Fodervärd?
Tjo på er! Jag har gått i tankarna länge att eventuellt vara fodervärd till en hund då jag inte har råd med en renras rakt upp och ner just nu. Men det jag undrar vad gäller fodervärd är vad som väntas av en? Vem betalar vad? Vem äger vad? Osv. Ni som har erfarenhet av att vara fodervärd/ha fodervärd - skriv ner så mycket som möjligt! Poängterar att detta inte är något som kommer ske imorgon, utan ska självklart tänkas på men vill samla ihop så mycket info som möjligt innan jag bestämmer mig.
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Inköpspriset är bara en liten bråkdel av vad det kostar att ha hund. Vad gör du om hunden måste opereras akut en fredagskväll o veterinären inte opererar om du inte kan visa att du kan betala 20 - 40 000 kr för op o vård?
Som fodervärd står man oftast för alla kostnader som inte är avelsrelaterade.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag är visserligen inte särskilt insatt i hundar, men när det gäller katter anser jag att fodervärd är något man bör bli om man har ett genuint och brinnande intresse för avel och eventuellt vill bli uppfödare i framtiden. Kostnaden för en renrasig hund är en piss i havet jämfört med de löpande kostnader som finns – för att inte tala om eventuella veterinärkostnader (varav alla inte går på någon försäkring). Det är oerhört besvärligt att vara fodervärd, du måste hela tiden vara till uppfödarens förfogande och vara beredd att vara ifrån ditt älskade djur vid parningar, eventuella omparningar samt även vid kull (vilket jag har förstått är vanligt vid hundfodervärdskap).
På allt detta lever man i en konstig limbo där man älskar sitt djur och ser detta som sitt eget, men samtidigt inte har rätt att bestämma över det och inte själv får fatta beslut som rör dess hälsa/välmående.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Nu tänkte jag inte på fodervärd från uppfödare, utan privatpersoner som behöver fodervärd. #1 befinner sig hunden under mitt tak ser jag till att försäkra den alt. ägaren har hunden försäkrad. Hur ofta blir det att op. går på 40k? :o
Forts. på #1: om det blir en summa på ca 1500-2000:- i månaden (mat, utrustning har jag redan) så är det ialf inte samma sak som att hosta upp 12-15000 på ett bräde. Det är pengar jag inte har.. Sen är det onte farligare än att som sagt ha hunden fullförsäkrad (heller inte en mardrömssumma) och lägga undan ett par hundra i månaddn för eventuella plötsliga operationer. Jag menar, hur ofta åker man in och opererar hund en fredagkväll, haha? XD
När du skriver att du inte tänkte vara fodervärd för en uppfödare utan från en privatperson, hur menar du då? Blir osäker om du vet exakt vad en fodervärd är då en foderhund får du från en uppfödare som vill använda hunden i avel i framtiden. Jag har svårt att tro att en uppfödare vill lämna ut den mest lovande valpen till en person som enbart gör detta för att de inte har råd med inköp av valpen. En hund kostar mycket pengar och olyckan verkar alltid vara framme på helger och kvällar när det är jouravgift hos veterinären. Har du otur så kan du få det som jag fått med min fodertik som har ett dolt fel som kostat oss massor med pengar och tid att ta hand om. Läs på här om vad det innebär att vara fodervärd:http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/att-vara-fodervard/
Codeavalone.blogg.se
#5 Jag har läst den sidan hos SKK, och vad jag menar är att om du kollar exempelvis Blocker finns det människor där som ansöker om fodervärdar. Ungefär samma syfte som från en uppfödare, men kan vara av helt olika anledningar. Ett stambyte, ändrade familjeförhållanden men man vill inte sälja hunden, m.m. Det är den typen av fodervärd jag pratar om. En valp är inte optimalt för mig nu ändå. Dessutom skrev jag att det går ihop ekonomiskt att ha hund, men jag har inte råd att hosta upp 12-15000 på studs. Jag skrev även att det inte är något som kommer ske över en natt, utan ska tänkas på och ville därför ha lite mer info från er som kanske visste med er av erfarenhet vad en hundägare kan kräva av en fodervärd och inte. Jag är helt enkelt ute i god tid för att vara så förberedd man kan bli när det väl händer - om det gör det. När jag sedan skaffar egen hund blir i alla fall inte en valp utan en omplacering, så valp är inte något som kommer hända oavsett om jag blir fodervärd eller inte.
Forts. på #5: Nej, det är inte 100% kristallklart i mitt huvud exakt på pricken vad en fodervärd är, annars skulle jag ju inte skriva här och fråga om det, eller hur?
Men har du råd att hosta upp 12000 på stuts nu för op ? För svar på din fråga Oftast vad gäller fodervärd tar man en valp tex tik , då har uppfödaren rätt att ta 2 kullar på den tiken ! Du betalar allt förutom avelskostnader och du måste hålla hunden i topptrim för utställningar och allt som hunden måste ha tex meriter ! När uppfödaren tagit två kullar tillfaller hunden dig ! Tar du från privat person skulle jag se det som ett lån av hunden och om jag var du skulle jag ställa mig frågan om jag var beredd på att lämna tillbaka hunden pga av att ägaren ångrar sig osv ! Mitt tips spara ihop pengarna och köp en egen hund ! Jag lovar dig det är tusen ggr bättre plus att man får en insikt hur mkt det egentligen kostar att ha hund :P Jag han ha min pomme ca 3 månader innan olyckan var framme och självklart på lördag ! Tji vad dyrt det vart ! Och även om man har hunden försäkrad så har försäkringen ett tak dvs endast står för 50 tusen ! En bekant till mig vars hund fick benet av trampat slutade Llt som allt på 80000! Med bilresor rehab förlorad lön pga av ledighet osv !
Det finns privatpersoner som söker fodervärd till sina hundar, de behöver inte ALLTID vara avelsrelaterade fodervärdsavtal. Många skriver nog "fodervärd" eftersom att många inte vet man annars ska kalla det för, många syftar nog på samma fodervärdsavtal som är för t.ex.hästar. Men jag skulle faktist hellre sparat ihop några tusenlappar och sedan köpt min drömhund :)
Och så kanske jag hamnade på en ras jag inte har samma intresse av om 10 år. Frågan från början handlade inte ens om ifall jag ska skaffa egen hund eller inte utan hur det såg ut som fodervärd mellan privatpersoner. Min ekonomi har inte ni med att göra. Jag vet om kostnaderna för hund, jag har med hundar att göra dagligen. Jag ville veta hur det kan se ut som fodervärd, that's it.
Uppfödare har ofta en gruppförsäkring för sina hundar men en livförsäkring kan man täcka själv. Hör med uppfödaren/ägaren om den biten är ett tips tror det är lite olika på den fronten. Vad som förväntas är att man ger bra foder och håller hunden i ett bra skick, det är olika beroende på ras och vad som kommer krävas därefter. Man ska även tala om man planerar semester/resa då hunden ska vara tillgänglig vid avel. Säga till om den börjar löpa om det är en tik, säga till hur det utvecklas mm. Vet inte hur det är för hanhund men antar det är viktigt att ha god kontakt med ägaren så det inte blir strul.
Vi är fodervärdar det är våran 2a av samma uppfödare/ägare då är det pudel och det krävs pälsvård och att man håller den i fint skick päls och kroppsligt. Som sagt det är olika vad som krävs beroende på ras. Allt kring utställning,hälsotester och avel står uppfödaren/ägaren för i vårt fall. Det underlättar att man ger snarlikt foder men för oss är det inget krav men jag har hört att vissa har det som ett krav. Jag tycker det är jätte kul att vara fodervärd jag ser det som lära mig rasen se mer av allt som jag som kanske annars inte skulle vara så intresserad av så som vad rasklubben kräver mer för att förmedla valpkullen, och hur man gör olika hälsotester utställning, allt kring parning färger mm
Läs på innan du skriver på är mitt tips, vi har god kontakt med uppfödaren vi är mer än fodervärdar men tyvärr har jag hört skräcksagor om att vara fodervärd.
#8 jag tänkte mer på ofta som hur många gånger på en månad. Inte direkt att hunder drar på sig allvarliga skador varje fredag hela livet.. Såvida man inte är extremt kass med hundar men då bör man nog skaffa silverfiskar istället..
#11 Jag är inte intresserad av en valp, därför är antagligen inte en uppfödare det jag söker. Självklart finns det uppfödare som skickar avelshundarna på foder också, men absolut inte lika vanligt.
13 våran Milli var 1.5 år när hon kom hit, ser flera som letar fodervärdar eller bibehållen avelsrätt på unghundar. Uppfödaren har sparat dom för att se vad dom går för om dom är värda att behålla som kanske avelshundar. Letar du efter fd avelshund lite äldre? För då tror jag inte dom letar fodervärdar utan letar mer nytt hem helt enkelt.
#14 Unghund går bra (9 månader och uppåt) och upp till vilken ålder som helst, egentligen. Ibland kan jag känna lite att bara för att man inte är miljonär så kan man inte skaffa hund. Det tycker inte jag stämmer, så länge hunden mår bra.
#15 Du vill låna en hund, respektive få en gratis omplaceringshund?
Man får svar utifrån frågan man ställer, fodervärd är man för presumtiva avelshundar, inget annat. Att privatpersoner använder inkorrekt terminologi när de söker hundvakt för längre tid eller vill omplacera sin hund o samtidigt ha kvar bestämmanderätt när de annonserar ut sin hund på Blocket. Att skriva sådana kontrakt är mycket vanskligt o i praktiken så håller de förmodligen inte i domstol.
Man behöver inte vara miljonär för att skaffar sig hund. Men, man måste ha råd att hosta upp en hel del tusenlappar om hunden får magsäcksomvridning, livmodersinflammation eller måste opereras akut, har man inte möjlighet att hosta upp pengarna så kommer veterinären att avliva hunden, det är hens skyldighet enligt djurskyddslagen.
#16 Det var ju också ett sätt att se på det. Jag hade ingen aning om att bara uppfödare fick använda ordet "fodervärd" i samma mening som "hund". Well, då jag har daghundar också så behövs det att eventuell foderhund funkar med dom. När jag flyttar kommer det in ytterligare en hund i bilden det måste fungera med.
#12 vars har jag nämt att hunden blir sjuk varje fredag ? Men kan du inte ens hosta upp inköpspris så undrar man självklart hur du ska kunna hosta upp för eventuella veterinärskostnader som jag garanterar dig blir fler än engångskostnaden av inköp ! Självklart vet jag ingenting om din ekonomi men det lyser en röd varningssignal för mig när folk inte har råd med inköp (det absolut billigaste när det gäller hund ) Och vad det gäller hur ofta en hund måste till veterinären det vet man aldrig men min bästa kompis fick magomvridning på sin gamla hund där försäkringen knappt täckte hälften eftersom försäkringen sänks ju äldre hunden blir och ett bar månader senare fick hon göra en ny op för något bråck i halsen och den fick hon betala helt själv då hon använt hela beloppet för magomvridningen ! min kompis hade sådan panik då hon inte alls hade räknat med så dyra veterinär räkningar hon fick ringa runt och låna pengar av alla hon kände för att kunna lösa ut hunden ! Där efter har hon bra mkt pengar för eventuella kostnader ! Hon lärde sig den hårda vägen !
#17 Vilket också är det enda rätta sättet att se det på, fodervärd för hund är något helt annat än fodervärd för häst.
#18 Det skrev jag inte att du skrivit. Självklart kan du fråga, men räkna inte med att jag redogör för min ekonomi. Känner inte att jag är tvungen till det. Även om jag haft 12-15000 idag så hade jag inte köpt en renrasig hund i alla fall. En blandras och/eller omplacering har alltid legat mig närmast hjärtat och tänker fortsätta på det spåret.
Varför är det så bråttom med att köpa hund nu ? så att du inte har tid att spara undan pengar. Låter mer som att du bara är ute efter en gratis hund sedan kan det kvitta vad det är för ras eller blandras ?
En äldre omplaceringshund (från året och uppåt) kostar oftast inte lika mycket som en renrasig valp. Att vilja bli fodervärd för att man inte ids spara undan pengar och bara är ute efter en gratis hund är helt fel väg att gå och det osar oseriöst över det hela. Bestäm ras först utifrån din förutsättning, dina intressen och vad du vill göra med hunden, spar ihop pengar och under tiden hinner du läsa på om rasen och knyta kontakt med en eller flera uppfödare. Och nej man behöver inte vara miljonär för att kunna köpa en hund, det är bara ett motargument folk brukar köra med som är för snåla för att spara och som inte ids vänta 6-12 månader med att kunna köpa djuret de vill ha. Jag sparade ihop 10 000:- som studerande med bara studiebidrag på några månader.
Som de andra har sagt så är i 9 av 10 fall s.k. fodervärdshund från privatperson endast under en tidsbegränsning då de tror att fodervärd för hund är samma sak som fodervärd för häst. Är du dock bara ute efter att låna en hund under en tidbegränsad period så finns det säkert flera som är intresserade.
Hårt men sant.
#21 skrev i första inlägget att det inte är något panikartat. Vad är det som är så förbannat fel med att hellre vilja vara fodervärd än att köpa hund? Vad är det för fel på att inte vilja ha en renrasig utan en blandras? Detta är som sagt inget som dök upp i huvudet inatt utan suttit och rotat sig i flera år.
#22 För att det inte existerar något sådant, fodervärd för hund är något helt annat än för häst. Visst kanske du kan sköta om någons hund för en tid, men vad som då gäller kan inte någon direkt svara på eftersom det inte några regler som finns för fodervärd gäller, för det har ju inget med fodervärd att göra.
Jag har inte bett dig redogöra din ekonomi utan jag sa att jag får en röd varningssignal när man inte har råd att köpa en hund ! Det är inte alls fel att köpa en omplacering ! Men det du skriver låter så förbannat oseriöst ! Om det inte är panikartat så varför inte spara ihop och köpa en hund istället, för när du säger att du inte har råd att hosta upp inköpet så antar jag att man ska köpa hund helst idag ! Annars borde du hinna spara ihop ! Håller med #21 här !
Det som bli så fel är att det låter som du vill ha en hund, den ska kosta så lite som möjligt i inköp, därav bryr du dig inte om härstamning och div sjukdomar vilket även blandisar får. En renrasig hund kan kosta allt mellan 6-25 000 beroende på raser, ev meriter, föräldrar och deras meriter etc. Även om du har hunden full försäkrad kan du behöva lägga ut stora summor pengar, av egen erfarenhet. Min hund vart sjuk och inlagd fre-lör, jourtid+övernattning plus ny jourtid, på helgerna är inte alla försäkringsbolag öppna samma tider och en ev direktreglering kanske inte kan fixas. Då måste de x antal tusen betalas för att hunden ska få följa med hem. Såklart är det helt upp till dig gällande din ekonomi, men oavsett om du tar en omplacering, blandis eller renrasig så bör du inte ha tänket "Och så kanske jag hamnade på en ras jag inte har samma intresse av om 10 år. " en hund är en levande individ, och bör behandlas där efter! En hund är inte som ett par gamla byxor man kan slänga för de är nötta i kanten och börjar tappa färg… Tror du bör sätta dog ner och kolla igenom allt ordentligt med någon annan som ser din situation utifrån(alltså inre en böstakompis, utan kanske farmor morfar pappa el liknande) som har ett kritiskt och realistiskt synsätt.
En renrasig hund kan du kolla upp sjukdomshistoriken på genom stamtavlan, vilket ger en säkrare bild om hur hundens hälsa kommer bli. En blandis är ett roulett spel.
Min mamma har 2 KP och hon är fodervärd. Båda är hanar. De som jag fattat de som är att uppfödaren vill para dem med honor en period och sen en nästa period. Hon står för veterinär kostnad som tandsten varje år och i julklapp får vovvarna försäkring men de är nog kanske lite för att mamma å uppfödaren är lite nära varandra.. Hundarna blir mammas sen när hon fått ut några kullar. Uppfödaren tjänar ingenting på att ta betalt för han hundarna mamma har utan tjänar massa pengar på valparna. De e nog därför så många hanar är ute på foder. Min kille har en hon katt, kan ta de tex också. Hon ska paras när hon löper första gången, uppfödaren ska ha 2 kullar utav henne, andra kullen får vi en kattunge. Efter de ska hon kastreras och skrivas över på min kille, sen är katten bara hans :)
Om det är fodervärdshund du är ute efter, alltså att hunden blir din efter x antal parningar/kullar, så är ditt nuvarande argument (att få en hund gratis) fel anledning att skaffa en sådan eftersom du själv sa i första inlägget att du inte har råd med en renrasig just nu. Fodervärd för hund är likställt med att köpa en hund, skillnaden är att du "betalar" med att låta uppfödaren/ägaren använda hunden i aveln i stället för med pengar.
Men om du med "fodervärd" menar hundpassning (likställt med fodervärd för häst) under en tidsbegränsad period så fine men då är det inte du som ska betala något utan då ska ägaren stå för alla kostnaderna (mat, försäkring, eventuella veterinärkostnader + en viss ersättning/dag). Men hur kul är det att ta han om en annans hund i säg ett halvår-ett år och sedan tvingas lämna ifrån sig den när ägaren har ordnat upp sin livssituation igen.
Sen har inte jag sagt något om vad som är rätt eller fel när det kommer till renras vs. blandras, även om man är det minsta påläst om hundar, vet fördelar resp. nackdelar hos de båda.
Men först lär du nog behöva förklara vad du menar med fodervärd, är det att du ska få en hund som ska vara din resten av dens liv ? eller är du bara intresserad av att testa på hundägandet under en begränsad tid och sen lämna tillbaka hunden när perioden är över ?
Jag är fodervärd åt en tik ifrån min uppfödare.
Det är guld värt om man har en riktigt bra relation till sin uppfödare! Men kan också vara en mardröm om man har otur.
Jag betalar som om det är min hund, mat,vaccinationer,utrustning m.m. Så jag känner ingen direkt skillnad mer än att jag har något som jag alltid kan fråga och får stöd av :) Men det kräver mycket ansvar! Om min uppfödare vill tex ha på något sätt som jag ska fixa till en utställning så är det mitt ansvar att genomföra det.
Se till att hålla pälsen i bra kvalitet och att hull osv är bra, kolla vikt osv, berätta varje gång hon löper osv.
Så det är mycket att hålla koll på, men för mig har det varit underbart än så länge! Men jag har en riktigt bra uppfödare! Minuset är väl att jag vet att jag måste lämna iväg henne när tiden kommer… men jag ser det som en bra sak med :) Då jag är intresserad av avel osv så är det perfekt!
Man måste verkligen lita på sin uppfödare och det går inte att vara fodervärd om man inte är på samma plan.
#20 min omplaceringshund var gratis men kostade en hel del ändå. En skada kommer fort och kostar en hel del, så har du inge sparkaptital att kunna hosta upp 15-20000kr som de kan kosta vid ett veterinärstillfälle (om inte direktreglering fungerar)om man har riktigt otur och prickar in fel dag och tidpunkt. Då kanske man bör spara ihop en del först innan man går i hundtankar.
20 ligger blandrasvalp närmare hjärtat än en renrasig valp? Nu får du ta o förklara klarhet vill du ha en egen hund eller vill du vara fodervärd?
Letar du omplacering så rek jag varmt att man tar sig en till på hundstallet man kan även ringa och prata med dom. Annars finns det billiga hundar på blocket, vissa rassidor har även ute äldre hundar men dom brukar inte vara gratis eller billiga. Jag anser väl att man ska sätta vissa krav vad man letar efter och hur hälsan ser ut.
#24 Just idag har jag inte råd med en renrasig hund, nej. Betyder det att jag inte kan vara fodervärd-från-blocket-vad-ni-nu-kallar-det?
Klart jag kan spara ihop till en hund om jag skulle vilja ha en renrasig, men jag vill inte det. Är det lag på att varje hundköp ska vara ett renrasigt? Måste alla hundägare enbart vilja ha renraser? Skulle idag kunna haffa mig en vovve från Blocket, men varför stressa?
#25 Du kanske tycker det, men jag har skrivit flera gånger att det inte är något som är panikartat. Varför skulle jag bry mig mindre om sjukdomar och härstamning för att jag hellre vill ha en blandras?
Apropå byexemplet - exakt, därför vill jag inte kasta mig på ett valpköp bara för att jag skulle kunna. Jag har inte lust att bli ytterligare en av alla dom som köper en hund men lägger upp den på Blocket efter ett år för att hunden inte passade mina levnadsförhållanden eller livsstil. Hade jag inte varit mån om att ge hunden ett livslångt hem hos mig hade jag redan suttit med en hund här men det gör jag inte. Jag är dagmatte till olika raser för att känna efter bättre vilken ras som passar mig bäst och nu vill jag gå steget längre och eventuellt bli fodervärd/vad det nu heter/whatever. Ser inte vad som skulle vara fel med det.
Dessutom är det inte individen jag kanske tröttnat på, utan rasen (vilket jag skrev). En Border Collie till exempel kommer alltid ha vallinstinkt, oavsett vilken valp jag än köper. Jag kanske är superintresserad av vallning idag, men tappat vallintresset om 10 år, ska jag fortfarande köpa en vallhund bara för att? Jag är inget orakel, jag kan inte förutspå vilka åsikter jag ska ha om 10 år. När jag var liten ville jag ha en japansk spets, sen blev jag äldre och ville ha en amstaff, och nu är jag öppen för förslag.
Så varför ska jag sätta mig ner och diskutera det här med någon annan när jag gott och väl känner att det är hyfsat ansvarsfullt att inte köpa en valp från en grupp jag kanske inte är intresserad av om 10 år och så hamnar hunden i jorden eller på Blocket.
#28 Jag har aldrig skrivit att hunden ska vara gratis, bara att jag inte har råd med 20.000 rakt upp och ner just nu. På vilket sätt säger det att jag inte kan vara fodervärd/whatever? Har även skrivit att jag inte önskar en valp, utan unghund och uppåt. Anledningen till termen fodervärd är för att det är den termen jag sett användas på typ Blocket och utgick från att den stämde. Att andra människor skriver ut fel kan inte jag göra så mycket åt faktiskt.
Den typen av fodervärd du nämner senare är den typen jag tänker på. Vet inte vad man ska benämna den om fodervärd är katastrofalt fel att säga?
Jag vet om fördelar resp. nackdelar med renras resp. blandras. Jag hoppade inte in i hundvärlden igår, så har lite kött på benen där :)
Jag har inget emot att bara ha hunden något åt, kanske mer kanske mindre. Ett av de främsta syftena med det hela är att hjälpa andra människor med deras hundar, bland annat därför jag är dagmatte.
Så för att svara på din fråga, det är inte ett övertagande av en valp från en uppfödare jag menar, utan det sistnämnda.
#29 Jag är inte intresserad av avel till den punkt att jag skulle kunna gå in som uppfödare eller så. Den typen av fodervärd som typ alla andra här pratar om är inte den typen av fodervärd jag menar.
Men det är superkul att det faktiskt äntligen kommer någon till tråden som är det själv och inte bara massa som hänvisar till SKK:s hemsida ^^
#30 Absolut! Vad jag vet har jag inte nämnt någonstans i tråden att jag ska köpa hund än, utan att när jag gör det ska det vara en omplacering. Att tänka på ett eventuellt hundköp är väl inte hela världen? Det är ju skillnad på att tänka på det, förbereda, ta reda på info m.m och att faktiskt göra ett hundköp. Eller hur?
#31 Först och främst är det fortfarande inte en valp jag är ute efter, utan en fodervärd utan att vara fodervärd efter SKK:s regler.
Självklart. Det är Hundstallet som kommer vara första stället jag tittar på, eftersom hundarna avlivas efter en viss tid där. Sen kollas Blocket, Facebook, vänner m.m. Allt för att hjälpa ett hundliv. För hundliv som hundliv, oavsett ras eller historia, eller hur? :)
Att du förbereder dig , läser på, är dagmatte åt hundar av olika raser o ålder är bra förarbete inför att skaffa sig hund.
Hur hade du tänkt dig kolla upp sjukdomar o härstamning på en blandras?
#22 Inget fel i att vilja ha en blandras, under förutsättning att man köper en kastrerad hund från t ex hundstallet.
Inget fel i att hellre vara fodervärd än ägare om man är väldigt intresserad av rasen o av avel. Jag är själv helfodervärd åt en hanhund av en väldigt ovanlig ras. Jag ville köpa honom men jag fick inte. Eftersom han är importerad som presumtiv avelshane o jag själv inte har tillräckliga kunskaper om en för mig ny ras, såg jag ingen nackdel med att vara fodervärd, hade ändå inte kunnat avgöra vilka tikar han skulle få möjlighet att betäcka o vilka han inte borde få betäcka.
#27 Har dom skrivit avtal om vem som skall betala för julklappar? Skall din kille få en kastrerad katthona för att de haft katten på foder? Nu vet jag inte hur det ser ut på kattsidan. Skulle en uppfödare leverera en kastrerad hane/tik till mig när fodervärdsvilkåren är uppfyllda skulle jag anmäla det till SKKs etiska kommitté.
#33 Angående katter är det standard att foderkatten kastreras för att sedan skrivas över på fodervärden efter den lämnat avtalat antal kullar (vanligtvis två). Att man får en gratis kattunge utöver detta hör inte till vanligheterna, men fodervärdskap på katt är betydligt mer "öppet" än på hundsidan och det är upp till fodervärd och uppfödare att komma överens om ett kontrakt som båda anser är rimligt.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
#34 Tack för info, alltid kul att lära sig något nytt!
#3: Nu blev detta ett mycket längre inlägg än vad jag hade tänkt, men läs gärna igenom mina erfarenheter gällande sjukdom och summor med hundarna. Sjukdomar kan komma fort och pengar kan försvinna ännu fortare …
Det är inte enbart operationer som kostar, undersökningar i sig kan vara rejält dyra. Åkte in med min tik akut ifjol på natten, hon blev röntgad med 3 plåtar och fick genomgå ultraljud på natten, plus att de tog diverse blodprover plus urinprov. Fick hämta henne dagen efter, allt gick på ca 16 000 kr. Hade jag inte kunnat direktreglera med försäkringsbolaget så hade jag varit tvungen att punga ut den summan direkt, men nu behövde jag bara betala 4500.
I somras var det dags igen, samma hund och nattetid denna gång också. Denna gång valde de att operera, men inte förrän dagen efter (och det endast för att hunden mådde ganska bra och jag mitt j*vla dumhuvud hade henne bara försäkrad för 25 000). Men samma undersökningar och prover som året innan togs på natten. Med operation blev det ca 31 000, varav jag själv betalade 7500. Hade hon behövt bli opererad på natten så skulle det ha blivit mycket dyrare.
Har man otur och inte kan direktreglera med sitt försäkringsbolag eller kunna få faktura så kan det bli många tusenlappar (fler än vad en renras kostar!) att behöva hosta upp direkt.
Såhär såg hennes summor ut nattetid i år (kan ju vara intressant att ha något hum om summorna som det kan bli, och detta var alltså inte helg utan vanliga vardagsnätter):
Allmänundersökning: 3048 :-
Röntgen, undersökning: 800 :- plus 260 :- per plåt.
Blodprov: 1511 :-
Ultraljud: 2280 :-
Vårddygn: 4593 :-
Urinprov: 720 :-
Och dagoperation för livmoderinflammation (och denna sjukdom är ganska vanlig att tikar kan råka ut för om de inte är kastrerade): 10372 :- (hade hon blivit opererad på natten hade det förmodligen blivit dubbla summan).
Vi har också två andra hundar som fått sjukdomsproblem men utan att veterinär först kunnat ge diagnos. Vilket resulterade i flera undersökningar, prover och test med olika mediciner och medel på några månader (vilket gick på ett flertal tusenlappar, som tur var så hände det olika år för hundarna). Enda hunden äter idag mediciner för 4000 kr/år och måste ta prover då och då för att hon ska ha rätt dos. Den andra hunden ville veterinären att vi skulle ge ett allergifoder som skulle ha gått på ca 1160 kr/månad, vilket skulle bli svindyrt (vi ger henne istället ett bättre foder som går på ca 420 kr/månad för henne).
Man behöver inte vara miljonär för att ha hund, men man måste veta att man har ekonomin den dagen hunden blir sjuk eftersom det kan bli höga summor på kort tid, och får den en kronisk sjukdom i ung ålder så kan det bli en konstant kostnad i flera år. Att redan från början skaffa en bra försäkring och välja det högsta beloppet är en smart sak att göra. Sedan kan det vara bra att redan innan man skaffar hund lägga undan en summa varje månad så att man har en bra slant om något skulle ske.
Orkar inte tagga alla personer, men nu känns det som att ni inte läser mina svar alls och jag orkar inte skriva samma sak gång på gång.. Stolpar upp så det omöjligt kan missförstås: 1. Inte fodervärd som ni menar, läs om mitt senaste svar, skrev där hur jag menar till flera av er. 2. Kräver inte att få hubden gratis. Skrev det någonstans i mitten av tråden. 3. Jag vet att hund kostar, därför skrev jag att jag Självklart lägger undran lite varje månad tidigt i tråden. Sen kommer jag kastrera min egna framtida hund eftersom den inte ska bli en avelsmaskin. Tror ni att ni kan börja läsa de svar jag skriver nu? Bra, för jag upprepar mig inte flrr gånger. Nästan allt ni frågar om eller rekomenderar till mig (som om jag hamnade i hundvärlden igår..) har jag skrivit minst en gång innan så jag börjar ärligt talat bli rätt less på att skriva samma svar till alla i samma inlägg. Alltså till var och en av er. Det skadar inte att läsa alla svaren och ta reda på om det ni skriver kaaanske har besvarats X antal gånger innan.
Så för att se så jag fatta så är det fodervärd som i hästvärlden du tänker dig? Att du tar han dom en annan familjshund under en period där du står för försäkring, mat, sjukdommar m.m. under denna tiden och att hundens andra familj när som helst kan ta tillbaka sin hund? Skulle vilja kalla det inackordring typ så?
Jag har ju som jag skrev tidigare varit riktigt fodervärd åt min nuvarande tik innan hon övergick till mig när fodervärdskapet var upp fyllt.
Men det blir ju lite annorlunda att ge råd kring hur du ska förhålla dig till detta då det inte finns ngot riktigt avtal från SKK färdigskrivet för detta. Medn rent generellt så skulle jag säga att du bör se till att få ett välskrivet kontrakt där båda parterna sätter upp sina villkor och vad som händer om dessa inte uppfylls så du inte sedan står där och får problem.
Codeavalone.blogg.se
#38 Ja, typ. Men jag antar att der är mellan mog och ägsren vem som ska stå för vad osv. Hur som helst har jag inte kommit någonstans med den här tråden för jag vet precis lika lite som innan jag startade tråsen. Ellee jo, der finns två olika sätt stt vara fodervärd på.
MEN! Om jag nu skulle få för mig att vara fodervärd från uppfödare, hur går jag tillväga då? hur gjorde du, #38?
#39 Det finns bara ett sätt att vara fodervärd på när det gäller hund. Det du menar är att du vill låna en hund för en tid, börja inte blanda in fodervärd sen om du hittar en hund, då kan det sluta mindre bra.
Att du inte fått veta mycket mer är inte konstigt eftersom frågeställningen är felaktig, du söker ju inte en fodervärdshund, det finns inga raka svar.
#41 det där var nog det rakaste svaret jag läst i den här tråden. 🙂
Vi har lånat draghundar dels för att få ett bättre spann men då har det handlat om att ägaren blivit sjuk och inte kunnat ta hand om alla hundarna ! Att ta en vad du nu vill kalla det på blocket känns för mig inte alls bra och hur det är med kontakt vet jag inte heller ! Det är ju så mkt att ta i beaktning ! Ven står för vad , när ska hunden lämnas tillbaka ? Vad händer om hunden dör och ägaren tycker att det är ditt fel ? En omplacering och särskilt blandras kostar inte så himla mycket att köpa och för min del hade det känns bra mycket säkrare än ett handskrivet kontrakt som endå inte håller i rätten tex
#40 för att bli fodevärd till en renrasig hund från en uppfödare så behöver du ha godkännedom om rasen och en god relation till uppfödaren.
Jag kände uppfödarna sedan innan och var väldigt intresserad av rasen och av hur avel funkade. Nu tog jag henne som 2,5 åring då hon inte fått några valpar ännu och inte passade in i uppfödarens flock men det är ovanligt man brukar få ta en valp.
Det viktigaste är att man har en riktigt bra relation till uppfödaren då man ska ha ett nära samarbete med denna och mycket kontakt ang hunden under många år.
Codeavalone.blogg.se
Fodervärd missbrukas en hel del. Att vara en "riktig" fodervärd enligt SKK:s regler är en sak. Då är det väldigt organiserat och man skriver avtal. Det man ska tänka på är att man då får ansvaret att förvalta ett avelsdjur som både är en inkomstkälla för uppfödaren men också ett sätt att förbättra rasen i framtiden.
Vi kan inte tala om för dig hur det fungerar att vara "blocket-fodervärd" då det inte finns några regler. Det kan gå till precis hur som helst och du har inga lagliga rättigheter eller skyldigheter. Jag skulle aldrig ge mig in i ett sådant arrangemang. Helt plötsligt kan ägaren kräva tillbaka hunden och då har du ingen rätt till den. Eftersom du inte verkar bry dig om stamtavla och hälsa så finns det massor av alternativ. Det finns hundstallet och liknande organisationer. Men det finns också massor av billiga blandrashundar på blocket som folk har tröttnat på. Om du inte ens har råd att köpa en hund för under 5000 så ska du inte skaffa någon. Lycka till!
Att bli fodervärd hos en uppfödare är nog i inget alternativ för dig, det är inte något du kan gå och be om att få bli. Antingen söker uppfödaren en fodervärd genom annonsering (inte jättevanligt) men det vanligaste sättet är att uppfödaren tillfrågar en tidigare valpköpare eller liknande som denne redan har bra kontakt med. Att bli fodervärd är inte lätt då man måste ha en bättre kontakt än att "bara" köpa hund. Jag rekommenderar det inte åt dig då du verkar vilja bli fodervärd av fel anledning, man blir det inte för att få en billig hund eller testa en ras en stund.
Det du verkar vara ute efter är snarare en omplacering under en viss tid. Finns säkert många alternativ på Blocket som flera redan sagt men det kommer inte att finnas någon färdig "mall/kontrakt" för hur villkoren ska se ut. Det kan bara svårt att få till ett rättsligt bindande kontrakt då det inte finns något "rätt eller fel" när man omplacerar mellan privatpersoner.
#37 Som man frågar får man svar……
Varför blir du defensiv o närmast otrevlig? Du poängterar gång på gång att du har erfarenhet av hundar o är kunnig inom ämnet hund, samtidigt som du gång på gång bevisar motsatsen i det du skriver.
Om man tror att okastrerade hundar är avelsmaskiner har man ganska dålig koll både på hundar o på konsekvenser av kastrering.
Du behöver inte tagga alla du avser att svara men det skulle inte skada om du taggade ner.
Och så läste vi igenom första inlägget en gång till. Någon som minns vad det står i i sista meningen, kanske? :))))))))
#48 här lägger man ner tid för att svara och då är du bara le tillbaka ! Fråga inte här om du inte kan ta svar och bara vara otrevlig för att du inte tycker att svaren är rätt!
Handlar inte om ifall svaren är rätt eller inte utan att jag tvingas skriva samma svar till varje enskild person eftersom de flests i just denna tråd uppenbarligen inte är kapabla till att läsa de svar jag skriver. Jag upplever mig som hyfsat trevlig fram tills nu när jag har nada tålamod kvar till att svara samma svar för femtioelfte gången. Hade inte behövt bli utled om människor bara ägnade några sekunder av sitt liv och läser det som skrivits innan (en sak om det är över tusen kommentarer, men det är det inte nu) de skriver samma sak som säkert fem pers redan kläckt ur sig långt innan. Spelar ingen roll vad det handlar om, blir lika trött på Facebook också och på andra forum när folk är så äckligt lata av sig och tappat förmågan att ta reda på lite innan de kommenterar. Det är inte personligt mot dig, inte sett dig i tråden innan.
#50 Vissa människor VILL inte förstå. Thats's it! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig personligen. Har dock hört av andra som varit fodervärd och det verkar ju fungera bra ibland men kan också gå käpprakt åt he**** Tror man måste vara extremt noga med vad man skriver under o att allt går rätt till
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
#51 haha nä tydligen inte. Och det är riktigt tråkigt.. Ju mer jag-vägrar-läsa-vad-du-skriver-för-du-har-fel-oavsett-människor som skriver saker jag ska göra eller tänka på eller inte göra, desto mer sätter jag mig på tvären. Bara ledsamt att folk vägrar förstå det :( Ja, jag misstänkte det. Är ju lite samma som när jag ska hitta en hund till flocken - superviktigt att det blir rätt och man är överens om vad som gäller med hunden och så. Råkat ut alldeles för många gånger för folk som är riktigt sneaky och allmänt otrevliga och bara måste nedvärdera min hand med hunden bara för att de kan. Småaktiga rötägg finns det tyvärr överallt - även här.
Måste även tacka dig för att du svarat trevligt och verkar ha läst det som skrivits :)
#52 O här fortsätter du att idiotförklara alla som svarat i tråden o som inte strukit dig medhårs. Vill du kunna välja vilka svar som är OK så skriv i en blogg eller liknande där du kan censurera alla svar.
Jag ansträngde mig faktiskt och skrev ett seriöst inlägg med tips och alternativ. Och det har flera andra gjort. Varför är du så otrevlig?

Förstår ungefär hur du tänker efter att ha läst igenom relativt noga.
Jag tror dock inte många, privatpersoner som uppfödare, är speciellt villiga att betala en del för hunden om den inte ska bo tillsammans med dom under en viss period.
Jag hade istället satsat på att hitta en bra uppfödare med en ras som passar din intressen och det du kan ge den. Och du kommer hitta en ras som passar dig om du låter det ta tid.
Hamnar du i en situation av olika skäl där du inte längre kan ha hand om hunden är det bara att prata med uppfödaren och se om man kan lösa det genom att lämna tillbaka den.
Hade en vän som var tvungen att lämna tillbaka sin foderhund, det gick bra och hunden är nu ett nytt bra hem.
Om man ska vara "fodervärd" åt privatperson tror jag att det är lite som att vara fodervärd åt häst. Och då står man för alla kostnaderna. Eftersom att det blir som ens egna förutom att man inte behöver lägga 60.000kr på att först köpa hästen.
Man skriver ett avtal som sträcker sig ett visst antal månader/år. Hamnar du då i en knepig situation måste du ändå ha kvar hunden tills avtalet löper ut.
Eftersom ägare lämnade bort sin hund för att lösa egna problem i livet innan denne kan ta tillbaka hunden.
I mina öron låter det knepigare att vara fodervärd åt privatperson än en uppfödare.
Känns som man lättare kan hamna i bråk med en privatperson om man inte kan ha kvar hunden än med en uppfödare, som nog gärna tar tillbaka hunden om inte allt skulle funka.
#56 Riktigt så enkelt är det inte. Sätter man som SKK ansluten uppfödare ut en hund på foder, "heltidsfoder" o inte köp med bibehållen avelsrätt så kan fodervärden när som helst dumpa hunden hunden i uppfödarens knä uppfödaren är skyldig att ta emot hunden. Tvärtom är det knepigare, du kan aldrig själv åka o hämta en foderhund om inte fodervärden brutit mot avtalet så att uppfödaren inte kunnat använda hunden som tänkt i avel o även då behövs ett domstolsbeslut på att hunden skall hämtas.
#56 kan inte tacka dig nog för att du faktiskt läst! Orkar inte skriva något längre svar just nu, sitter på telefonen.
56 Vad är en privat uppfödare? Det låter som du blandar ihop två olika saker foderhund och inackordering.

#59 Privat uppfödare har jag inte nämnt någonting om?
Med privatperson menade jag sådana människor som lägger upp annonser på blocket, typ som du och jag. Och en uppfödare, ja, det är ju en uppfödare.
Jag anser inte att jag är överdrivet otrevlig (att du tar åt dig säger mer om dig än mig) utan snarare extremt trött på att upprepa mig. Hade ni läst alla de svar som skrivits hade jag inte behövt upprepa mig. Även det här är en upprepning. Vilken människa som helst tappar tålamodet när man efter 60 kommentarer fortfarande tvingas säga samma sak i stort sett.
60 du skrev : Jag tror dock inte många, privatpersoner som uppfödare, är speciellt villiga att betala en del för hunden om den inte ska bo tillsammans med dom under en viss period. Föder man upp hundar väl en Hunduppfödare? Du bör läsa på skillnaden på foderhund och inackordering av hund, det är två helt olika saker. En hund på foder är ofta avel inräknad, att uppfödaren står för kostnader när hunden är hos uppfödaren är hör till. Jag fattar inte vad du menar helt med att uppfödare inte är villiga att stå för logi och all kostnad när hunden är hos dom?
Ts lycka till med hitta en hund som passar dig/er mitt tips är läs på ordentligt innan du tar en hund på foder eller tar en hund för inackordering.

#60 Felskrevet i den meningen.
Jag ser dock inget i mitt inlägg där jag nämner att uppfödaren inte kommer står får några kostnader när den är hos uppfödaren för aveln?
Om du syftar på att jag sa att man kanske inte är så villig på att betala en del av hunden om den ska bo borta syftade jag mer försäkring, vet. kostnader bl.a.
När hunden är hos uppfödaren är det ju självklart att hen betalar kostnaderna.
Skrev inlägg snabbt och enkelt baserat på egna erfarenheter och för att TS inte verkade få det svar hon sökte, kanske hon inte fick av mig heller.
63 här kan du läsa kontrakt gällande fodervärd. Det verkar som du blandar ihop vissa delar (jag läste fel o fatta därmed fel av logi/kostnader) http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/Blanketter/fodervardsavtal-J2.pdf
Jag som fodervärd står för" vardags kostnader" gäller även vet.kostnader. Men avelskostnader o allt kring detta står uppfödaren för. Det ska man tänka på att en vanlig försäkring kanske inte täcker kejsarsnitt på tik om det skulle behövas snittas vid valpning. Så ofta har dom en egen försäkring eller tar det som tillvalsförsäkring. Jag har en foderhund våran nr 2, nu står vi inte för hennes försäkring men i vår ska vi ta en livförsäkring resten har hon hos sin uppfödare. Våran uppfödare har mindre skara hundar hon tar 1-2 kullar per år då det är liten ras så blir det i genomsnitt 1-4 valpar per kull så det är ingen stor uppfödare. 😃