Rumsren, när??
Hej!
Jag har en valp på 5 månader. Han är oftast väldigt duktig med att kissa ute och han vet att man gör det ute och föredrar att göra det ute. Det gick en period på säkert 3 veckor utan att han gjorde något inne, var då ute med honom efter ca 1,5 - 2 timmar. Men senaste veckorna har han börjat kissa inne igen, ibland har det inte ens gått 1 timme. Han håller sig hela nätterna och har alltid gjort det. Ibland kan han visa att han vill ut men ibland är det svårt att tyda hans signaler. Nu har jag börjat gå ut med honom ca 1 gång/ timme igen för att slippa olyckor inne. Kan det vara så att han har en liten blåsa och inte kan hålla sig länge?
Kan tillägga att jag går ut med honom 1 gång/ timme då han är aktiv och vaken, sover han eller att han tar det lugnt så kan det gå fler timmar :)
Jag tror det kan vara så att han är på väg in att bli könsmogen eller så kanske han råkat ut för uvi och behöver hälsa på vetten. Han är hane jag är van vid tikar, hanns mor vart rumsren tidigt jag vet att även hans far vart det. ett tips är att du kontaktar uppfödaren för lite tips hon har säkert lite ess i ärmen om detta med 😉

Sådär gjorde vår beagle också, hon är 1 år och 4 mån nu. Hon var väldigt seg att få rumsren och hade nån period då hon inte gjorde nåt alls inne men sen kom det igen och höll på några veckor innan hon slutade igen. tror det handlar en del om hormoner och så när de blir äldre. Vår blev rumsren vid ca 1 år men jag litar inte helt på henne än. Händer en gång varannan vecka eller så att hon kissar inne på natten för jag vägrar släppa ut henne. Förmodligen blir hon helt rumsren, det är bara en fråga om tid.
Som liten kissade hon stup i kvarten, började hon leka med våra andra hund så hann hon kissa 3-4 gånger mitt i en lek som varade 10-15 min så det där med att gå ut efter dom lekt, ätit eller sovit funkade inte så bra på henne. Dom lekte en hel del så det kan vara en av anledningarna till att det tog så lång tid för så snart hon kissade en gång så åkte dom ut i trädgården. Hade såklart varit effektivare att kunna ta ut henne varje gång hon skulle kissa men då hade jag fått stå flera timmar om dagen i dörren i princip plus att hon inte visade att hon var kissnödig, hon bara satte sig mitt i allt. Så här höll det på i flera månader, blev ju bättre efterhand men det kändes som att hon aldrig skulle sluta.
Skynda långsamt så går det fortare.
2. Han är mitt i könsmognaden och det märks väldigt tydligt så har också funderat på om det kan vara det som spökar. Har precis varit hos veterinären för andra orsaker men allt var bra :)
3. Okej, tror nog att det är hormonerna jag med :) Får helt enkelt ha tålamod, förhoppningsvis är det bara tillfälligt :)
Min hund (tik) blev typ 80 procent rumsren vid 5-6 månader och 100 procent rumsren vid 7-8 månader.
hunden är inte rumsrren än så det är helt normqalt att den gör så, vissa dröjer upp mot ett år så fortsätt som du gör så kmr du snart kunna minska :)
Hälsningar
Fredrika