Kissa på "mänskliga" föremål?
Tycker du att hundar ska få kissa på "mänskliga" föremål så som bänkar, lyktstolpar, soptunnor, staket m.m?
Inget skitsnack i min tråd, tack.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Personligen tycker jag det är respektlöst och det finns gott om träd, buskar och gräsmattor att utföra sina behov på. Att säga att det är okej att kissa på hus och sånt bara för att man är inne i stan tycker jag inte är godtagbart.
Jag tycker de är okej med lyktstolpar.. de är ju ändå ingen som bryr sig om eller ska vara på..
Men bänkar behöver man absolut inte låta hunden kissa på, där ska ju människor sitta osv. Staket bror väl lite på.. om de är en privatperson som äger staketet är de ju fel.. men är de allämnt så spelar de väl ingen större roll där heller..
soptunnor lika så? de är ju massa bajspåsar I dom från hundar ändå så varför skulle de vara så farligt me lite kiss utanpå:)
Jag har iof inte låtit ecko kissa på papperskorgar.. han har väl inget behov av de heller.. men stolpar kissar han mot.. de är ju perfekt när man lär sig kissa me benet uppe;P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Låter honom inte kissa på staket och liknande, men lyktstolpar bryr jag mig inte om.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Folk ska visst vara på lyktstolpar. Finns folk som jobbar med att ni vet, komma och öppna den där luckan längst ner och fixa. Mysigt med massa piss på lyktstolpen då…?
Har då inte sett någon lucka längst ner på någon lyktstople här iaf. Den sitter ca en meter upp och där kissar inte min hund. Tycker det är lite överdrivet. Då kan man ju vända på det och fråga på vilka grästplättar o dylikt hundar ska få kissa på då. Barn kanske ska leka där, människor kanske tänker ha picknick där, ligga och sola, plocka blommor osv osv..
haha jaa precis. luckorna är några meter upp. Och vad jag har sett kan inte ecko pricka så högt..
Dessutom är dom väl medvetna om sånna saker och har antagligen handskar som alla andra.
Och där håller jag med Sara, med gräsplättar då? Där jag bodde förut var de en jätte park där alla hundägare gick.. även dom som inte bor där. Och på sommrar ligger jätte mycket folk där och solar och barn leker.. de är inget rastförbud där öht.
Kissar hunden på gräs sugs det ju upp av jorden. Inte direkt som det ligger kvar som en yta ovanpå :) Så det ser jag inte som något problem över huvud taget.
Jag tycker att träd, buskar och gräs är till för att kissa på och att låta hundarna kissa på mänskliga föremål är fel.
Beror väl på hur länge det går mellan att hunden kissat där och någon t.ex. lägger sig där. Och på t.ex. lyktstoplar regnar det ju bort isf.
Nä jag har all respekt för att inte låta honom gå och kissa på folks staket o dylikt, men på en lyktstople tycker jag inte spelar nån roll faktiskt. Spelar nog ingen roll för de som nu ska öppna dem har ju för det första luckan minst en meter ovanför mark, dessutom är de redan tvingade att använda handskar eftersom lyktstoplar garanterat inte är något trevligt att ta i oavsett om en hund kissat på den.
Mänskliga föremål? 
#9: Ja. Skrev olika exempel i #0.
#8: Ja, man får ju tycka som man vill.
jo luckan sitter ju långt upp, d lär inte bli kiss på den luckan iaf… gräs e väl så sätt inte heller så trevligt o kissa på där springer ju barn runt, o dom kan ju snubbla o få kiss i munnen..
#11: Så vad tycker du om att låta hundar kissa på "mänskliga" föremål?
Neeh just min mening.. dom har antagligen handskar på sig.. och mänskliga föremål? är lyktstolpar de?? ingen använder sig av dom, lika lite som träd isf.
Och i gräset gäller de väl nr2 också, bajs! vilket inte sjunker i jorden på nån dag. Och ändå ska folk sola där.
På privat ägedom låter jag inte ecko göra nått.. även på gräs och dylikt. Men där alla får vara får även han vara. Men sen har man ju respekt också för bänkar osv som jag sa.. för där ska ändå människor sitta och vara.
#10 Japp
#11 ja förutom då bänkar eller privata staket..
#13: Bajs plockar väl alla upp? Ser jag som en självklarhet. Och det är inte bara hundar som bajsar på gräs utan även harar, kaniner, råddjur, katter och andra vilda djur. Vill man ligga och sola där får man väl akta sig för alla djurs bajs?
Med "mänskliga" föremål (lägg märket till "") så menar jag saker som människor tillverkat och som inte är naturligt som ja, lyktstolpar och staket och så.
Nej, alla plockar absolut inte upp bajs. Men det borde vara en självklarhet.
Du kan ju inte jämföra med vilda/andra djur. Isf får man ju göra samma jämförelse med de "mänskliga förmålen".
ja precis som du säger så får man akta sig för alla sorters djuraföring?? I rest my case:)
I parken tog tyvärr inte alla upp efter sig.. de var jätte ofta stora högar efter hundar och ägare som är för lata för att ta upp. Specielt efter vintertid när allt kommer upp i dagen. Men men.. de var inte de det handlade om.
jag ser iaf inte somlyktstolpar som något en människa ska hålla på med öht. Så de kan hundar kissa fritt på. Har aldrig hört någon med den åsikten förut att de inte skulle kunna de. Men som sagt, alla har olika syner.
ska man se det riktigt krasst så är det ju faktiskt människor som tillverkar våra parker, odlar träden o sår gräset, alltså blir det också "mänskliga föremål".. =)
tina_a du får gå till gammelskogen o rasta hunden =P
Håller med Malin, det är nog "gammelskogen" som gäller.
jaa de jag menade med rest my case är att du själv säger de uppenbara. Finns säkert många vilda djur som också kissar på lyktstolpar och även uppe PÅ parkbänkar. Tex får man ju akta sig noga för fågelskit/kiss på bänkar hela tiden.
Visst man kan ha respekt för vissa saker som jag sagt genom hela tråden. Men lyktstolpar känns bara larvigt.
#21: Bara för att vilda djur pissar på bänkar behöver man väl inte låta sina husdjur göra det?
#19: Som sagt kan du läsa mina exempel i #0 om "mänskliga" föremål. Bara för att en människa har planterat ett träd eller lite gräs tycker jag inte det blir ett "mänskligt" föremål men om du tycker det så respekterar jag din åsikt.
#18: Aldrig hört liknande åsikter? Förut tyckte jag också att det var "okej" att för husdjur urinera på "mänskliga" föremål men alla dessa människor jag pratat med - många, många, många - som har varit emot detta har fått över mig på sin sida. Så jag håller med om att det är respektlöst. Men bara för det behöver väl inte alla hålla med?
#20: Gammelskogen? Och vad är din åsikt, inte sett den nånstans i tråden?
jo i # 19!
#23: Okej. Eftersom du aldrig skrev det själv så förstod jag inte att din åsikt var identisk med malins. Dock tycker jag inte malins åsikt framgår heller riktigt då hon säger att även träd och gräs är "mänskliga" föremål. Vet inte om hon då tycker det är okej för hundar att kissa på alla mänskliga föremål? Och eftersom jag inte tycker hennes åsikt framgått har jag inte tyckt din heller gjort det men alla skriver ju vad dom vill!
min åsikt hittar du i #15
sen d jag skrev i #19 är krasst sett…
#25: Kanske jag som förstod dåligt :) Så du tycker inte hundar ska få kissa på gräs, bänkar eller privata staket?
jag tycker att hundar får kissa på allt i princip, men undviker at låta min hund kissa på bänkar som folk ska sitta på eller privata tomtstaket.
men med mitt inlägg i #19 menade jag att med dina åsikter om att man inte ska låta hunden kissa på "mänskliga föremål" så ska man se det krasst så ska man ju då inte heller låta hunden kissa i då som jag drog ex. parker. se #19. detta är alltså att se det krasst.. o eftersom då människan byggt upp denna parken med träden o gräset så tyckte jag att gammelskogen borde lämpa sig bäst då där inte finns några "mänskliga föremål" alls.. =)
#27: Okej. Dock anser ju jag träd, buskar och gräs som helt okej och då behöver egentligen inga människor "lida" av det och hunden lämnar det, som jag ser som, "mänskliga" föremål ifred eftersom jag tycker det är respektlöst.
Intressant att höra era åsikter!

Nej, inte på folks brevlådor osv.
Jag har svårt att förstår HUR man hindrar en hund från att kissa… Speciellt en hanhund som lyfter på benet på 1 sekund.
Men jag kanske ska börja med blöjor för hunden?
Sen undrar jag hur man gör om man bor i stan. Ska man bära hunden tills man kommer ut i skogen?
Och alla vilda djur som bor i stan? Alla fåglar och katter? Jag skulle nog tycka att det är rätt osmart att slicka eller ta på saker på marken i stan… Och i skogen kissar och bajsar djur hur som helst, på träd och allt.
Däremot skulle jag aldrig låta barn slicka eller krypa omkring på marken… Eller tafsa på lyktstolpar. Eftersom där finns massor av bakterier och smuts, helt oavsett om en hund har kissat där eller inte.

Finns inget värre än hanhundsägare som tillåter sina hundar att kissa på allt från husväggar till staket.
För att inte tala om alla bakterier och smuts som finns på mynt, dörrhandtag, vattenkranar osv.
Tyvärr skulle vi nog vara tvugna att förbjuda det mesta här i världen om vi vill ha överdrivet rent omkring oss.

Läste faktiskt en artikel för något år sedan att det kostar många skattepengar för att man måste byta ut lyktstolparna i flera år i förväg, just för att de förstörs av hundurin.
Lyktstolpar skulle jag inte heller bry mig om, men bänkar, brevlådor, staket och inne på gårdar skulle jag aldrig låta min hund kissa.
Privat staket, parkbänkar och soptunnor låter jag inte mina hundar kissa på. Hanhunden får man vakta lite på men oftast kissar han ordentligt på våran egen gård innan vi går på prom.. han är kastrerad :) Mina tikar kissar på gräs eller mossa o.dyl. så dom är ju inget direkt problem..
Det värsta JAG vet är när främmande hundar kissar på min bil! Vad händer då? Jo hanhunden springer dit och ska markera att bilen är hans.. kul med hundpiss på bilen.. INTE
#31: Skönt att man inte är ensam med sina åsikter på just detta hundforum i alla fall.

#31 Håller med
Hur kan man bry sig om en hund kissar på ett höghus vägg? Vem tusan skadar det?
Ni kanske inte riktigt förstår hur det ser ut i en storstad.
Det är många gånger långt till träd och parker. Ska man då HINDRA sin hund från att pissa när den verkligen behöver det?
Trams enligt mig! Om hunden måste pissa så måste den.
Visst, bänkar behöver dom ju inte pissa på, o de har aldrig min hund försökt ens. Men hus och lyktstoplar är inga problem.

Tja, nu beror ju detta på hur man bor, men ja, överlag så tycker jag att hanhundsägare ofta låter sina hundar kissa på sånt de inte ska. En husvägg mår inte bra av att bli pissad på, det luktar och den blir förstörd. Det är ju inte en enda hund direkt som kissar där, för kommer det en så kommer det 20 till… Vi har en husvägg vid jobbet och den har börjat vittra sönder plus att den är äckligt grönbrun precis på hörnan. Ser inte trevligt ut och luktar hundurin.
Hur gör tikarna som bor mitt i stan då? Det finns nog många som inte vill sitta på asfalten och känna kisset rinna på fötterna.
Jag tror hanhundsägarna blir lite "hemmablinda" på detta. Några jag faktiskt sagt till har jag fått till svar att deras hundar markerar, vilket en hanhund måste få göra. Hrm…. dålig ursäkt för att inte orka uppfostra sin hund.
#38: Jag bor i stockholm så jag vet hur det ser ut i stortstäderna. Jag håller fast vid att det är respektlöst och jag känner flera hundar som inte får kissa på "mänskliga" föremål så som husväggar och lyktstolpar och dessa hundar är underbara och väldigt väluppfostrade i allmänhet.
Jag håller med Hera.
#39 Hahahaha, så en hund som pissar på husväggar är ouppfostrad. Icke! Och problemen du beskriver om att väggarna blir dåliga låter kraftigt överdrivet. Jag har ALDRIG sett det problemet.
Tikarna som bor i stan sitter på plattorna och kissar. De växer ju upp så, så det är inget konstigt med det.
Nä, ni är väldigt känsliga ni.
Husväggar är en annan femma, tycker jag. Väggen på huset mittemot mitt, låter vissa sina hundar kissa på. Kan inte va trevligt när de som bor på bottenvåningen öppnar sina fönster en varm sommardag..
Har själv en hanhund som vill markera var tredje meter ungefär. Men jag undviker då att gå vid ställen det inte är lämpligt för honom att kissa. För det är inte lätt att hela tiden hålla koll och hindra honom annars. Blir lättast så. Är han däremot lös t.ex. hemma hos föräldrarna, får jag säga ifrån när jag ser att han är påväg att skvätta på nåt omlämpligt. Inte så svårt :)
Men jag tycker det är värre med all skit hundägare lämnar efter sig. Och katter som gräver upp ens land och pissar och skiter.. Fast nu är det ju ett hundforum :)

#39 Nä, hunden är ju inte ouppfostrad då ägaren tillåter att den pissa överallt så då kan den ju inte annat, men jag ogillar hundägare som tillåter det.
Hundarna kan faktiskt vänta tills man kommer till något mer lämpligt att kissa på.
Jo, jag vet vad hundpiss gör mot husväggar. Jag ser det dagligen. Det inte bara ser otrevligt ut med ständigt fläckiga blöta väggar, de luktar och förstör i längden väggen. Om jag kommer ihåg det imorgon så ska jag ta ett foto på vår förstörda husknut.
Jag känner iaf inte att någon människa lider av att en hund kissar på en lyktstolpe. Man är ju själv inte intresserad av att vara i närheten av dom. Och de där med människor som lagar har vi ju redan täckt, lukan och långt upp och absolut inte nedskvätt.
Jag tycker de är respektlöst att låta sin hund kissa på personers egna stacket, för så gör man inte. Desamma gäller parkbänkar eftersom folk ska sitta där. När man bor i stan kan jag faktist inte hålla me om att man ska låta hunden kissa på husen.. för de är absolut något människor är vid. Men jag vet inte, de kanske är svårt? Jag bor i stan men har alltid haft en park vid mig.. och nu när jag flyttat har vi ändå stora gräsområden och fullt me buskar och ett stort fält. De måste ju finnas sånna områden även i andra städer?? Kan inte vara så kul för en hund att gå och kissa på hus hela tiden heller.. gräs och buskar är väl mycket härligare:)
Neeh hanhundar ska inte gå och kissa på allt möjligt.. de håller jag också med om. Men fortfarande ser jag ingen skillnad på lyktstolpar och träd i betydelse.. och jag hoppas ingen märker ord nu.. för jag vet att träd är av trä och lyktstolpar är av stål eller nått.. men billdigt talat. Ecko har aldrig kissat på hus eller stacket eller annat som jag tycker är respektlöst. Men han verkar inte ha nått behov av de heller.. de är knappt han kissar pålyktstoplat heller om ens alls.. han är så lat så han ställer sig mitt på gräset och kissar som en tjej:P om han inte hinner till en buske.
#44 Jag ogillar folk som skulle hundra sin hund från att pissa, bara för att det längre bort finns ett träd den kan kissa på.
Tur du slipper hålla dig när det trycker på i blåsan, att ingen drar iväg med dig!
Förresten verkar ni ha skumma hus, som sagt finns inte det problemet här.
Tur att alla tycker olika må jag säga!
Jag håller med Hera.
Men hanhundar kissar ju även för att markera, ska man hindra hunden från att göra sitt naturliga som han har gjort i urminnestider, nämligen att markera sitt revir. Visst, det klart man ska hindra hunden från att kissa på andras brevlådor, soptunnor, staket och bilar. Men själv tycker jag att det känns fel att dra iväg med hunden från lyktstolpen när han är kissnödig!

Om man måste hindra sin hund från att kissa och man inte hinner gå i 5 min först så är det kanske läge att gå ut lite tidigare/oftare med sin hund så den slipper pissa på närmsta pryl. Så oavsett var Din hund kissar så är det alltså ok eftersom Du aldrig skulle hindra den.
Men men… vi tycker olika så det är väl inte mer att diskutera.
Zebben, inse att alla inte har träd och parker innom en 5 minuters promenad. Är väl inte så svårt? :)
Förretsen undrar jag hur stor blåsa dina hundar har om dom inte måste kissa direkt på morgonen?
Min hund kissar så fort vi kommer ut. Och det gör jag så fort jag vaknat. Gör inte alla de?
Jag bor på ett radhusområde och inne på det området tycker jag absolut att det ska vara kissfritt, kan tänka mig att det är svårare om man bor inne i stan….jag har då aldrig sett en lyktstolpe som sett konstig ut för att hundar kissat på dom. Husväggar vid fönster är väl mindre mysigt för dom som bor över det, lär ju bli en himla stank om dom har fönstret öppet…där skulle inte jag vilja bo iaf *urk*

#50 De behöver inte ha så stor blåsa. De får kissa runt 23.30 på kvällen och sen 06.30. Däremellan så är det sällan de dricker vatten och många gånger väljer de att gå förbi skogsdunge som finns mellan vår dörr till garaget. De har ca 100 m på sig att kissa innan de vet att vi hoppar in i bilen och åker till jobbet. Till 90% av gångerna väljer de att kissa när vi kommit fram till jobbet.
Hur andra gör med sina morgonrutiner vet jag inte. På helgerna så hinner vår familj både vakna, gå upp äta frukost i lugn och ro och planera dagen innan någon av hundarna ens gått upp. Måste de kissa så säger de till, vilket kan dröja innan de gör.
På morgonen hinner jag gå upp, sätta på kaffe, göra mig i ordning.
Läsa tidningen, dricka kaffe och sedan ge Alfons mat. Efter att jag har gått upp tar det ca 45 minuter innan Alfons kommer ut. Det har aldrig varit några problem.
Visst vill han kissa utanför huset, men mest för att markera. Går jag bara vidare har han inga problem med att vänta tills vi kommit till ett bättre ställe.
Detsamma när vi är i torpet där jag bara öppnar dörren på morgonen. Inte kissar han på trappan det första han gör.
Vatten har han alltid framme, men det är sällan han dricker på kvällen. Sista kvällsturen är någon gång efter 22.30-tiden.

lyktstolpar kan vara ok ibland
Beroende på vart jag är så får Nice inte lyfta på benet mot sådana saker människor har kontakt med. Bänkar, papperskorgar och lyktstolpar är totalt förbjudet. Staket också.
Sen tycker jag inte att han ska kissa på stenar och träd som barnen leker i. Men då har vi många andra alternativ då Ösmo i princip bara är en stor skog… :)
Sen har han en äcklig vana att vilja bajsa på stenar och hittar han inte den rätta stenen sätter han sig hellre mitt på asfalten än gräset… 
Ja, då kanske min hund är konstig då som måste kissa på morgonen.
Nä hera, men han är väl inte så gammal än?
lite mer än 7 mån

#56 Nä, men han är en individ som har sina behov och rutiner.
Ang. det där med blåsa så är det en träningssak…
De vuxna hundarna jag har går ut ungefär vid 12-1 tiden, innan jag går och lägger mig. Sedan klarar de sig frammåt 12 på dagen, om inte längre (har aldrig testat), då vi gått ut efter ca 12 timmar är ingen av dem så kissnödiga att de behöver sätta/ställa sig vid första bästa plats.
Valparna börjar också bli duktiga och klarar sig iaf 8-9 timmar över natten innan jag går ut med dem.
Om man däremot springer ur sängen och ut och kissa hunden de första man gör så kommer hunden vänja sig vid att så fort matte/husse kliver ur sängen så är det dax att kissa.. Nää, jag kliver inte utanför dörren fören morgonkaffet är slut och tidningen läst.
Ska tillägga att jag inte sover till 12 på dagarna vanligtvis utan får upp vid 8-tiden ;)
Eftersom jag kissar då jag vaknar anser jag att det är hundens rätt att också få göra det.
HAdes kissade aldrig inne på natten. Inte en enda gång från dagen vi fick honom. Dock många gånger om dagarna.
Ja men hunden kan ju vänta iaf nån min från när den vaknar. Man sätter ju sig själv inte upp o kissar i sängen när man vaknar ;)
Lusse behöver inte heller kissa så fort man går ut me han, han kan vänta några meter o göra d på ett annats ställe..
Ja, jag går ca 50 m med Eros innan han får kissa, så lånt är de ut från gården/området och därinne får han inte kissa :)
Skorpan skulle avlida om jag kastade mig upp och hyvade på henne kopplet…hon brukar ligga kvar i sängen 1-2 timmar innan hon behagar släpa sig ur sängen och sån har hon varit sedan hon vart rumsren =)
hehe.. aa.. ecko sover väldigt länge.. han sover mer än gärna till 12.00 och när jag går upp så sätter jag på plattången och ger honom mat. Går in och sminkar mig och plattar håret.. är han klar innan mig får han vänta.
Sen när vi kommer ut går vi oftast ut till andra sidan gatan och in på gräset och ibland väntar han tills han kommer till buskarna eller så ställer han sig och kissar mitt på gräset.. beror nog på hur trött han är:Pmin lathund
#62 Men nu är det ju så att det tar mer än en minut att ge hononm maten och sedan gå ut med honom, på den tiden blir han väldigt nödig och kissar direkt vi kommer ut. där är en gräsplätt som blivigt en aning missfärgad ;) Snart klagar väl grannanra
Jo men man får ha förståelse för en icke fullvuxen hund också tycker jag.. När jag hade Xindy kunde hon också bli supernödig och slå sig ner så fort vi kom ut på gräset här ute, inte mkt att göra åt innan de lärt sig att hålla blåsan ordentligt.
#48: Håller med.
Som jag har förstått det så är det olagligt att låta hunden kissa på byggnader iaf. Mina hundar visste att när man gick i bebyggelse, på stan å så, så fick de inte kissa. Bara på buskar och gräs.
Är lika äckligt att hundar kissar på saker i stan som om en människa gör det. luktar blä.

Börjar med att säga att jag inte läst hela tråden. Utan svarar ändå. Då frågan är om vad olika medlemmar tycker så ser jag inte det som något negativt att jag svarar utan att ha läst tidigare inlägg.
Jag tycker inte att hundar ska få kissa överallt hur som helst.
På lyktstolpar är det ingen av mina som får kissa, detta då det ibland blir fel på stolparna och både människor och hundar faktiskt har dött av det. Då det visat sig att urinet leder strömmen in i snoppen och vidare till hjärtat. Inte trevligt, och jag är mer rädd om mina hundar än så.
Chansar inte liksom.
Då det gäller brevlådor, ett starkt nej, det hör till god ton att ens hund inte pissar på folks brevlådor.
Soptunnor, äckligt, varför ska hundar få kissa där. Tänk på de stackare som ska tömma dessa sedan.
Busskurer, samma där, äckligt. Dock ingen som tömmer dessa, men äckligt i alla fall. Dessutom luktar det av hundkiss med. Okej inte efter första kisseriet men med tiden. Har en hund börjat följer fler. De ska markera över liksom.
Bildäck, lika där, äckligt. Och jag vill inte att någon ska pissa på min bil och låter således inte min hund pissa på andras heller.
I mångt och mycket så diskuterr jag så, att jag låter inte mina hundar kissa på något jag själv inte skulle tolerera vart nerkissat av mina saker.
Så det var mina åsikter i det hela. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vi hade en granne som blev förbannad för att vår tik kissade på gräset UTANFÖR deras staket
Vissa är lite överkänsliga…
Fruktansvärt överkänsligt Eros *fniss* Undrar hur dom gör med katterna som springer om kring och pinkar och skiter överallt 
Jag har ju förståss aldrig hört talas om en hund som dött av att pinka på en lyktstolpe, själva lucka till stömmen sitter ju bra högt upp för att just barn och andra lägra ínte ska komma åt det, och det är rejält tillslutet för att inga olycker ska ske =)
#73 Hehe ja en aning ;) Jag har heller aldrig hört det Åsa sa om lyktstoplar. Ska fråga min pappa, han är elektriker ;)

#74: Nej de brukar inte dö vid stolpen men många har blivit tvugna att avlivas.
Luckan hör inte till i det hela faktiskt då det är på grund av överslag som gör att stolpen i sig leder strömmen.
Audiatur et altera pars
Ja men om det spöregnar och man går förbi en lyktstolpe, om det nu blir överslag i dom då skulle det ju bli en massa skriverier i tidningarna om detta…och mig veterligen har då jag aldrig sett nått sånt =) En Lyktstolpe står ju faktiskt ute i ur och skur, den tål ju spöregn, snöoväder (tänk er värsta vintern vi hade i gävle).
Ja alltså, jag förstår inte heller. Det finns ju ett skyddande hölje på stoplarna. Sen som Lotta också sa, om det regnar och någon tar i eller nuddar vid en lyktstople eller så då??

Har ni tagit i lyktstolparna när det regnar och ni är blöt om handen?
jag har gjort det, och en gång gjorde det ruggans ot kan jag säga.
Men visst, det händer inte ofta, men då det händer är det otrevligt. Jag klappar inga fler lyktstolpar och låter inte hundarna kissa på dem heller.
Sedan får andra göra som de vill.
Ps. ni har säkert sulor på era skor, precis som en bil med sina däck så leder det inte ström då.
Audiatur et altera pars

När jag gick på högstadiet kom en snubbe från elverket och lärde oss om el. Eftersom det tydligen är poppis bland folk att gå och sparka på lyktstolpar och elskåp så pratade han om hur farligt det var. Skulle någon ha sparkat på stolpen och någon tråd ha lossnat inuti och man sedan tar i stolpen eller någon kissar på den så kan man få sig rejäla stötar. Därför har Mowitz aldrig fått kissa på saker med el i. Jag vill inte riskera något med min älskling. :)
Ser ingen mening med att en hanhund som ändå inte ska para sig som i det vilda ska gå och markera på varenda kissdroppe som finns, vilket är MÅNGA om man bor i stan, så därför tränade jag detta med Mowitz, och det har ju fungerat. Men det är ju som sagt min filosofi. Och det är skönt att ha en hane som bara kissar 1 eller max 2 gånger per promenad. :)
jag hörde nått om en hund som blev bunden i en stolpe som började leda el. och matten fick lika mycket stötar hon när hon försökte få bort hunden.
Ja var och en får naturligvis göra som dom vill…jag ser ungar som halar runt lykstolpar dagligen när jag går förbi skolgårdar och överallt annars. Jag har aldrig hört någon skola ta upp hur farligt det är för barnen att ta i en lykstolpe vilket jag tycker borde vara en självklarhet om det nu är så farligt. Och om det vore så farligt så skulle det stå varningar med stora skyltar på stolparna *ta inte på stolpen om den är blöt på grund av risk för stöt* Och det är lika om det vore så farligt om hundar skulle kissa på stolparna då är dom skyldiga att sätta upp varningsskyltar som talar om att det är på eget bevåg.
tycker att det låter konstigt. eftersom att nu för tiden finns det ju "automatiska brytare" (har glömt bort vad det heter) i pricip alla elektriska prylar. så när det blir något fel, om en sladd lossnar eller om det blir en annorlunda spänning en vad det ska vara så kortsluts prylen automatiskt. borde ju vara så speciellt på lyktstolpar eftersom att dom sitter utomhus och får stå ut med mycket. jag ska spana in saken närmare imorn hade jag tänkt. blev lite intresserad nu faktist :)
lyktstolpen kan bara bli strömförande om jordningen klipps av såg jag nu. även om den klipps av är det inte säkert att den blir strömförande ändå! men ska iaf undersöka saken lite närmre imorn ;P

Skönt att höra att fler har hört om det. Jag började nästan misstänka att jag inbillat mig min stöt.
Och att alla som sagt att de fått det drivit med mig.
Tack för att fler kommer fram med info här.
Audiatur et altera pars
Du har helt rätt Emma….elprylar som står ute måste naturligtvis ha nån form av säkerhet annars skulle det inte fungera i dagens samhälle, det skulle se ut om folk skulle ligga som kägglor runt lyktolparna =) Och som sagt skulle det vara så att det kunde hända så skulle dom vara skylldig att sätta upp någon form av varning…annars dom skulle bli skyldig en massa människor ersättning för skador och det tror jag skulle vara hållbart i längden =)
Jag brukar hänga på lyckstolpar med mina kompisar på kort, även när de är blött ute eller skinande solksken, än så länge har jag inte fått nån stöt, inte dom andra heller :P *vilket liv jag har*
Jag tycker att man kan undvika att låta hunden kissa på husväggar. Men måste man ta med hunden in till stan så finns det ju ibland inget allternativ. Och att inte låta hunden kissa innan man går in i en affär är ju inte alltid så lyckat. Och eftersom det ändå är så skräpigt och äckligt i sthlms city så tycker jag faktiskt inte att det gör så stor skillnad. Men för att få hundarna att inte känna den stora lusten att kissa/markera på husväggar måste man ju tvätta dom rena så att dom inte luktar. För det är ju oftast av den anledningen hundar kissar på husväggar.

Jag tillåter inte Tyson kissa: i andras rabatter, husväggar, staket/murar och mot gemensamma garage/Car portar.
Men sedan är det fritt fram :-)
nu har jag pratat med min elektriker vän fredrik. och han sa att en lyktstolpe bara kan bli strömförande om jordningssladden lossnar ur plinten först och sen lossnar en till sladd som på nått sätt böjer sig och nuddar höljet. big chans?

#82, min skola och alla skolorna i Lund fick just denna utbildningen.
#90 Antagligen är det väldigt sällan/aldrig det händer men vi fick iaf lära oss att aldrig sitta på elskåp och sparka med fötterna för att det kunde hända. :)
Ja, det är klart de varnar, det finns ju inte liten risk :)
Jag har inget prob med sånt ännu. Hades har bara lyft på benet mot en liten pinne en gång :)

Givetvis så tillåter jag inte tyson kissa på elskåp, eller stolpar. =)
I inlägg #92 skrev jag:"det finns ju inte liten risk "
Jag menar det finns ju en liten risk.
Fråga mig inte hur jag fick dit ordet inte ;)

Om inte annat är det kanske en billig kastrering att låta de pissa på lyktstolarna. 
Haha ;)

zebben
varför sa du inte det INNAN vi kastrerade Tyson?

Tänkt int på dä…

hmmm…det ska jag komma ihåg……

Jag tittade på en svart lycktstolpe idag nu när jag var nere i byn, med tanke på denna frågan…
den satt i pinkehöjd…..
så det är olika från stolpar och stolpar.
fast även om själva luckan sitter lågt är ju fortfarande stolpen jordad :) fast du kanske tänkte mer på dom stackars gubbarna som jobbar med lyktstolparna? :)

japp och där av så låt inte hundarna pinka på stolparna….=)
För jag vill inte vara den gubben som kommer där och jobba….
fast…
lite skit får dem nog räkna med…hihihi….
haha, inte jag heller ;D kiss på fingrarna är väll kanske inte det mysigaste! iofs har dom nog gummihandskar på sej. men ändå! :)

mmm…hihhi…men och andra sidan ska dem nog kunna anv. till annnat än hundkissande stolpar. =)
Dem har nog som sagt handskar på sig eftersom de är mer än bara kiss på stolparna.. dem är nog fulla med bakterier och skit. Kollade på stolpen vi har här utanför och den börjar faktist rosta en hel del längst ner. Urin fräter ju tyvärr.. men jaa som sagt, ecko kissar ju inte på lyktstolpar ens.. han är för lat:P
Hahaha det gör som sagt inte Skorpan heller och inte nån av mina andra tikar heller…men det är skit kul att starta en disskution, och allra helst om man tänker efter så är det rätt otroligt om det skulle hända nått med tanke på vad en lyktstolpe får stå ut med så risken är nå så fruktansvärt minimal…hmmm undra om jag ska skicka ut gubben så får han sig kanske en kastrering gratis…undrar om han överlever 

Lotta…
jag skickade ut min gubbe…
men både lle man och ha klara de sig….
dem är rätt sega det där släktet …hihihhi

Det är rätt äckligt när man, som jag, har en långhårig hund som vill lukta på stolparna och då drar hela frisyren mot stolpen. Isch!

Har frågat min kompis som är polis vad som är tillåtet, angående en som skällde ut mig för att jag låtit min tik kissa på remsan mellan trottoaren och en husägares staket: Hundar måste väl kunna kissa på kommunens mark, dvs utanför hennes tomtgräns?
Tydligen är det mesta lagligt så länge det inte sker på någons tomt. Fick svaret: Oja. inga problem. Hundar får även uträtta alla sina behov på privat mark. Dock inte gå in på en tomt där det bor folk, lite förenklat beskrivet.
Sedan är det moraliskt något helt annat, men tydligen är det tillåtet med det mesta så länge det inte sker på själva tomten där någon bor. Så utsidan av staket eller utsidan av grindstolpe är nog ok, lyktstolpe också, soptunnan också om den är utanför tomtgränsen. Tycker själv att det är ganska äckligt, men samtidigt är det inte heller något världsproblem.
Kanske det går att måla lyktstolpar med något som skyddar mot angrepp på metallen längst ner?
Just parkbänkar och postlådor försöker vi väl undvika men stolpar osv har jag aldrig reflekterat över. Det jag däremot har tänkt på är att det måste vara människor som INTE äger en hund som kastar all sikt på marken. Finns massa farligt och gott på marken där det inte hör hemma, det är respektlöst!
Lyktstolpar får min hund kissa på. Jag tror inte att många människor är just och pillar där nere vid dem. Barn möjligtvis, men som barn får man lära sig att inte ta på allting. Det är inget objekt som man direkt vidrör.
Han får dock inte kissa på parkbänkar, postlådor, gå mot andras tomter och kissa där osv. Det är respektlöst anser jag.
Jag håller med dig #110, så mycket onödigt skräp som folk kastar, det är också riktigt respektlöst.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Mina hundar får inte issa på mänskliga föremål, tycker synd om som son Ska arbeta med dessa Eller Ha kontakt med dem
Mina bröder däremot låter dom pissa överallt, trots att jag försöker att få dom att inse att folk vill kanske sitta på den där bänken hunden precis täckte med piss och att dom måste inse att det inte är så kul att sitta i pink.
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Det beror på vad det är. Han får inte kissa på folks rabatter/husväggar eller saker som människor normalt använder, så som en bänk eller liknande.
Bänkar och bord tillåter jag inte, inte heller staket, hus eller tomter.
Men stolpar och soptunnor som öppnas ovanifrån bryr jag mig inte om, då de som jobbar med dessa inte behöver ta där hunden kissat + att det försvinner när det regna (vilket det gör ty dagligen här…) och sedan fördrar min hund dock att kissa på buskar och träd om de finns nära =P
Skita på trottoaren och kissa på hus i stan sker om vi inte har gräs och träd att kunna gå till just då - nöden har ingen lag och måste hunden göra ifrån sig så kommer jag inte stoppa det om ingen möjlighet finns att ge honom =)
Så klart plockar jag ju då upp och har jag vatten tillgängligt kan jag hälla det på fläcken också.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Personligen tycker jag att det är vidrigt och respektlöst att låta sina hundar kissa på lyktstolpar, elskåp, soptunnor, huskanter, staket, bilar mm. Finns INGEN anledning att låta dom kissa där, så jäkla få träd finns det inte! Ofog! Bara för att DU är LAT får någon stackare ta i (om så med handskar) och lukta på din hunds kiss när det står ett träd som ingen ska röra 5 meter bort. Och när vi ändå är inne på det.. Vem tror du BETALAR för de frätskador på stolpar och elskåp som din hund är med och bidrar till? Nä.. Skärp till er och rasta hunden på så naturliga föremål som möjligt!
#115 Vem betalar för de döda träden och buskarna när traktens alla hundar lämnar visitkort på dom?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det undrar jag också #116, buskar och träd fräts också sönder #115 vem betalar det då?
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

116# & 177# Allt tar skada av hundkiss. Däremot hur många elskåp / stolpar vs träd ser ni som är frätskadade i stan? Ett levande ting återhämtar sig medan metallen fräts sönder. Dessutom är det som sagt ingen som behöver hantera ett träd på samma vis som ett elskåp som behöver sitt underhåll. Tänk på era medmänniskor!
#118 Att elskåp är rostiga beror på att metallen reagerar med syre när det regnar, inte pga att en och annan hund markerat där.
Så barn som klättrar och klänger i träd gör det inte oftare än vad en elektriker hanterar ett elskåp? Jag har ett elskåp vid tomtgränsen och den enda gångerna när någon pillat med det är när någon dragit av elkablen (skogsröjning).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Elskåp känns inte riktigt ok, även om jag måste erkänna att min hane hunnit med det några gånger innan jag hunnit hejda. Lyktstolpar är ok för min del, bor i stan och längs flera av våra sträckor finns varken träd eller buskar att kissa mot. Soptunnor som hänger på en stolpe är också ok, det är ju ingen större skillnad mot en elstolpe. Bänkar får han inte kissa mot.
Efter snabb Googling: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=1668107 Onödiga och sura pengar för att vissa hundägare envisas att rasta sina hundar på statligt ägda nödvändigheter.
#121 Har du någon vetenskaplig källa på att hundkiss och inte regn förstör skåpen? För journalister och kommunanställda brukar inte ha en naturvetenskaplig utbildning.
#123 Fortfarande journalister och inte vetenskapliga källor.
Här har du en undersökning inklusive rapport med bilder där du kan se hur kiss påverkar metall.
Vill du se fler sådan kan du söka själv, sök gärna på engelska för fler träffar.
#125 Den var inte vetenskapligt utförd, då de inte hade en grupp som utsattes för regn.
Nej, den som påstår något är den som ska bevisa det. Vill du att jag ska bevisa vad hundkiss gör mot träd?
Hundkiss förstör det mesta, det har jag tänkt på när man gått förbi rostiga förstörda lyktstolpar/elskåp/träd utan gräs runt om. Egentligen borde vi hundägare inte tillåta våra hundar att kissa mot lyktstolpar, men det är också det enda som finns på många promenadsträckor för hund att kissa mot. Min hane har fått vanan att ibland kissa på lite gräs som stickor upp utan att behöva lyfta upp benet som han normalt gör. Bättre än på en lyktstolpe och dyl.
Sedan villaägares brevlådor kissar han på ibland ibland låter jag honom inte stanna där. Envisas folk med att ha såna långa brevlådor som hundar markerar på får de skylla sig själva, för jag struntar ärligt i de flesta andra och ser inte pinkad brevlåda som något stort problem.
Trästaket verkar inte ta skada, någon får gärna rätta mig, min får pinka lite i hörnen om han vill.
#126 Nope, inte denna gång heller då det kan likagärna vara regn, avgaser osv. Här har du en länk där du kan leta: http://scholar.google.se/
#128 bara en tanke - hur kan man veta att det är 100% hundkiss som är det som förstört skåpet? Har man bevakat skåpet 24/7 sedan det hamnade på plats och vart finns det att läsa/se isåfall?
För i ärlighetens namn har jag sett mer fyllefolk än hundar kissa på elskåp i städerna, för att inte tala om preparaten som tillreds av knarkare på dessa😎
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
129# Men då min käre vän, kan du få plocka fram dina bevis på att hundkiss INTE förstör metall genom korrosion. För ALLT jag hittat säger, kiss fräter oavsett vems kiss det är, på metall. Salt tar så ofantligt mycket mer än vad regnet någonsin kommer göra. Förstår inte ens varför du vägrar erkänna ett känt faktum, är det verkligen så svårt att rasta sin hund på något som inte behöver lagas efteråt? 130# Det behöver inte vara 100% hundkiss, men det är definitivt en bidragande faktor. Du håller med om att kiss fräter och då finns det ingen anledning att rasta sin hund på ett sådant ställe.
Sen är det inte bara faktumet att dom går sönder utan även att det luktar och någon stackare måste jobba med händerna i det. Jag har fått fram min poäng iallafall och känner inte att jag har mer att säga om saken.
#131 Vart har jag skrivit att jag håller med?
Det jag påpekade var att jag inte håller med om att hundkiss gjort detta och att när det kommer till elskåp så har jag sett mer folk än hundar kissa på dem. Det innebär inte att jag anser att urin fräter sönder skåpen, jag tror helt enkelt att någonting helt annat utöver urin gjort sådan skada och att jag tycker det är värre att folk kissar på trottoarer än hundar.
Folk har ju faktiskt möjligheten att kissa på toaletter osv medans en hund är helt beroende av vart ägaren tar den.