Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2224 ggr
Skogsraah
0

Nekar (plötsligt) min sambo

Hej! Jag undrar om detta lilla problem kan ha med min terriers trotsålder att göra, eller kanske min psykiska ohälsa(?) Ni ska få höra problemet:

Min terrier på 3 år har senaste månaderna blivit tveksam mot min sambo. Sambon har varit med i Burtons liv sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. När min sambo ska gå ut med honom till exempel, och han säger som jag brukat säga åt honom "ska vi gå ut?" så antingen vägrar han att komma, går och gömmer sig lite eller går till mig (som för att gömma sig hos mig?). Min sambo är jättebra med Burton, kanske något strängare men absolut inte hård eller skrämmande på det sättet att Burton blivit rädd för honom. De har jätteroligt ute och sambon leker exempelvis mer med Burton ute än vad jag gör med honom. Men detta har blivit mer och mer förekommande. Särskilt ifall Burton är väldigt trött så vägrar han i princip att gå ut. Han börjar ofta smaska eller "smacka" och vagga bakåt, sittandes eller ståendes, när han inte vill göra något eller blir osäker, och så gör han ofta i dessa situationer.

Detta händer väl mest då jag exempelvis har lagt mig för kvällen eller då sambon tänkt ta honom innan han börjar jobbet och jag fortfarande sover. Det är som att han inte vill gå utan mig? Vi vet inte hur vi ska tolka det här, för å andra sidan lyder han min sambo mycket bättre överlag. Kanske fel att känna så, men jag känner mig lite sårad för att jag inte lyckas nå fram till min egen hund på samma sätt. Burton lyder ingen så bra som min sambo. Min sambo är en mycket mer stabil och självsäker person än jag (jag är just nu sjukskriven för ångest, psykisk ohälsa mm. och tycker att Burton reagerar på detta när vi är ute, som att morra åt andra hundar eller inte alls lyssna på mig) och Burton travar otroligt fint när Martin, min sambo går med honom. Tittar alltid upp på honom för att lyda minsta lilla kommando och drar _aldrig_. När jag har självsäkra dagar och promenader går det förstås mycket bättre med Burton ute, försöker jobba på att komma tillbaks med min självsäkerhet med honom. <-- mottager gärna tips här med, då jag är mycket mer hundvan än min sambo, men då Burton lyder honom hundra gånger mer i alla väder, så gott som felfritt…

Hur som helst, det där var väl en liten instickare. Men får någon av er någon tanke på vad detta kan röra sig om? Att Burton "vägrar" gå ut med min sambo och drar sig in i det sista för att slippa? Jag vet att några gånger som min sambo ska gå med honom har varit ifall jag till exempel har ångest eller mår dåligt. Kan det vara så att min hund känner av detta och inte vill lämna mig just då? Tack på förhand för tips 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

redstaryena
1

Där kan du ha svaret👍

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Lord Vulcan
1

Kan vara som #1 tror. Hade en jrt som gjorde samma sak mot min bror. Tvärvände helt men han högg efter han oxå. Min bror har alltid varit i hundens liv. Va med när han hämtades. Hunden har älskat min bror fram tills dess. Inget har hänt. Kan inte säga varför.

[Forest]
1

Jag tror inte det beror på rasen eller att din sambo gör fel. Detta tror jag beror  på att du har en mattig hund han vill inte lämna matte som är sjuk. Vi har mattiga hundar som ligger hellre kvar i sängen på morgonen än att gå ifrån matte som vill sova vidare nån timma. Dom är inte morgontrötta annars utan går gärna ut fem på morgonen med mig. Din hund är väldigt fäst vid dig med andra ord.

Skogsraah
0

#1 Vad menar du att svaret kan vara? Det sista jag skrev? Att jag inte mår så bra?🙂 

#3 Ja det kanske är så. Har inte reflekterat över hur mycket en hund verkligen kan "bry sig" så, de är ju ändå djur. Men visst är han ju fäst vid mig, och det är med mig han har flyttat nu tre gånger för att det blev sådant strul med mitt ex och hans första husse. Tycker bara det är konstigt att det skett rätt plötsligt, men mitt mående har gradvis blivit sämre också, så kanske blir det mer så då!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[Forest]
1

4 när jag är sjuk då går hundarna ut så snabbt dom kan, när husse tar dom på promenad så vill dom bara hem. Så du kan ju tänka dig vilken trist promenad det är för husse som får slöa hundar som vill hem och på hemvägen så försöker är dom långt ifrån slöa 🤪 Då gör inte jag allt med dom och står även för sånt som ses som pesten, borsta tänderna,borstas,rycka öronhår,bada,föna och klipper ja det är trista saker enligt dom. Ändå är dom mattiga ( 2 mycket den tredje lite men anser dom andra duger fint fint till allt som matte gör med)

redstaryena
6

Ja oj menade att det kan nog vara så att hunden snappat upp ditt dåliga mående. Kan kanske kan vara nåt med din sambo också, ifall även han blir annorlunda när du är lite sänkt? Smågrejer som vi kanske inte tänker på men som hundarna uppfattar..och är då hunden extra känslig, kan det bidra. Vet med mig själv att jag i alla fall påverkar människor i min närhet när jag har mina dippar😊

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Skogsraah
0

Vill bara uppdatera lite om läget. Nu har det börjat gå så långt att då min sambo ska ta ut honom och att hunden inte vill börjar han morra, visar tänderna och flyttar sig närmare mig. Därefter gömmer han sig för min sambo!

Någon som fattar detta?! Han känner sig uppenbarligen hotad av min sambo på något sätt? Varför morrar han och visar tänderna bara för att min sambo ska ta ut honom? För det första säger min sambo huuuur gulligt och glatt som helst "ska vi gå ut?!" och gör allt han kan för att vara rolig och locka honom, men han går inte in i hallen. Utan han lägger sig, flyttar sig närmare mig och börjar morra om min sambo kommer för nära. Idag såg vi också att då jag inte besvarar hundens beteende så gömmer han sig.

Vad är detta… Blir så irriterad… I vanliga fall inomhus och när som helst ÄLSKAR han min sambo och pussar honom glatt, vill bli kliad och hela rubbet. Men just detta när de ska gå ut!

Hur ska vi "korrigera" detta?

redstaryena
0

Lite märkligt är det faktiskt. Ska fundera

redstaryena
4

Verkar som om ni hamnat i en ond cirkel . Gör han likadant när det bara är de två ? Eller om tex du skulle vara borta en hel dag och sambon tar hand om hunden? Eller om ni är ute alla tre tillsammans på en promenad och du sen avviker? Om inte han skulle reagera vid dom tillfällena, så har det nog inte med din sambo att göra.

Skogsraah
0

#9 Ja det verkar som det… Nej det är bara då jag är med! Jag tror inte ens han reagerar så ifall jag skulle vara på toa eller i duschen, för då finns jag inte till hands att "vända sig mot". Jag undrar bara ifall det är jag som gör något fel? Kan verkligen inte tänka på någonting. Just nu är han dock med mig jättemycket, hela dagarna, då jag är sjukskriven. Blir han lite för fäst? Men han är alltså lite mer än tre år och har aldrig gjort såhär innan, och han började för ett par veckor sedan! Han är inte kastrerad, om det kan ha någon betydelse.

Det vi funderar på är att helt enkelt belöna honom stort då han väl lyssnar på min sambo och går in i hallen. Att han får godis och beröm då han gör rätt så att han får en positiv upplevelse av det 🙂

Whippetgerbilen
0

Följer

Dogs is my world ♥

redstaryena
0

Ja då har det säkert med dig att göra. Du kanske spänner dig när du vet att de ska gå ut (alltså pga hundens beteende) för det hade jag säkert själv gjort om nån av mina gjort likadant. Försök att tänk på något annat, lyssna på musik i hörlurar och ignorera hunden när han söker sig till dig. Värt att pröva i alla fall ☺️