Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 4083 ggr
[0djur]2
0

När blev din hund rumsren ?

Blev lite nyfiken att höra när din hund blev rumsren. Skriv gärna kön + ras.

Min irländska varghunds hane och min blandras (border collie/schäfer) tik är båda adopterade från Irland och har ett jobbigt förflutet. Därför blev de inte rumsrena förrän i 4 resp. 6 års åldern. Tiken gjorde någon olycka inomhus under ett halvår, men efter det ingenting :)

Min finska lapphund och isländska fårhund (tikar) blev båda rumsrena när de var 3 månader.

Min sheltie tik blev rumsren när hon var ca 2 månader.

Och min mittelspitz tik blev rumsren när hon var 4 månader.

Zvintos
1

Staffordshire bullterrier bägge två. Hanen blev inte rumsren helt förrän vid nästan 1 år. Tiken var så gott som rumsren vid 4 månader. Skillnaden var väl främst att om hanen inte ville göra sitt ute, så knep han oavsett hur många timmar vi var ute och hur mycket beröm han fick när han väl gjorde sitt ute. Tiken insåg snabbt fördelen med att göra sitt ute - man fick komma in fortare (om det var dåligt väder) om man fick massa beröm.

Stormvindh
0

Vår Eurasierkille var en ängel när det kom till detta, han kissade bara inne första natten och sen dess gjorde han aldrig någonting mer inne!

Min Aussietik på dryga 4 månader idag är fortfarande inte helt rumsren, dock på god väg :)

Medarbetare på Vallhundar

Nalidja
0

Det har inte hänt någon olycka inne nu på 1 vecka, så vi får se nu då. Min hund vill inte gå ut och göra sina behov om det t ex spöregnar ute, då smyger han iväg inne och gör det istället.. Men kanske han har fattat nu ;) Han är en Sheltie på 14 månader.

IngridSvensson
0

Min norska lundehund blev rumsren vid 7 månader. Men busar han inne mycket med jämttiken här hemma, då dricker han väldigt mycket vatten. Sen mitt i leken kan han kissa på sig även fast han är mer än ett år. Jämttiken kam göra på sig om man inte tar ut henne tidigt på morgonen. Hon är 3 år.

Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Murmeltuss
0

Schäfer blandras, han blev rumsren otroligt tidigt. 12veckor. Men kissade på sig av glädje när husse kom hem från jobbet i ungefär 7 månader!

[MikaelaR]
0

typ 80 procent rumsren vid 6 månader ;) 100 procent rumsren vid 8 månader och är idag en sovmorgonshund som går ut med matte på sin första rastning kanske 11 på dagen .
Det är en tik, jack russell terrier.

CissiD
0

Vår lilla kille blev rumsren vid 6 månader. Men det har ju hänt 2 olyckor sedan dess men med långt mellanrum mellan olyckorna. Han är idag 8,5 månad och vi har sedan han varit 6 månader alltid förstått varför han gjort inne. 

En av gångerna mådde han inte riktigt bra och då kissade han i sängen den andra gången gick det väldigt långt mellan promenaderna och då fick matte och husse skylla sig själva.  :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

minihamster
0

Diesel blev helt rumsren när han var 3 månader. Han är en en boxer.🙂

//Josephine :)

[Forest]
0

Enja dvärgpudel inte en olycka efter 11 veckor gammal.  Hon åkte på uvi när hon var 10 v innan det var det ingen olycka heller inne men jag räknar på 11 veckor. Donna toy Pudel köpte vi när hon var 6 mån gammal då inte rumsren hon var strax över 1 år innan hon inte gjorde något inne.                                                                                         Milli vet jag inte hur gammal hon var gissar på att hon var runt 3-4 månader gammal. Hon kom till oss när hon var 1 år och 6 mån gammal då rumsren sen länge tillbaka, träffa henne som liten unghund så kände henne.

Ruzicka
0

Allvarligt talat har aldrig min corgihane på 2 år blivit rumsren. Behöver han kissa skulle han aldrig få för sig att säga till att han vill gå ut. Då kissar han på stället istället. För det mesta är detta inget problem, då vi aldrig låter det gå så långt att han måste kissa (normalt sett mer än 6 timmar), men har vi varit och badat är det ofta lite problematiskt. Då sväljer de ju en hel del vatten och då kan det hända en olycka på mattan bara någon timme efter att man kommit hem. 

Vår schäfervalp på 4,5 mån är inte heller rumsren än, men hon visar ibland när hon vill gå ut. Så otroligt skönt!

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Ambrose
0

Min Rottis tik som nu är 6.5 månader blev rumsren vid ca. 12 veckor. Hon var otroligt enkel som liten. Visst… det hände någon olycka när vi var hos bekanta och jag helt glömde bort tiden, men då var det mitt fel. Hon håller sig in i det längsta för att inte kissa någon annan stans än ute. Kissar inte ens när hon står i rastgården hos uppfödaren.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Fenix_Chicci
0

Äldsta tiken var nog runt 4 år, inte så att hon gjorde inne jämt men hon kunde smyga iväg ibland på natten och gjorde inne och hände att hon bajsade hos andra någon gång. När jag började ha henne instängd i sovrummet (hon sover ändå alltid i min säng) och började belöna ännu mer varje gång hon gjorde ute samt att hon alltid skulle kissa innan vi gick in till någon, så slutade hon med det. Valpen är 9 månader, inte 100% rumsren men gör ute 90% av gångerna och går till dörren när hon är nödig.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

mindy2008
0

min före dettta sambos BC: 14 veckor, bodde på 4:e våningen. Han hann helt enkelt inte före det, det var fullt ös ända fram till 3 års ålder. Två gånger kom den fastare varianten inomhus, varav den andra försökte han säga till men jag förstod inte.

Kanintaxen relativt rumsren vid 3 år, efter det, ganska säker.

De andra vet jag inte, för de har kommit som unga vuxna.

ChristineF
0

Chihuahua tik - helt rumsren först vid 10 månader. Hon var duktig som valp och gjorde i stort sett aldrig något på natten utan sov hela. Men hon smet undan ett par ggr i veckan på dagarna och gjorde inne. Efter vi skaffade pissoff-medel, gjorde rent ordentligt och höll koll/tog ut henne så slutade hon. Nu är hon 4 år och oavsett hur hon mår eller vad det är för väder ska hon ut och ställer sig vid dörren vilket jag är tacksam för! :-)

tjoopa
0

1a hunden, ca 6 månader innan jag kunde lita helt på att han sa till när han måste ut. 2a hunden kom till oss som 7 månaders unghund, han kissade inne om det gick för lång tid (enligt honom) sedan senaste rastningen. Han är nu snart 14 månader och jag törs lita på att han inte gör inne annat än i nödfall (dålig i magen eller om matte/husse helt skulle glömma bort tiden).

isblixt
0

När hon var fyra månader så hade det inte hänt en olycka på någon vecka, så då började jag räkna henne som rumsren. Efter det har hon bara gjort inne en gång och det var mitt i natten när hon väckte oss med vattendiarré på golvet. Bara att torka upp, hon skämdes nått fruktansvärt… Nu sist hon hade fått nått konstigt i sig så väckte hon oss flera gånger flera nätter genom att hoppa ner från sängen. En gång vaknade dock varken jag eller sambon.. så det slutade med att jag hittade henne gnällandes vid ytterdörren, det var bara på med kläderna och så sprang vi ut i full fart. :) Vi kan lita på henne till 110%.

Wellcraft
0

Sedan 3 mån. Hane, lagotto.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Kitten86
0

1a egna hunden som var en dvärgpudel hane var helt rumsren (100%) sedan 9-10 veckors ålder.
2a hunden, shetland sheepdog hane, rumsren 100% vid ca 10 veckors ålder.
3e hunden, shetland sheepdog hane, blev rumsren 100% vid 5-5,5 månaders ålder. Blev senare rumsren än mina tidigare hundar då jag importerat honom och fick hem honom när han var strax över 4 månader gammal.

Wenniz
0

Sheila var 12v när hon blev rumsren. Min whippet var 3 år (!) innan hon blev 100%, inget fel på henne då vi kollade upp det. :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Saffran0Spice
0

Min italienar-hane klassades som 100% rumsren vid 4mån och det ska vara ''rena miraklet'' för rasen tydligen.
(Italiensk vinthund är nämligen kända för att vara riktiga piss-apor och nästan omöjliga att få rumsrena!)

[Trollbjörken]
0

min blandrashane blev rumsren runt 6 månaders ålder tror jag, ccdtiken jag har nu är fortfarande inte helt rumsren, hon är 1.5 år, har hört att vissa tikar inom rasen har svårt att bli rumsrena de första åren, men det är bättre nu, händer väl nån olycka inne nån gång i veckar kring löpperioden, annars nån gång ibland och då gärna i möbler/på mattor 😐

VendelaS
0

Jag kan inte säga exakt när min schapendoes tik blev rumsren. Det kom liksom smygandes. Hon blev rumsren senare än mammas hund i alla fall. Vet att när hon var runt 6 månader hände det sällan några olyckor inne, men i och för sig hade man lärt sig att hålla koll mer. När hon var framåt 8 månader var hon 100% rumsren i alla fall. Inga olyckor inne, säger tydligt till när hon vill ut. (Går och hämtar mig istället för att sätta sig vid dörren) Hon behöver inte kissa lika ofta heller. Så mellan 6-8 månader blev hon helt rumsren.

www.lakritsnos.com

@vendelasandell på instagram.

SigneD
0

Min havanais hane är 8 månader vet jag faktiskt inte när han blev rumsren, men rätt tidigt, havanais tiken 6 år blev rätt tidigt också skulle jag tro, var bara 5 när jag fick henne. Rysskaya tsvetnaya bolonka hanen 2 år är tyvärr inte rumsren, han kom till oss ifrån Ryssland när han var 8 månader och alla bolonkor har vi har haft har haft lite svårt med det ämnet.