Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1966 ggr
[Lollo1402]
1

Taskig hundägare

Hej! Sorry om den hamnade i fel kategori, men ändå.

Idag när jag gick hem från skolan såg jag en hund och hundens ägare. Hundens ägare pratade i en sådan "snäcka" man sätter in i örat istället för att hålla telefonen. Hunden stannar och vill lukta men ägaren rycker i kopplet och mumlar" Dumma hund". Jag kollar på hunden som ser efter mig.  Plötsligt tvärstannar hunden och glor efter mig.  Ägaren drar allt vad den kan i kopplet och gapar på hunden att den ska röra på sig.

Jag har sett detta hända några gånger, hunden ser då ledsen ut. Jag vågar inte prata med ägaren då han är ganska tyken men jag vet egentligen ingenting om honom mer än att han är ganska argsint. 

Jag tycker så himla synd om den hunden. Ägaren bryr sig inte alls om den!

Tack för att ni tog er tid att läsa allt detta:)

[MikaelaR]
1

Är du säker på att ägaren inte bryr sig alls om hunden? du har antagligen bara sett honom med sin hund korta stunder du kan ju inte bedöma helheten? Har du sett honom göra annat än att bara dra hunden i kopplet och säga dumma hund?

[Lollo1402]
0

#1 Jag har bara sett honom på promenader, så hur han i helheten gör vet jag inte. Men jag tycker ändå att det är fel, då jag har sett honom göra så flera gånger.

Cireea
4

Fast, eftersom du bara ser tillfällen när hunden ville nosa och han rycker till i kopplet så kan du ju inte veta varför han gör så. Det kan ju faktiskt finnas bakomliggande orsaker till att han rycker till i kopplet. 

Som ett exempel kan jag berätta att jag tränar min valp just nu att lära sig att efter behoven är gjorde så är det promenad som gäller, då ska vi inte skutta runt och nosa överallt i tid och otid. Nosa runt får hon göra tills behoven är gjorda och sen en stund innan vi går in igen.  Medan vi tränar detta kan jag rycka till i kopplet (inte våldsamt såklart för att tydliggöra det) och säga nej när hon försöker börja nosa, eftersom det är ett beteende jag inte önskar.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[Lollo1402]
1

#3 Jaa, men jag tyckte att han såg "våldsam" ut. Han liksom bara gick iväg från hunden och ryckte ordentligt i kopplet. Jag överreagerade säkert men jag blev så ledsen.

[MikaelaR]
1

Jag tror du har överreagerat men jag har ju inte sett så kan ju inte säga med 100 procent men från vad du skriver så låter det så.

Ison
1

Min hund får inte nosa när han vill, han får inte kissa eller bajsa när han vill, och han får inte stanna och glo på vad han vill under promenaderna. Dessa regler har jag satt upp för min hund behöver de reglerna för att hålla sig lugn på promenaden. Sen är det absolut skillnad på hur hundar fungerar, men min slappnar av mycket bättre och kan släppa onödigt fokus på onödiga saker om han går i sin här position. En promenad är ju inte bara kissa och bajsa, det kan faktiskt vara fysisk och psykiskt stimulerande om man vill.

Wellcraft
0

Hur vet du att hunden är argsint? Eller menade du ägaren?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hund_katt
0

#7 tror hon menade ägaren c;

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Tilde]
1

Jag rycker i kopplet om hunden inte lyssnar. Såklart inte aggressivt och så hårt att det skadar hunden, men det kanske ser värre ut än det är. Däremot tycker jag att det är onödigt att säga taskiga saker bara för hunden inte förstår. 🤪

drika
2

Jag har faktiskt sagt till personer att inte prata i telefonen och sluta dra i sin hund dem är inte ute och går med en robot, folk blir INTE glada men kanske får en tankeställare iaf.:) Sedan tycker jag det är dumt att rycka i kiopplet då hundens halsmuskulatur är känslig så det är bättre att prata med den/korrigera:)

Hälsningar

Fredrika

vallhund
1

#4 så du tycker att en hundägare är taskig för att du anser att hen ser våldsam ut?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Wellcraft
5

#10 Skulle någon gå fram till mig bara för att jag pratar i telefonen när jag är ute med hunden skulle jag bli fly förbannad 😎
Tur att du bara träffat på lugna människor hittills.
Här går vi  inte och lägger oss i vad andra gör, om inget uppriktigt skadar hunden, fast i vissa bostadsområden går ju folk och lägger näsan i blöt ungefär hela tiden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund