Tips på liten hundras?
Hej! Jag behöver tips på raser av våra lite mindre fyrbenta vänner.
Jag har laddat länge inför ett kommande hundköp. Jag måste bara hitta en lämplig ras först, som verkligen passar just mig och min livsstil. Tänkte jag kunde få lite hjälp här. Jag har länge varit intresserad av Finsk Lapphund, och jag tror det hade kunnat bli den ultimata hunden för mig, just för att den är både lämplig som kelig familjehund och för att den gärna vistas och arbetar ute, tål kyla bra och är allmänt robust och stark. Jag har läst på massvis. Men storleken känns eventuellt lite stor, så jag ser mig om efter mindre alternativ på raser.
Det ska fortfarande vara en ras av det mer tåliga slaget, men med utpräglat vänligt och tillgivet lynne. Det måste vara en hundras som klarar av att vara ute länge i skog och mark, då jag kommer ha med mig hunden ut på långa turer i skogen, ibland även övernattning i tält osv. Helst utan att behöva klä på den en jacka liksom. Och den ska kunna gå långt och springa i skogen utan att skada tassarna. Låter jag fördomsfull om Chihuahua inte passar sig, eller kan den trots sin minimala storlek vara ett lämpligt alternativ? Någon som kan komma med lite förslag på lämpliga raser? :)
Dvärgschnauzer! Har en blandning av den + en renrasig dom är sååå underbara, passar in på allt du säger! 😍
I'm out 
Norsk lundehund. Liten och tålig för väder. Klara av långa turer i skog och mark.
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Shiba, Bolonka (!) ny ras i Sverige - underbar, bichon havanais (om du sparar pälsen en del), sheltie.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Papillon, underbara små och tåliga hundar.
Om du kan tänka dig att ha en hund som kräver lite mer mental aktivering så skulle jag rekommendera Lancashire Heeler. De är en robust, tålig och uthållig liten hund. Tillgiven och modig. De orkar hänga med på det du vill utan problem. Men kräver dock att man aktiverar den mentalt också.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Jag slår ett slag för min egen ras, Norfolkterrier (eller kusinen Norwichterrier). Liten, tålig, aktiv och social.
En trimras, bör kanske påpekas, ifall det är avgörande.
Rasbeskrivning:
http://svenskanorfolkterrierklubben.se/?page_id=41