Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1401 ggr
Allt2
0

Vilken försäkring har ni?

Hej! Jag vill inte nu i förväg avslöja vilken ras jag kommer att skaffa, men det är en liten hund inom grupp 9. 

På agrias hemsida kan jag på ett ungefär räkna ut vad en försäkring skulle kosta på en hund som är 3 år gammal (jag vill inte skaffa en valp). Den skulle landa på ca 250kr/mån inkl medicinförsäkring samt livförsäkring. Självrisken är på 1700kr.

Jag kan inget om djurförsäkringar och undrar om detta är en bra försäkring med ett bra pris, eller vad skulle ni föredra/vad har ni?

Fridaaaa
0

Folksam! 

50tusen har jag, 1500 kr i självrisk plus 20% rörlig självrisk.
De har tre olika nivåer: 25, 50 och 75, (75 fanns inte när jag försäkrade) men har som sagt 50. Ingen livförsäkring har jag. 

Enda fördelen med agria som jag ser det är att de inte sänker beloppet efter viss ålder som typ alla andra försäkringsbolag gör men gillar ändå Folksam mer.  Men vill kunna lita på mitt försäkringsbolag och känner ingen tillit till Agria. 

Efter viss ålder kan man behöva göra hälsoundersökning om hunden inte är försäkrad innan såklart.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CissiD
0

Vi har Agria till vår 8 månaders. De jag gillar med Agria är att deras försäkringsbelopp inte sjunker när hunden blir äldre utan man har samma maxbelopp även när hunden är 15 år som när valpen är 8 veckor.  Det va den stora anledningen till varför vi valde Agria. Sen är det inte den billigaste. Vi har en fast självrisk och en rörlig självrisk så beloppet som man får betala varierar beroende på vad som hänt. Men eftersom min ras ofta lever länge ville jag ha en försäkring som täcker mycket även när hunden blir gammal.

De andra försäkringarna jag kollade på i våras hade försäkringsbelopp som blev mindre när hunden blev äldre. 

Min hund är så försäkrad det bara går. Vi har livförsäkring på vår för säkerhets skull också.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Ambrose
0

Jag har själv Agria och har haft det på alla mina djur och tycker att det är ett väldigt bra försäkringsbolag. Det är bland de dyraste, men de täcker väldigt många olika grejer och som tidigare sagt så sjunker inte beloppet då djuren blir äldre och det är ett stort plus. För när blir djur oftast sjuka/skadade? När de är valp och när de börjar bli gamla. Agria är det enda bolaget som inte sänker premien. Något du dock bör tänka på är att kolla om hunden redan är försäkrad i något bolag. Det kan då vara bäst att välja samma bolag för om hunden blir sjuk strax efter att du har bytt, så kan bolagen börja bråka om vem som borde stå för kalaset, och i allra värsta fall så blir du tvungen att betala allt själv.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

oh-la
1

jag kör på If på alla mina djur. anledningen är att det är det enda bolaget med en helt fast självrisk. när vår ena katt blev dålig och behövde veterinärvård för 40 000 på kort tid var vi väldigt glada att vi inte hade delvis rörlig självrisk. med fast självrisk kostar det mer om det är billigare ingrepp på djuren, men blir desto billigare när det handlar om stora summor som ska betalas.

agria har en del fast och en del rörlig, vilket innebär att du förutom de 1700 kr som alltid gäller även blir en procent på det totala försäkringsbeloppet. 

nackdelen med If är att de inte sänker försäkringsbeloppet i takt med att djuret blir äldre.

russin
0

Haft Agria i många år till olika djurslag, men tröttande på deras ständiga ändringar av villkor och deras senaste ihopslagning av mycket vilket gav väldigt förhöjd premie. Gick över till Optimal ett år, men dom kör fulgrejer och tokhöjer för folk efter ett år (och ändrar självrisk mm).

Har haft Folksam sen 1:a maj och är toknöjd. Har just nu en sjuk hund och inga som helst problem med ersättning och mitt ombud är toppen 🙂

Karolina-H
0

Jag har IF på en av mina hundar och Sveland på den andra.

Jag tog över min tik när hon var 3 år och då var hon redan försäkrad hos Sveland och man rekommenderar inte att byta försäkring om hunden är vuxen utan att bara ta över den som hunden haft sedan innan. Annars så kommer det andra försäkringsbolaget du byter till ge er massa restriktioner på allt som hunden har behandlats för tidigare trots att det inte är något problem hunden har.

Codeavalone.blogg.se

russin
0

Man byter inte lättvindigt försäkringsbolag om hunden haft problem/skador - men om den inte haft det så är det inga problem 🙂

Karolina-H
0

#7 Min tik hade fåtalet veterinärbesök när jag tog över henne och inga skador eller problem att tala om. Men när jag hörde runt så fick jag restriktioner på alla försäkringsbolag. Hon hade som exempel haft kennelhosta och fick då restriktioner på luftvägarna hos Agria, IF och Folksam när jag pratade med dem. 

Alltså inte bara restriktion för kennelhosta utan för luftvägarna i stort så i det skulle inga problem med det bli ersatt i framtiden. Och så var de med de få grejer som hon hade sökt för innan jag fick henne. 🙂

Codeavalone.blogg.se

Lon@
0

#7, Det kan ju dyka upp sjukdomar efter försäkringsbytet och då kan det alltid diskuteras huruvida hunden hade sjukdomen innan eller inte. Kan vara svårt att säga exakt NÄR en sjukdom dykt upp eftersom många kommer smygande.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

tjoopa
0

Vi har Agria på våra :) Har aldrig haft problem och vårat ombud är trevlig att ha att göra med de få gånger jag behövt prata med henne :)

Ruzicka
0

Vi har IF på våra, av just den anledningen att vi vill ha fast självrisk. 50 000 kr försäkringsbelopp, 1500 kr självrisk. Vi vill veta vad summan landar på om något händer. Vi är inte svinrika och har inte råd att betala en rörlig självrisk om veterinärräkningen kommer upp i 50 000 kr. 

Jag har också bra erfarenhet av IF som försäkringsbolag över lag, och eftersom jag har alla mina andra försäkringar hos dem får jag rabatt. Agria har jag tyvärr dåliga erfarenheter av.. 

När jag nu av ren nyfikenhet kollade på Agrias hemsida vad jag hade betalat för en försäkring hos dem ser jag att de vill att jag betalar mer än dubbla priset som jag betalar hos IF, med samma försäkringssummor och tilläggsförsäkringar. Intressant..

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Murmeltuss
1

Vi har Agria veterinärvård 50000kr+ livförsäkring på vår hund. 15% rörlig självrisk +1700kr. Vi betalar runt 4000kr/år. Vet inte exakt då vi har två katter försäkrade också. Betalar sammanlagt ca 5500kr/år.