Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 6822 ggr
mrsmrs
0

Hund vill inte sova i sängen

Hej!

Har en labbe på 10 år, en extremt pigg sådan som folk ofta kommenterar med saker som "oj vad ovanligt valp som redan hunnit bli gråhårig!" då vi är ute. Hon är alltså minst sagt full av energi.

Hon har alltid sovit i sin egen hundbädd, men då jag flyttade upp mitt sovrum så har hon även fått möjlighet att sova i min säng (hon går inte ner för trappen, därför fanns aldrig alternativet att sova i sängen tidigare). Ibland när jag mår dåligt (har en del psykiska bekymmer till och från, bla. sömnsvårigheter) och har svårt att sova så kan det kännas skönt att ha en lurvig liten snarkande hund i fotändan. Känslan av att inte vara ensam, att ha ett liv intill sig liksom.

Det händer att jag då lockar upp henne i sängen, men såvida detta inte är sent på kvällen, så har hon mycket svårt att komma till ro. Sena kvällar är det inga problem, men just eftermiddagar har hon svårt att komma till ro i min säng och hoppar helst ner efter en eler två minuter för att åter lägga sig i sin hundbädd i et helt annat rum. Även om hon även innan bara låg och vilade i sin bädd.

Vad kan jag göra för att få henne att komma till freds lättare i min säng? Vill ju inte tvinga henner skåklart, hon gör som hon vill och hoppas hon ner efter en stund så är det inte mer med det. Vill inte heller bara lära uppfostra henne till att hon måste lyda om jag säger att hon ska ligga kvar (vilket jag itne gör), utan vill att hon ska stanna på eget bevåg.

Vad kan jag göra? Vad gör jag för fel? Kan distraktioner i rummet avlägsnas för att underlätta? (är dörren ut från mitt rum stängd så hoppar hon ner och börjar lukta och nosa bland allt som ligger på golvet) Betinga det hela på något sätt?

Vill ju att min lilla korv ska trivas däär jag trivs, att hon ska tycka om att vara med mig när jag vill vara med henne<3 (och tvärt om också såklart, haha)

<3

VildaVittra
3

Det brukar vara svårt att få en hund som föredrar sin egen säng att ligga kvar. 

Ett säkrare kort om man vill ha ett djur i sängen (nja, snarare ovanpå en) är en katt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Marr
3

Kanske skaffa en bädd till sovrummet också? Då kanske hon ligger kvar i rummet åtminstone och du kan höra hennes trygga snusningar på lite avstånd då hon inte längre vill ligga kvar i sängen?

Själv har jag hela sängen full med katter och skulle hunden ligga där också, så finge jag gå och lägga mig i soffan.😃

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

mrsmrs
1

Ja bädd i rummet är väl en idé, det kan inte ha någonting med lukter att göra?? Att hon inte har sin egna lukt bland mina lakan(som kanske luktar tvättmedel för henne??) eller så? När jag skaffad henne så fick vi med en filt från uppfödaren som hennes mamma hade sovit med i några veckor - just för luktens skull. Kan något sånt vara värt att prova tror ni eller vad tror ni det är som gör att hon inte föredrar sängen? Tack för bra svar förresten! :)

Marr
2

Kanske testa att ha hennes gamla bädd i sovrummet och en ny där nere? En liten filt i den nya bädden för hennes egen doft, som du sen kan lägga i fotänden av sängen eller där du vill att hon ska ligga.

Fast jag tänker att dofterna inte spelar så stor roll på en gammal trygg hund. Såvida det inte stinker av parfymerade tvätt/sköljmedel. Det kanske helt enkelt blir för varmt i sängen?

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

russin
5

Jag tror att hunden helt enkelt tycker det är för varmt i sängen. Försök med en hundbädd nedanför sängen🙂

[Forest]
1

Jag tror lite som Russin är inne på det blir för varmt i din säng, därmed står hunden ut lite men går sen för sova svalare ställe som sin egna bädd. Av våra tre hundar så föredrar en att gå ner o sova i ena bädden nattetid. Sen kan det även vara så att hunden tycker du har för liten säng att den inte kan sträcka ut sig för ligga svalare och skönare med. Jag skulle säga att ta in hundens bädd bredvid din säng så stannar hunden säkert kvar i sovrummet.

Lexie82
1

Håller med #5 och #6 att det mycket väl kan bero på värmen. Min hund älskar att vara i sängen med mig, men oftast ligger han där en stund och går sen ner och lägger sig på golvet eller under sängen. Speciellt under sommaren låg han hellre UNDER sängen än på den. Kanske testa att ha ett fönster öppet så att det blir svalare i rummet?

drika
0

kanske tkr de är för varmt:) låt den välja:)

Hälsningar

Fredrika

Lord Vulcan
1

Prova att ha hundbädden i sängen och se om den stannar. Om den får plats vill säga.

[Daniela1983]
0

Lägg något gott bredvid dig i sängen tex råhudsben så kanske hunden stannar kvar och tuggar. :)

molbojse
0

Jag kan tänka mig att hunden istället känner av ditt mående också. Min ena daghund slår mig om han inte får trösta mig när jag är nere. Andra hundar kan bli lite nervösa när jag har ångest eftersom jag inte utstrålar samma självsäkerhet och går istället till någon annan i huset. Eller katten..

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

mrsmrs
0

#11 very good point!!! alltid bara kännt mig besviken över att klyschan  "hunden som alltid kommer fram och pussar bort tårarna när man är ledsen" inte stämt på mig och min hund… haha. Men allt har ju sina förklaringar, bara inte tänkt så långt innan av någon anledning. :)