Ohälsosamt för leder ?
Har en lagotto som tycker all typ av träning/aktivering är superkul. Har nu börjat hoppa med honom ute för att "liva upp" promenaderna. Allt från upp på parkbänkar och stenmurar samt över diverse räcken (givetvis på allmän mark och inte privat). Men nu till min fundering, är det skadligt för lederna? Han är väldigt entusiastisk och när han ska hoppa ner från exempelvis parkbord och det är asfalt/stenlaggt under så känns det som att lederna tar mycket stryk. Är jag nojjig i onödan eller vad kan jag göra för att få det så skonsamt som möjligt? Förstår att gräs är bättre men om det nu är på sten/asfalt/grus. Tar gärna emot andra tips runt ämnet med :)
Marsvin ska ju egentligen inte hoppa över grejer över huvudtaget. Deras ryggar är inte gjorda för det:/:);):/
Ja, det sliter en del, så gör det kanske inte hur mycket som helst, men en del ska absolut gå bra! Se till att hunden i alla fall är bra uppvärmd innan, gör det kanske inte de första stunderna av promenaden, utan vänta gärna uppemot 15 min, om du har tid :)
Välj inte de allt för höga ställena att be honom att hoppa upp på, helst inte lutande underlag under, och se till att han får område att landa och ta emot sig på när han ska ner. Ge honom möjligheten (eventuellt uppmuntra honom lite till) att gå/halvspringa lite efter just nerslaget, för att all vikt inte ska hamna på frambenen, utan att han kan rulla den vidare. :)
Jag brukar lyfta ner mina när de har tagit sig upp på något högt (papperskorgar/bord t.ex.) och det är hårt underlag. Parkbord brukar ha bänkar som hunden kan ta sig upp/ner via, så där blir det inte lika högt nedhopp.
Man kan göra annat som inte sliter lika mycket som hoppande också, t.ex. be hunden att sätta fram- eller baktassarna eller nosen mot något, balansera/sitta fint på stenar och stubbar, runda stolpar, gå slalom i cykelställ (om hunden är tillräckligt liten), krypa under räcken o.s.v. :)
Vad har marsvin med TS att göra ?