Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3726 ggr
molbojse
1

Positiv förstärkning vs. korrigering

Har märkt ganska stor hysteri kring det här med positiv förstärkning (PF) och träning som involverar korrigering/belöning (KB).
Mycket sura miner från PF gentemot K/B, och det tycker jag är tråkigt :(

Jag kan inte säga att jag tillhör något särskilt kategori med träning, utan blandar lite det som jag tycker känns bäst. Använder olika träningsmetoder på olika individer. Jobbar som dagmatte, så får in många olika personligheter med olika behov.

Hur känner ni? Vad använder ni för träning? Vad tycker ni är bra/dåligt med de olika metoderna, främst positiv förstärkning vs korrigering/belöning? Vilken metod använder ni själva?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

JoannaLi
5

Jag jobbar mest med positiv förstärkning. Klickern är min bästa vän 😍

Sen så är jag inte hysterisk med det. Visst har jag morrat till på dem när de har något ordentligt fel, men så fort de gör rätt så blir det belöningar. Sedan i många situationer när jag vet att de vet vad jag vill, så brukar jag mest bara höja ett ögonbryn åt dem tills de gör som jag vill. Detta är ju ett slags negativt moment (särskilt för Jappe), när jag inte är nöjd med dem. Det funkar bättre för oss, än att jag ska hålla på och dalta dem och visa varje gång vad jag vill att de gör, när de inte känner för det. 

Det är två väldigt smarta och självständiga hundar, som inte har något emot att tänka själv, därför passar det dem väldigt bra att få jobba med att hitta egna lösningar till det jag ber dem om, och det gör dem väldigt stolta när de hittar rätt, och vi kan glädjas över det tillsammans. 

Det jag inte gillar med korrigering/belöning, är att man skapar ett obehag för att kunna belöna när de går undan för obehaget. Det är ju mycket det man gör med hästar ("pressure and release") och jag är inte det största fan:et av det där heller :/