Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1960 ggr
joohaannas
0

Labrador till drag?

Har en labrador-hane på snart 3 år som jag väldigt gärna skulle villa prova drag med då han har en sjuk styrka och jag tror att han skulle tycka om det. Dock är jag väldigt ny inom drag och skulle vilja veta lite mer om det (i detta fall; dra hundpulka/kärra). Vad ska män tänka på för att inte skada dem? Vilken utrustning? M.m. Tacksam för svar! :)

VildaVittra
1

Det många gör fel när dom börjar är att ha för lite tyngd. Faktiskt så har hundar mindre benägenhet av att få panik om det är tungt än om det är lätt. Men man kan börja genom att dra pulkan själv och ha hunden i koppel några gånger. 

Du kan skaffa en kombinationssele (då kan du även prova på andra dragformer sedan som exempelvis att han drar dig på skidor med en tolklina fäst i ett förarbälte), skakel och pulka/kärra. Mer än så är det inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vattnadal
0

Börja med att skaffa en kombisele , då kan du dra med lina, dra med skakel, samt köra lite enklare DW. För DW bör man fästa draglinorna i selens sidoringar, fäör att inte belasta fel.

När vi har grundkurser i drag, (där finns foton på hundar som kör DW med lina bak i selen, men de går då bara max 20-40 m) får alla prova att dra trasmatta och däck, för att hundarna ska vänja sig vid ljudet och att lägga tyngd i selen. När de finner detta trevligt, kan man använda sig av detta på promenader, för att bygga muskler, ge hunden en uppgift. För att sedan börja cykla/åka skidor med hunden, behöver du tolklina och cykel, ev ett dragfäste/tolklina, tolkbälte och skidor. Börja försiktigt, kör aldrig längre än att hunden vill dra mer när ni slutar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter