Stesshantering
När en hund är stressad i miljöer som min är så har jag börjat ge min hund mycket koppel så han får gå före och nosa och kissa och allt. Jag får för mig att om man håller hunden i kortare koppel eller ställer ett krav att hålla hunden vid sidan så blir stressen större Dels för att i kort koppel så känner hunden sig trängd och kravet hålla sig vid sidan blir helt enkelt för svårt när hunden är stressad. Men vissa instruktörer håller stenhårt på att hunden i ett stressat ska hållas nära medans vissa påstår att hunden bör ha stor frihet i kopplet. Någon som har erfarenhet av detta?
Tror det är väldigt individuellt. När situationer blir lite stressade så går min hund fot och söker massa kontakt så spelar ingen större roll om jag har långt eller kort koppel eller har henne lös. Men hade hon velat nosa omkring så skulle hon ha fått det.
// Nadja
Jag tror att om man känner att hunden blir stressad, så börjar man spänna armen som håller i kopplet och då känner hunden det. Det kan nog i många fall öka till mer stress, och jag tror att om man då har ett längre koppel och slappnar av & låter hunden undersöka stället lite så tror jag att det kan underlätta.
Självklart är det väldigt individuellt, vissa hundar söker mer kontakt och vissa vill ha lite längre koppel. Så för att underlätta för hunden så är det bästa att visa hänsyn till hur hunden vill hantera situationen. Personligen tror jag att hunden mår tusen gånger bättre då.
- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -
Jag ramlade över "kommunikationsmetoden" för några veckor sedan och tyckte det lät vettigt. Jag har inte testat dock. 🙂Jag upplever att min hund klarar möten bättre när han får lite space och slipper gå precis bredvid fötterna.
Ja det var intressant min hund är lite rolig och sköter sig ofta exemplariskt i hundmöten. igår mötte vi en hund på en stig på 1m bred den hunden levde rövare och min bara ignorerade. sen möte vi grannhunden på ett längre avstånd och då morrade han så det dånade men den hunden avskyr han så för det mesta går hundmötena bra oavsätt men vissa individer tål han inte bara
Jag har gått kurs i kommunikationsmetoden. Jätteintressant! Nu ser jag både min egen och andras hundar med lite nya ögon.
Det är väldigt ofta jag numer ser hur hundarna börjar visa lugnande signaler vid hundmöten men ägarna hindrar och forcerar in hundarna i en situation de tvingas lösa på ett mindre önskvärt sett.
#5 Vad roligt! Jag såg några klipp och det var jätteintressant att se att så lite kan betyda så mycket för hur hunden agerar. I ett klipp hade de bytt ut helstryp mot halti och husse beordrades att slutade hala in hunden när den andra hunden började närma sig, utan lät honom fortsätta gå efter kanten och lukta. Bara genom dessa ändringar var 80 % löst. 🙂