Slicka sig i snoppen
Blir du irriterad om din hanhund slickar sig i snoppen? Då menar jag inte bara att han tvättar rent den, utan att han slickar sig där för att onanera eller vad man ska kalla det. Vår hund var en hanhund som inte var kastrerad och varje gång pappa upptäckte detta hos hunden röt han åt hunden att sluta med det. Pappa tyckte att vi skulle kastrera hunden, men så blev det inte. Det här beteendet blev särskilt tydligt när tikarna löpte.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Hundar "onanerar" inte.
Hundar slickar sig där för att hålla rent. Men slickar dem sig för mycket bör man kolla upp det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 När han gjorde det där blev han riktigt uppspelt av det och det var därför pappa störde sig på det.
** Energy Pethead
Här har du fel Fridaakesson. 🙂
Hundar onanerar precis som andra djur och tycker man det är opassande så får man säga ifrån men inte genom att ryta eller skälla på dem utan lugnt och sakligt. Efter några ggr så förstår hunden att man inte gör sådant när man är i närheten utan gör det när de är för sig själva.
Att skälla på hunden för att den slickar sig på snoppen är som att skälla på folk när dom tar en dusch - alltså helt ologiskt.
Som #1 skriver så slickar sig hundar precis som katter för att hålla sig rena, det inkluderar könet. Men om hunden slickar sig väldigt mycket så bör man kolla upp det. Det kan vara förhudsinfektion eller kanske något som irriterar.
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#3 Källor på det? Aldrig sett, träffat eller hört talas om en hund som onanerar.
Hundar som juckar mot saker och sånt det har jag sett och så men kallar personligen inte det för "onanera" så man kanske bara använder sig av olika uttryck i så fall-
Hittade en länk om hundar och onani och det var precis som jag tänkte.
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/hundar-och-onani
#6 Syftade mer på forskning och inte från veterinär.
Jag hade en Tax för många år sedan och på den tiden var det inte särskilt vanligt att man kastrerade hanhundar. Han hade en filt som han "höll på med" och han fick t.om utlösning. Vi brukade dra in honom i ett annat rum och det funkade bra i alla år.
Vi kontaktade både veterinär och uppfödaren men de tyckte att det var bra att han hade sin filt för då red han inte på benen på folk.
Jag likställer nog att jucka på saker som att onanera.
/Maria
Som valp brukade hunden para sig med mammas ben och när hon kände av det sa hon ifrån, men det hjälpte inte så ofta eftersom det blev som en fix idé hos honom.
** Energy Pethead
Parande med ben kan bero på t.ex stress också
Jag vet en hund som när han var yngre ibland kunde slicka sig på snoppen och sedan börja jucka mer och mer. Jag kommer inte på någon annan förklaring än att han onanerade när han gjorde så och jag tycker inte det vore något konstigt alls om vissa hundar onanerade. Jag har dock inte sett mina hundar göra det.
Så länge det inte går överstyr bryr jag mig inte. Min hane kan bli upphetsad när han tvättar sig men då får han bli det. Ligger han i sängen dock så får han gå och göra det någon annan stans :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
# 8 Samma sak här. Min hane försöker jucka mot soffkuddar också och får utlösning, det avbryter jag där går gränsen, sedan har han besudlat sina sängar en hel del också Får han inte jucka mot något så droppar det ner på golvet och sedan lägger han sig ner och slickar och det känns som onani.
#5 Det är ett välkänt beteende. Men här kan du läsa om det: http://www.google.se/books?hl=sv&lr=&id=S6o5ypyRPQEC&oi=fnd&pg=PP2&dq=canine+masturbation&ots=Y0LrZsjTGV&sig=wrNBFBkTuAmFPgo1MdMB_QXHvCI&redir_esc=y#v=onepage&q=masturbation&f=false
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#14 Juckande, slicka på snoppen och det vet jag är ett känt beteende, det behöver jag inte läsa om för det vet jag redan om, men som jag skrev använder vi uppenbarligen inte samma ord för det här i tråden 😉 För mig är det inte onani medan andra kallar det för det. Men är samma sak som juckandet och det jag skrev. Samma innebörd men olika ord bara 😉
Varför jämt engelska sidor förresten?
#15 Du läste alltså inte i länken jag postade, som du efterfrågat.
Varför engelska sidor? Tja, för att forskningsrapporter och vetenskaplig litteratur till största del skrivs på det språket? Även undervisningen på flertalet naturvetenskapliga utbildningar på svenska lärosäten sker på engelska.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#15 Men syftet är ju förmodligen inte att hunden vill tvätta snoppen ren, utan den gör det troligen för att det är skönt. Vad är då problemet med att kalla det för onani? Vad skulle du kalla beteendet om en hund låg och slickade sig på snoppen och började jucka samtidigt?
#15 Vad använder du för ord som har samma innebörd som onani? Du nämner stress och att de handlar om hygien, det är ju inte samma sak som onani.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#15, så om du tog på dig själv/använde sexleksaker (kudde/mjukdjur i det här fallet för hund) så är inte det onani? I så fall undrar jag också vad du skulle kalla det för..
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Min hund gör detta då och då. Det känns inte som att han tvättar sig då hela snoppen är ute och att det som aldrig "räcker". Eller tvättar de HELA snoppen i fullt stånd så att säga?
Har inte tänkt på om jag bör avbryta honom tidigare, men då han gör detta ganska ofta är det kanske dags… Provade faktiskt nyss och han blev fruktansvärt sur. Visade tänderna och allt. Det enda jag gjorde var att liksom "lyfta upp" huvudet försiktigt och säga nej. Inte populärt!
Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se
När pappa röt åt v¨r hund morrade han tillbaka.
** Energy Pethead
Tycker nog de kan unna sig lite onani om de vill det, det skadar ingen
#22 Det tycker jag med! Det blir tröttsamt att säga ifrån i längden också!
** Energy Pethead
Fast jag undrar ändå om det skulle hjälpa ifall man lät kastrera hunden.
** Energy Pethead
Vet jag tyvärr inte.
Jag har 2 okasterade hanar, och av egen erfarenhet kan jag påstå att javisst onanerar hundar ;) Antingen ska det slickas eller så får kompisen "ställa upp" som substitut för en tik… Jag säger ifrån när jag ser att dem inte gör det för tvättandets skull, annars skulle mina snusk-Pellar hålla på jämt. Vet att en släkting till den ena brukade tillfredsställa sig själv tills han kom… Tycker bara det blir onödig stress och att dem jagar upp sig i onödan så jag säger lugnt ifrån och det har aldrig varit några problem. Säger absolut inte ifrån ordentligt då båda förhoppningsvis någon gång ska gå i avel utan mer att jag bara ber dem syssla med annat än att "öva göra valpar" :)
Jag har haft fler hanhundar än tikar och mina nuvarande tre killar är kastrerade och slickar inte snoppen (de kan tvätta förhuden men snoppen är aldrig ute) och den okastrerade hanen jag hade juckade som tonåring på en kattbädd nästan maniskt så jag tog bort den. En gång hittade katten bädden och rev ned den från bokhyllan och när jag kom hem hade jag hundsats i sängen. Inte så mysigt, men inget som inte en tvättmaskin kan fixa.
När den hunden blev mindre stressad och mer harmonisk i sitt liv och efter en förhudsinfektion så såg jag aldrig snoppen ute på honom heller. Jag tar bort sånt som stressar och jag ger mer mental stimuli och mer motion tills jag hittar en nivå som ger en harmonisk hund. Om en harmonisk hund vill tvätta sin snopp så är det självklart han får göra det. Men om en stressad hund blir besatt av något så ligger det på mig som ägare att fixa ett hälsosamt utlopp för stressen och energin.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#27 Håller med!
** Energy Pethead