torrfoder
Vad tycker ni om torrfoder, och vad ger ni för foder?
var nämligen på valpkurs igår och han berättade att torrfoder är inte alls bra.
Men vilken mat är bra?
Finns vettiga torrfoder också som t.ex orijen och ja de flesta spannmålsfria (hög kötthalt är också viktigt).
Jag ger färskfoder till Roxy samt mush.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ska kolla upp det.
Jag vill helst inte ge torrfoder då min hund mår mycket bättre på färskfoder, men nu när jag inte har tillgång till färskfoder (vår djuraffär brann ner men de kommer börja sälja foder igen inom några veckor i en annan lokal) så ger jag Standardt torrfoder. I vanliga fall får han Mush Vaisto.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Standardt är det enda torrfoder jag räknar som "bra".
Färskfoder och BARF är dock det bästa man kan ge hunden
Jag ger färsk mat, men kan ge torrfoder som belöningsgodis och då oftast Four Friends. Standardt är ett av få foder jag skulle kunna tänka mig att ge heltid om färskt inte fanns att få tag i.
Just nu får mina Acana som belöningsgodis då dom gillar det, men det är inget jag skulle ge heltid - alldeles för mycket krafs som ärtor, linser och andra baljväxter som hundar inte ska äta.
Vad ger ni för färskfoder?
#6 Jag ger Nordic
Jag ger bägge mina hundar torrfoder och de mår toppen bra på det. Tiken får Doggy Proffesional och hanen får Pro plan. Det är inte dåligt med torrfoder utan är ett bra alternativ att ge sin hund.
Codeavalone.blogg.se
Jag ger också min torrfoder, han funkar bra på det. Har alldeles för liten kyl och frys för att använda något annat. Kör James Wellbeloved men funderar på att byta till Acanas spannmålsfria.
#8 Dock finns det mindre bra torrfoder som innehåller mycket spannmål & minimalt med kött, så rent faktamässigt om man säger så finns det bra & dåliga torrfoder.
Det finns många dåliga torrfoder men det finns också endel bra sorter. Man får kolla på sin egen hund och se vad den mår bra av. Spannmål bör man undvika så gott det går då det inte gör någon nytta alls för hunden.
Min hund får färskfoder. De sorter jag får tag i. Här i stan där jag bor säljs det Vom og Hundemat och Mush. I en stad i närheten säljs det Vom og Hundemat samt Emmzo. Min hund får mest mush för de är portionsförpackade så det blir mycket enklare att ge tycker jag. Men jag försöker variera så gott det går. Samtliga sorter är spannmålsfria.
Mvh Linn
är pro plan ett bra torrfoder? ger det till min
#6 - mina får varierat av vom och hundemat, Mush vaisto (när det säljs på extrapris) och rigtig hundemat som jag köper nöt, lamm och vilt från. Oftast blir det hälften hälften av vom och hundemat och Rigtig hundemat för att hålla ner fetthalten lite och få i mer rött kött.
Tycker inte alls om torrfoder och inget jag skulle trycka i min hund, förutom när vi reser vilket är extremt sällan om ens någonsin.
Här blir det blandade sorter av VoH och barf samt köttiga ben.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#12 Jag ger Purina Proplan till båda mina. Bra i magen och jättefin päls + dom älskar det. Min blandis är väldigt kräsen men godkänner detta.
Så som jag ser det så finns det inga bra torrfoder, iaf inte när vi pratar om traditionella hårda kulor. Anledningen till varför jag tycker så är delvis att dom alltid innehåller en massa onödig utfyllnad (även fabrikat som är kända för att ha en hög kötthalt verkar inte innehålla mer än ungefär hälften kött) och delvis att fodret är så processarat vilket gör att del av näringen i råvarorna förstörs.
Men sen finns det en annan form av torrt foder som inte är de vanliga hårda kulorna, nämligen torkad/frystorkat. Torkad mat behåller sin näring och det behövs ingen utfyllnad för att kunna bilda en hård kula. Så i denna typen av foder kan bestå av i princip enbart kött och andra delar från djur. :)
Men allra bäst tycker jag ändå det är med färsk/rå mat. :)
Jag tycker att torrfoder är fruktansvärt tråkig mat men vissa hundar mår bättre av det än av rå mat. Tyvärr har jag en sådan hund. Jag ger Standardt Mild uppblött och lite olika sorters burkmat för variationens skull.
Bra mat är den mat din hund mår bra på. Vad hundar mår bra på varierar - vissa behöver ingen utfyllnad utan mår bäst på bara animalier medan andra måste ha en ganska stor del utfyllnad, vissa behöver hög fetthalt och andra klarar inte av mycket fett och samma med protein, vissa klarar av att äta råa ben och andra klarar det inte.
Min äter MUSH Vaisto på morgonen och Acana Ranchlands/Acana Lamb på kvällen. Fungerar suveränt, han är fin i hull och frisk i mun.
Sen får han fläskben, kycklingvingar, kalv och annat gott några gånger i veckan..
Jag ger Carrier Lamm och Ris till min lillfis. Skulle vilja ge voh, men bor hemma fortfarande och har för liten frys(bor 5pers här) Och sen sover vi myckrt borta. Så smartare med torrfoder :)

Tips på bra torrfoder för valp mottages tacksamt! Vår femmånaders vill inte äta färskfoder längre.
#20 Orijen, Acana, Taste Of The Wild.
Totw är det bästa enligt mig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Vad är totw för något?:-) Applaws är det bra? Hunden tål inte rent ägg, vet i te Hur det är i foder.
#22 Totw = taste of the wild