Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1619 ggr
[Tilleli]1
0

adoptera fm-hund?

Har någon här adopterat en FM-hund som inte gått igenom deras lämplighetstest?

MelliPirelli
0

Vad är dina planer för framtida hund? Tänk på att FMs hundar inte längre reggas i SKK.

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[Tilleli]1
0

I know :) Är ju intresserad av att tävla lydnad, rallylydnad och ev. personsök också. 
det jag tänker på mest är hur de är hälsomässigt (psykiskt och fysiskt) i allmänhet. Har hört väldigt blandade saker om dem och det går ju inte att hitta ett dugg på FM's hemsida. 
"Försvarsmaktens hundtjänstenhet har i uppdrag att varje år ta fram lämpliga hundar som kan dresseras för att passa Försvarsmaktens eller Polisens verksamhet. För att klara detta uppdrag avlas varje år runt 35-40 kullar fram, cirka 200-250 valpar." 
Det är typ det man hittar

MelliPirelli
1

Lättast är att kolla hunddata, men då finns inte de "nya" hundarna med :)

Blev ett väldigt liv om FM på facebook idag då dom använt en hane med HD C i sin avel…

Medarbetare på Australian shepherd 
Bloggar om hunderiet 

[Tilleli]1
0

Haha ja, jag läste lite ur den tråden tidigare men mitt internet var så långsamt att inte alla kommentarer laddades. Många verkar ju vara emot FM's hundavel

Majken!
2

Du kan inte tävla en hund som inte är registrerad i SKK i personsök, det behöver du veta.

[Tilleli]1
0

#5 Okej, tack för infon! :) Hade för mig att det gick men jag har suttit och läst om typ alla olika hundsporter nu att jag blandat ihop massa regler :P

[Tilleli]1
1

Lägger till att det blir nog en renrasig brukshund bara för att kunna kolla upp statistik, syskon, mh och liknande för att göra köpet säkrare. Skulle ändå vara kul att se om någon här har personliga erfarenheter av att ta över en hund därifrån :)

Majken!
4

#6 Du kan inte göra MH, MT eller kora hunden. Du kan inte tävla spår, sök, skydd, rapport. Du kan inte registrera valpar efter hunden.  Du kommer få en hund med rejäl arbetslust och driv, men kommer bli begränsad om du någonsin vill tävla med hunden. I övrigt är de ofta som bruksschäfrar är mest i typ.

[Tilleli]1
0

#8 Hm.. ja, blir det schäfer kanske det är bättre att ta en reggad isåfall.. vill ju kunna göra mh + tävla i iallafall skydd, kanske tom rapport och spår..