Höstregn och hundar
Nu börjar hösten komma. Hur gör ni med just era hundar när ni varit ute och det regnat.
På hösten är det som vi alla vet inte direkt torrt och fint ute. Hur man gör med sina hundar efter promenaden skiljer sig mycket på person till person och fraförallt från hundras till hundras.
Så skriv gärna och berätta hur just du gör. Vad det är för ras, vad rasen har för päls och så vidare. lite roligt att kunna jämföra och samtidigt en liten indikation om de olika rasernas behov i dåligt väder för oerfarna hundägare eller blivande hundägare.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ecko- Amstaff o 25% Dogo argentino. Kort silkeslen päls.
Ja.. vi brukar komma in och ecko stannar direkt i hallen. Jag lägger en handduk över honom som alltid hänger i hallen till honom, medans jag tar av mig ytterkläder. Sedan torkar jag bara lite lätt över ryggen och en tass i taget och sedan magen. Och så är de varsegod att gå in:)
Fast att ecko har kortkort päls blir han faktist väldigt blöt fort.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Samma procedur här som hos #1… Zinitha är schäfer/dobberman men lite lenare päls än schäfer…
Nalle är en Newfoundland med lång, tät päls.
Nalle får stanna direkt i hallen och så torkar jag honom med handuk, mest under magen och på tassarna, när han är någorlunda torr får han gå in :) Men det kan ta ett tag beroende på om det varit väldigt blött ute eller inte.
snodden är en långhårig collie, stannar utanför dörren i trappen där hänger handduken,torkar ben tassar under magen, den mesta vätan rinner av tack vare hans enorma underull och päls,och hans vana att alltid ruska av sig själv så fort han kommer in i trappen :-)),annars är han mycket piggare nu ute än på sommaren ;-).

Är det ruggigt, kallt, blåsigt och regnigt har raksha täcke på sig. Oljerock eller vinteräcke, beroende på hur kall hon blir.
En hund i taget, eller 2, får komma in i farstun. Där torkas de av, lite på ryggen, men mest mage och ben. Raksha vill altlid fortsätta att torka sig inne till hon ä'r helt torr, eller lite till. Torka sig är mysigt!
Raksha är en golden, resten av gänget är siberien husky och alaksan husky, så vi har hundar med allt från kort "lätt-att-bara-torka-av-päls" till "långa-fanor-som-suger-upp-grus-och-aldrig-torkar-päls".
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Alla hundar min familj har haft har det varit samma procedur med :). Stanna i hallen, bli avtorkad på mage, rygg och tassar med en handduk och sen får de gå in :)
när vi kommer in i trappuppgången så får Lusse sätta sig utanför våran dörr o där torkar jag av honom d värsta blöta, sen får han komma in, o lägga sig i köket tills han torkat helt…

Viggo, jämthund stannar i hallen, torkar tassar och mage och lite rygg sedan gå in :)
hehe.. tillägg: Torkar rumpan lite extra eftersom de är skööönt:P Och dessutom behöver jag aldrig torka specielt mycket någonstans eftersom han ändå har så kort hår.
Och han skakar av sig mest hela tiden.. även medans vi är ute:P hjälper jätte mycket;)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Regn är jätteotäkt tycker Alfons och efter en våt promenad är det skönt att bli avtorkad med en mjuk frottehandduk.
Att bli avtorkad på tassarna och mellan trampdynorna är inte lika trevligt.
Alfons är väldigt korthårig, så det är lätt att få honom torr.
Eros har lång, mjuk päls med mycket underull. När vi kommer in i hallen tar jag fram microfiber handduken som hänger vid dörren, när han ser den springer han och lägger sig på rygg och väntar :) Han älskar att bli torkad. Så kör jag igenom allt som är vått och lortigt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

När det regnar som värst få lucas ha ett täcke på sig och när vi kommer in torkar vi tassarna med en handduk. Fast ibland blir det utan täcke och han bara älskar att vara ute på promenad i regnet, hoppa i vatten pölar osv ;) Sen tycker han det är minst lika skönt när man kommer in och får bli torkad med handuk och sedan lägga sig och sova :)
Kanske ska tilllägga att han är en flat och bara 5 månader så han har inte så där jätte mycket pläs än.
HAdes stannar i hallen och blir torkad. Mest magen och tassarna.
Ösregnar det blir det en heltorkning, bäst det går.

Vi torkar av dem ute, eftersom vi har hustaket går ut…
Först ryggoch hund…sedan assar….
Sedan är det zigges tur, då han blir omlindad i en handduk, =)
Mexx får gå in i hallen och sätta sig på en handduk medan jag tar av mig och sen torkas han och är välkommen in. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Han får stanna innanför dörren där torkar jag av honom.
Sätter alltid täcke på mina damer innan vi går ut i regnet, tjejjerna jag delar lägenhet med är inte så förtjusta i lukten av blöt hund ^^ Självklart blir vovvarna ändå blöta om tassar och mage så det torkas av med en handduk direkt innanför dörren.
Dom är blandisar, husky/BC med kort päls
(På bilden är det en av mina (t.h) och hennes syster)