuxen omplacering där man vet att så är fallet.
Jag undrar vad den uppfödaren hade för avelskriterier om den bara fick ut 50/50 med avseende på drag.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag skulle nog säga att om du vill ha en Husky/Malamute så ska man ha intresset för drag och andra väldigt aktiva aktiviteter då de kräver en hel del av sina ägare. Min hund mår som bäst när hon får dra och vara ute så mycket som möjligt, vet flera som har köpt huskyblandisar och renrasiga "polarhundar" att de hundarna vill dra, de vill jobba med kroppen.
Då har jag fått rätt uppfattning av rasen med andra ord! 😃Min sambo har nämligen kärat ner sig totalt i dessa hundar men jag har sagt åt honom att börja intressera sig för drag innan jag går med på det iaf 😉
Men sedan vilket sorts drag spelar det roll? Måste det vara i spann eller går det likväl med cykel eller vagn med vikt?
#8 Behöver inte vara spann, går lika bra med t.ex. cykel och sedan skidor på vintern. :)
#8 Jag drar med en spark med snöskidor på samt en vanlig cykel (se dock till att han är påbyltad med säkerhetsutrustning i början, speciellt när han själv är nybörjare, jag använde en säkerhetsväst, handskar och hjälm).
Man måste inte ha ett spann, men huskies trivs oftast inte som ensamhundar, hund nummer två måste dock inte vara en husky men något hållbart i alla fall.
Tack för svaren hörni! Jag ska låta sambon läsa igenom tråden och få bilda en ny uppfattning om hundarna :)
Vårt hunddagis har en blandning mellan Sibirian Husky & Alaskan Malamute, Nanook heter han.
Han har både energi & lathet, lite av varje ifrån raserna. Men väldigt kär hund! Han gillar att ligga och mysa lika mycket som att göra en aktivitet :)
Hans roligaste aktivitet har jag ingen av eftersom jag inte äger honom… men jag kör drag med honom om vintrarna & lite agility om våren, det gillar han, sålänge han får avsluta när han vill ;)
Sajtvärd på Collie
#12 Såg ut som en riktig charmknutte :D
#13 Det är han verkligen, en av de goaste hundarna jag träffat! 😃
Sajtvärd på Collie

Hur ser en normal tränings vecka ut med er hund? Måndag, trivselkväll på Brukshundklubben, olika aktiviteter varje gång. Tisdag, antingen kurs på Brukshundklubben eller tisdagspromenaden på stan med minst 30 olika hundar. Onsdag, ibland rallylydnad. Torsdag, ibland lydnad. Lördag öppen träning på annat ställe. Försöker varje dag ha henne lös i skogen så hon får springa av sig. Hon skuttar som en antilop från lejonkungen :) Hur skulle ni beskriva er hunds personlighet? Lat, snäll, glad. Älskar andra hundar. Lite skygg för nya människor i några minuter. Och vad är den roligaste aktiviteten er hund vet? Leka med sin bästa kompis som är en finsk lapphund. Gärna springa lös.i skogen med honom.
golf.ifokus.se
#15 Åh så fin! Låter som en riktigt rolig hund ^^

#16 Det enda hon är dålig på är att vara ensam hemma. Så det är hon aldrig :)
golf.ifokus.se
#17 Sticker hon inte efter vilt?
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

- varierar något fruktansvärt. Just nu blir det lite vardagsträning med valpen, lek & spring i skog.
2åringen springer vi med, drar cykel/dog scooter, långpromenader/vandra med klövjeväska m.m.
Intelligent, påhittig, snäll, galen = gäller båda 2 :P
Springa, gräva i hundgården, rymningsförsök, busa, springa å nämnde jag springa? ;)

#18 Jodå, men om hon kommer för långt bort från mig så vänder hon. Hon vill bara leka med rådjuren. Inte jaga dem på sånt sätt :) Försöker gå där jag hoppas att det inte ska komma något vilt.
golf.ifokus.se
#20 Riktigt bra tränat isf :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

#21 Haha, hon är bara väldigt matte-kär :) Alltså, hon springer ju iväg långt i flera.minuter ibland så jag inte vet vad hon gör. Men hon har stenkoll på.mig hela tiden, för om jag byter håll så kommer hon som ett spjut när hon märker att jag inte längre "följer efter henne" :) Håller just nu på att träna just sånt med henne. Går en kurs som heter "kontakt och följsamhet". Då måste man våga släppa henne lös för att rent praktiskt kunna genomföra övningarna. Så det är tur jag redan vågade ha henne lös :)
golf.ifokus.se