Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3543 ggr
[Tilleli]1
0

Varför Shaping?

Är det någon här som håller på med shaping? Varför började ni med det? 

Jag blev rekommenderad att börja träna på det sättet med min valp, men jag är fortfarande väldigt tveksam till det. Det känns som att jag kommer få en hund som slutar lyssna på kommandon/inte vill arbeta MED mig lika mycket och istället kommer stå och improvisera massa rörelser för att få klick + godis? 

Lyckas inte heller hitta någon riktigt informativ text som förklarar mer ingående.

Frida B
2

För att få hunden att tänka själv, att tycka det är roligt och många hundar lär sig bättre av att bjuda på beteendet. Visar du dom bara fattar dom inte alltid vad du vill att dom ska göra.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Tilleli]1
0

#1 Är Shaping det enda sättet du arbetar på? jobbar du med kommandon?

Frida B
0

#2 jag jobbar inte med shaping, min hund tröttnar så himla snabbt ;) Men skulle vilja. Men shaping är ju bara ett inlärningssätt, man måste ju på något sätt visa hunden vad man vill att den ska utföra när den lärt sig beteendet, i form av ett kommando :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
3

Jag gör det, för Tassa för att hon ska få lära sig att det är helt okej att ta initiativ och kontakt med mig, och för Jappe, för att han ska få blåsa ur energi när han är alldeles för uppspelt, på att försöka hitta vad det är jag ber om :)

Bland annat gjorde vi det när vi började lära in apport. 

När jag vill 'shape:a' så ger jag kommandot som jag sedan vill kalla tricket, och säger "prova!" med uppmuntrande röst. T.ex., gör en handgest mot apportbocken, säger 'apport' lite försiktigt, och lägger sedan till 'prova!'. Prova betyder då att de ska aktivera hjärnan och jobba själva med att lösa uppgiften. 

Sedan klickar jag när de tittar på bocken, när de snuddar vid den, när de slickar på den, när de rör vid den med tänderna, när de tuggar på den, när de lyfter den osv. 

Till slut kommer vi till det stadiet, när jag vet att de vet vad apportbocken betyder, och vad 'apport' betyder. Då tar jag bort 'prova!' eftersom att jag inte behöver det längre. Här slutar det för mig också vara shaping/träning och blir ett trick. Ett trick ska utföras när jag ber om det, och aldrig annars. Det betyder alltså, att när jag ber om tricket och hen utför det, så belönar jag. När det utförs när jag inte bett om det, så ignorerar jag, alternativt ger ett mjukt 'neej, vännen' om det är något som de verkligen inte får göra utan att jag bett om det, som t.ex. att hoppa.

slarvigt
3

Jag använder mig av shaping ibland, dels för att jag upplever att de fattar det bättre ibland och dels eftersom det blir en ytterligare hjärngympa för hunden. När jag lärde in snurra tex så klickade jag när hon tittade åt ena sidan. När hon fattat att det var det hon fick klick för så väntade jag tills hon frustrerat kastade huvudet lite åt sidan osv. Till slut gick hon runt ett helt varv :) Först då, när beteendet är färdigt och hunden upprepar det/vet vad den gör, så namnger jag beteendet. När hunden sedan snurrar när jag säger "snurra" och aldrig annars så är det ett inlärt trick :)

nadilda
4

Jag använder shaping ibland, beror på vad jag vill lära in. Är ett väldigt bra sätt att få henne lite trött i huvudet, lär in henne något dumt som att ställa sig i en glasslåda och sedan blir hon härligt trött. Jag upplever att när de väl lärt sig något så sitter det verkligen.

reverse
7

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Alltså, shaping är ju inte istället för kommando/signal. Shaping är ju ett inlärningssätt. Du står väl inte och ropar kommandon innan du lärt hunden något? Stor idé att ropa "sitt!" utan att hunden har en susning om vad du vill. Kolla exempelvis bifogad video med min hund Loke.  Allt är shape:at eller delvis shape:at. När jag fått fram tricket som jag vill ha det börjar jag lägga på en signal för det. Och således kan jag som vemsomhelst be min hund att sitta, ligga, hoppa, snurra osv, jag står ju inte och väntar och hoppas att han gör det någon gång när det är inlärt och klart.

Shaping är suverän hjärngympa. Att följa din godisbit i handen kräver typ noll hjärnaktivitet, likaså att någon sätter handen över rumpan och trycker ner hunden i ett sitt för att lära den sitt. Shaping kräver att hunden är en aktiv deltagare, hjärngympad hund = trött och nöjd hund.

//Lina

drika
1

Det kan vara bra tex om man tränar agility och vill få en självstädnig hund som vet vad den ska göra på banan :) men passar det inte dig eller hunden får man hitta andra metoder helt enkelt:)

Hälsningar

Fredrika

[jenny-]1
3

ibland shape:ar jag hela moment och ibland blir det "godis framför näsan" träning tills hunden får rörelsen i kroppen (tex ofta snabba lägganden)  och sen går jag över till att shape:a klart momenten, eller så är dom klara som dom är. Går utmärkt att blanda. Vill jag att min hund ska bli extra trött jobbar jag in en några nya moment med enbart shaping så får han använda skallen mer.  Det ena utesluter inte det andra och jag upplever att man får ut mer av sin träning om man inte stirrar sig blind på en typ av inlärningssätt. Att kunna anpassa efter individ och situation är viktigt.  Sedan upplever jag att moment som är inlärda enbart via shaping sitter mycket bättre för att hunden tänkt till mer under själva inlärningen. 

Ursäkta rörig text, sitter med världens minsta skärm och tangentbord.