Förutsättningar för att skaffa hund?
Hej, Vi går i skaffa valp tankar och har några funderingar. Måste man vara morgon människa för att kunna ha Hund? Tänker att om man måste sova 10 tim per natt, kan hunden hålla sig så länge generellt? Hur länge var ni hemma med valpen? Vi har nästan inte någon erfarenhet av hund annat än varit hundvakt enstaka gånger. Hur vet man om man passar att ha hund? Kommer säkert på fler frågor :)
Måste man vara morgon människa för att kunna ha Hund?
Nej, absolut inte. Hunden anpassar sin dygnsrytm till ägaren.
Tänker att om man måste sova 10 tim per natt, kan hunden hålla sig så länge generellt?
Ja, när de är vuxna brukar det fungera.
Hur länge var ni hemma med valpen?
Hade dagmatte, så tog inte ledigt alls.
Vi har nästan inte någon erfarenhet av hund annat än varit hundvakt enstaka gånger. Hur vet man om man passar att ha hund?
Det vet man inte förrän man faktiskt lever med en hund på heltid. Men man ska ju helst vara en person som föredrar hemmakvällar framför krogen, även om man givetvis kan festa loss ibland. Man ska också vara villig att spendera en natt ute på promenad i spöregn för jycken är kass i kistan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tänk på att en hund inte bör vara ensam mer än 4 tim. Om man jobbar och går i skolan kan det vara svårt att ha hund, om man inte kan skaffa dagmatte/husse eller dagisplats.
Känner till ett hunddagis där det kostar 2400:-/månad
Det är inte billigt att ha hund.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Här hemma går matte upp flera timmar innan hunden. XD
När jag har hunden här kvällspinkar vi kl 21:00-21:30 ungefär och vid 11:00 ungefär på förmiddagen puttar han mig ur sängen för det är dags att gå ut 😂Så det är inget problem att sova mycket när man har hund! Däremot behöver en valp gå ut oftare såklart, så där kan det finnas behov att gå ut ganska sent och sedan tidigt en sväng.
Om man passar att ha hund är nog lite svårt att veta till 100% innan. Du kanske känner nån som du kan låna hunden av på heltid i en vecka för att känna efter lite? Funkar det bra kanske du kan förlänga med ytterligare en vecka. Känn efter då om det verkligen känns bra. Är det värt att stå över den där middagen hos kompisarna för du inte kan lämna hunden? Är det värt promenaderna i spöregn eller -30grader? Var ärlig mot dig själv och känn efter om det känns bra.
Tack för bra svar :) Här funderat unde långtid det här med hund och det verkar nog som att det skulle passa. Arbetar inom djurbranchen så jag kan ha med hunden på dagarna. Jag vet att det kostar en del att ha hund, men tycket att det finns så himla många fördelar. Vänskap förlivet :) alltid någon som är glad att du finns osv…
Känner ingen direkt som jag kan låna hund av och prova på tyvärr, annars hade detju varit jätte bra att känna på.

Vad bra om du kan ta med hunden på arbetet, så den slipper vara ensam. Fast det är oxå en sak man måste lära en valp, och det är att man kan lämna den ensam ett tag.
Övertog en labbe för många år sen, som men inte kunde lämna utan att den satte igång och ylade. Tack o lov bet den aldrig sönder saker, vilket vi hade hört att den gjorde hos djurskyddet.
Ja, en hund är ett stort sällskap.
Finns en hund som bor i byn (Portugal) som passerar hos mej nästan varje dag, och de dagar hon inte kommer känns tomma.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
Puff
**Måste man vara morgon människa för att kunna ha Hund? Tänker att om man måste sova 10 tim per natt, kan hunden hålla sig så länge generellt?
**Jag jobbar skift och när jag har jobbat natt så sover Yoda först med husse, sen blir han uttvingad och kissa då jag kommer hem trots att han helst bara vill ligga kvar under täcket och sen sover han med mig till nångång mitt på dagen så hunden vänjer sig, mammas hund tycker däremot att kl 5 är en utmärkt tid att kliva upp om man skulle visa livstecken då ;)
**Hur länge var ni hemma med valpen?
**Var arbetslös så var hemma mellan december och mars sen var han hos pappa eller med husse.
Vi har nästan inte någon erfarenhet av hund annat än varit hundvakt enstaka gånger. Hur vet man om man passar att ha hund?
När man efter att ha rannsakat sig själv angående om man har tid, ork, intresse och ekonomi att ha hund, ett sparkonto för eventuella veterinärbesök tycker jag är viktigt t.ex, om man kan svara ärligt ja på de frågorna så go for it
Har man ingen tidigare hundvana så kan man lära sig mycket genom att läsa och gå kurser :)
https://www.instagram.com/aros_yoda/
Måste man vara morgon människa för att kunna ha Hund? Nej absolut inte jag är ingen morgonmänniska alls och ännu mindre min hund det är jag som brukar få väcka honom när vi ska gå ut. Det där skapar man lite själv också är man ingen morgon människa brukar man ju vara kvällsmänniska och uppe senare och tar då oftast också kissrundan senare vilket gör att hunden också kan sova längre på morgonen.
Tänker att om man måste sova 10 tim per natt, kan hunden hålla sig så länge generellt?
Inte under första valptiden innan man fått hunden rumsren då blir det en del springa ut på nätterna och innan valpen är rumsren ska den ut varje gång efter den har. lekt, Ätit, sovit
Hur länge var ni hemma med valpen?
Det är väl lite indeviduellt men första 2-3 månaderna iallafall om man inte har möjlighet till dagmatte eller någon annan som kan ta hand om valpen på dagarna och även om hunden efter 2-3 månader kan vara ensam en stund tycker jag det är för tidigt med för långa stunder
Skaffa information innan läs böcker fundera ut vad ni vill ha för typ av hund om ni vill ha lättskött päls eller en hund som kräver mer pälsvård, planerar ni att tävla med hunden eller vill ni ha hund enbart för sällskapet? Även om ni bara vill ha hund för sällskapet behöver även dom typerna av hund motion och stimulans. Ni får gå in på skk.se och läsa om olika raser och se om det finns någon som passar. Ni bör också få hjälp av uppfödaren att välja valp. När ni väljer valp och inte vill ha en osäker eller dominant hund så bör uppfödaren ha en uppfattning om alla valparna i det stadiet och hjälpa er med det. Va försiktiga med att välja en blandrashund även om dom är väldigt finna men det är lite utav en chansning. Väljer ni dock en renrasig hund via skk så finns det en stamtavla och det är lite säkrare. Det finns väldigt många oseriösa blandrasuppfödare
Måste man vara morgon människa för att kunna ha Hund? Nej Absolut inte. Hundar är väldigt anpassningsbara. Vår valp va morgonpigg när han kom till oss vid 8 veckor. Då ville han ha full rulle kl 6 på morgonen. Men då blev de bara ut kissa och in sova igen. Hos oss går vi inte upp kl 6 om vi inte måste. Nu sover han till kl 10 utan problem och det är för att vi vant hon om vid den tiden.
Tänker att om man måste sova 10 tim per natt, kan hunden hålla sig så länge generellt? Vår 8 månaders valp sover mellan 8-10 timmar varje natt och när vi försöker gå upp tidigare försöker han fly tillbaka till sängen.Precis som vi människor så sjunker urinproduktionen på natten när man sover. Men som liten valp han de behöva gå ut oftare. Jag va ute varannan timme med vår valp de första veckorna och sedan började vi sakta trappa ner.
Hur länge var ni hemma med valpen? Nu hade jag möjlighet att vara hemma eftersom jag va mellan studier och min kille hade ett bra arbete så jag va hemma med honom från April när vi fick honom till 1 september. Nu har vi hon om på hunddagis eftersom vi inte lyckats ensamträna honom mer än 30 minuter ännu.
Vi har nästan inte någon erfarenhet av hund annat än varit hundvakt enstaka gånger. Hur vet man om man passar att ha hund? Man vet att man passar att ha hund om man kan tänka sig att ändra sina vardagsrutiner så att de passar ett liv tillsammans med en hund och att man vill ha hund så mycket att man kan tänka sig att sätta hunden och dennes behov först. Sen måste man ju räkna på att man har råd med en hund också.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/