Utbilda dig inom hund?
Hej
Jag tog studenten 2013 och blev då utbildad djurvårdare. Är nu arbetslös och har varit vikarie på ett café som ja fortfarande hoppa in då och då på. Men min största dröm är att få jobba med djur på något sätt och gärna hundar.
Jag har alltid sagt att jag inte orkar utbilda mig mer. Men idag hittade genom Facebook genom en gemensam vän en som höll på att utbilda sin hund till terapihund. Tyckte det lät intressant och kollade lite på skolan (Hundens Hus).
Efter att ha läst lite så hittade jag fler grejer och började tänka om, kanske att jag ska utbilda mig med nått inom hund. Terapihund lät riktigt intressant. Dock har jag för tillfället ingen hund att utbilda (familjens hund är en pensioner på 12år). Men jag vill skaffa en egen hund och utbildningen är ju inte just nu.
Nu till min fråga, någon som har utbildat sin hund till terapihund. Vad tyckte ni? är det lätt att få jobb? Eller hur är det men hundpykolog, problemhunds, hund tränare m.m. Hur är det med jobb sen? Vart utbildade ni er osv? Är ganska mycket pengar att lägga för en arbetslös om det inte leder till nått jobb vill säga.
För att utbilda sig till terapihunds-ekipage krävs att man som förare har någon form av vårdutbildning (antar att det ska vara en människovårdande utbildning). Har du det? Om inte kanske det är smart att gå typ en usk-utbildning först.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Nää det har jag inte, tänkte inte ens på det😉 får kolla på det 😊