Blandras!
Varför välja blandras - - - - - - -
när det finns en uppsjö av väldokumenterade
rasrena hundar????

Alla rasrena hundar är i grunden blandraser
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Nähä skojar Du?
Vet jag väl, men kan man genetik o anatomi,
hälsoprogram m.m så skaffar man inte en blandras.

Varför inte?
_**/Mvh Anne

Det är ju olika på vad folk tycker, ibland så kan blandraser vara mycket mer "charmiga" och så. Sedan så är ju blandras lite mer personligt eftersom det är en blandning av flera raser, och ser ju därför inte ut som alla andra. Vet faktiskt inte vad jag skriva för svar ^^, någon får till lägga!
Man skaffar den hunden man faller för, eller iaf jag :) Blandras eller inte.

vad jag vet så är inte blandraser varken friskare eller sjukare än renrasiga.
_**/Mvh Anne

precis, snarare tvärt om! Blandraser har oftast mycket bra lynne och mer personliga.
Hej!
Jag vill inget illa med min fråga, nyfiken bara på hur
folk tänker i sitt analkande valp/hundköp!
Folk säger t.ex 25% Am. cocker, 50% Pudel,25% Cavalier
Det påståeendet är FEL! Ingen, inte ens en genetiker kan uttala sig om detta fenomen!
Bara för att USA t.ex tagit fram Cockerpoo, i Sverige ej godkänd.
Så finns det folk som inte är speciellt insatta i avelsarbetet, som vill föda upp just Cockerpoo!
Finns även ett forum där man kan läsa sig till deras okunskap!
Många vill seriöst och drömmer om en godkänd hundras!
Det kan jag tänka mig: Am. Cocker/Pudel
Men idag blandar man ju ett flertal raser i en salig röra med påföljande rassjukdomar….
Jag säger som Hera, man väljer den hund man faller för, då spelar det ingen roll om det är blandras eller renrasig :).

precis ^^.
Okey, om jag säger så här då!
Ibland kommer en valpkull till av olyckliga omständigheter, det kan jag förstå!
Däremot planerad blandrasavel, förstår jag inte!

vad är det för fel med det då? :)

Då kan jag säga att jag skulle aldrig avla på min blandistik, skulle det bli en tjuvparning så blir det abort för att jag anser inte att hon är ett bra avelsmaterial då hon har/har haft ett väldigt dåligt psyke.
Men jag kan samtidigt förstå de somgenom planerad avel vill få fram jakt egenskaper, draghundar, mm.
Men jag kan absolut inte förstå folk som avlar på sin hund oavsett renras eller blandras bara för att "den är ju sååå söt"
_**/Mvh Anne
Har man ett bra syfte med sitt avlande så tycker jag inte det är fel vare sig det är blandras eller renras. Men som biobio säger att de som avlar bara för att det är sött med valpar, de gör fel tycker jag.
Mycket av blandrasaveln har inget annat syfte än "det kommer bli så söta/bra valpar för att mamman/pappan är det" eller "vill så gärna ha valpar". Tror det är därför många är emot.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar