Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3757 ggr
Lon@
1

Norfolk- och norwichterrier?

Hej!
Någon här med erfarenhet av norfolk- eller norwichterrier?
Berätta gärna om hur de är och vad som skiljer raserna mer än exteriören?

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

padfoot
3

Svarade dig i ett annat forum men puffar upp tråden med hopp om fler norfolk- eller norwich-människor. :)

Skogsraah
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en norfolkterrier! Typisk sällskapshund, skulle jag säga 🙂 Men ändå mycket hund i liten förpackning. Det är en robust kropp med stadiga ben och stora tassar som tål kyla och orkar gå långa promenader. En riktigt levnadsglad hund som vill följa med på allt. Min Burton har rätt låg energi och är i regel väldigt lugn. Han skäller inte! Helt otroligt. Detta tror jag dock inte är standard för rasen, men rent terriermässigt sägs norfolkterriern vara den ras som är minst terrierlik. De har många små ljud för sig, är väldigt pratglada och har ett säreget sitt-sätt. Tror det bara är denna ras som sitter så, alla noffar har verkligen det sittsättet! Liksom hänger på ena benet lite, nedhasat. Går säkert att googla efter bilder, jättegulligt. En nyfiken hund. Min hund ska alltid sitta i fönstret, om han kan. Älskar att leka med katter.

Det man får se upp med är maten. Noffen är vääääldigt matglad. Min hund får mat på bestämda tider. Tror inte någon noffe-ägare kan ha mat framme alltid. Men det är inget problem så länge man har koll. Sedan ett stort plus: finns inga rasbundna sjukdomar överhuvudtaget och de lever länge! Jätteglad i folk, tuff och envis. Men inget som inte går att styra upp.

Kan tyvärr ingenting om norwich, men jag tror de är väldigt lika.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

padfoot
1

Åhh, vad söt han är! 😍Skriver under på allt #2 säger om rasen. Och lårsittningen, ser så roligt ut. Inte den mest eleganta sittpositionen. 

Om man vill ha en tystlåten hund ska man inte skaffa noffe - de kan som sagt vara ganska pratsamma. Fast på ett gulligt sätt. Min är inte heller skällig.

Skogsraah
1

#3 Ja lårsittning kallas det ju för! Bra där 😉Haha nej inte så elegant direkt!

Ja precis. Min brukar som göra ett läte som kan uppfattas som morrande då han blir glad. Som till exempel då man kommer hem. Men det är inte av något annat än kärlek! hehe. Men vissa har tagit fel och tänkt att han morrar, då det är lite av ett "gurglande" ljud.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

TjockaBerta
0

#3, 4 Hur är det med deras päls? Fäller de? Ska de klippas? Har de underull? Mm

>>>Malum domesticum<<<

Skogsraah
1

#5 De fäller väldigt lite anser jag. Pälsen ska helst ryckas, så det gör jag. Men det växer oftast ganska bra på honom så orkar inte hålla efter supermycket. Annars tror jag att andra kanske trimmar eller klipper pälsen, men vad jag förstår ändras kvalitén och utseendet lite då.

padfoot
1

#5 Min fäller inte heller speciellt mycket, förutom om man låter pälsen växa riktigt lång och tjock. För det är ju alltså en trimras. De har sträva täckhår och så mjukare underhull. Det är det sträva man plockar. Klipper man hunden kan pälskvalitén försämras, den vatten- och smutsavvisande överpälsen förstöras helt i värsta fall.

TjockaBerta
0

Tack för svar.

>>>Malum domesticum<<<

Lon@
0

Tack för era svar 👍! Det lutar åt en noffe så småningom men vem vet, det kanske blir en cairn igen❤️.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!