Fukteksem; inte ens dusch?
Hej, mina morföräldrar har en labbe som har haft fukteksem livet igenom; vad jag vet så får han aldrig ens duschar bara för att hålla honom ren; de insisterar på att han ABSOLUT inte får bli blöt för det skulle framkalla exemen.
Jag undrar bara är detta sant? är ingen expert på fukteksem. Jag har undrat ett bra tag för ja hunden är rentav skitig, och jag har god råd att bara ta honom en eftermiddag och duscha av honom själv. Det skulle inte gälla att han eller de drabbade områdena skulle vara under vatten utan bara en dusch, och sen vara noga med att underpälsen blir torr. Tack för svar!

Vad utlöser fukteksem
Det finns alltid något som utlöser irritation eller klåda som leder till att hunden kliar sig eller slickar sig och detta utlöser fukteksemet. Orsaker kan vara utvärtes parasiter så som löss och loppor, tät päls tex om den är dåligt genomkammad, öroninflammation, för tät klippning. Prata med din veterinär för att starta med att hitta den bakomliggande orsaken till bekymren.
http://www.veterinarbutiken.se/content/14-fukteksem-hos-hund
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Enligt ägarna så är det ingenting alls som utlöser eksemen, de bara kommer (är hos vetten stup i kvarten pga detta). Jag är ganska säker på att det gäller dålig pälsvård dock, då de en gång glömde sina enda kammar och borstar hos mig och de var kvarglömda här i några goda månader tills jag hittade dom och gav tillbaks dom. Har försökt ta upp det med dem men det blir bara bråk för de tycker jag anklagar dem för att vara dåliga hundägare.
Undrar dock om det hade varit ok för mig att ge hunden i fråga en dusch för hygienens skull?
man kan självklart duscha hunden MEN föna den torr direkt efteråt:) återfukta med ett bra schampo och balsam för hund.
Hälsningar
Fredrika

Något är det.. såklart.. men vad det är, är problemet.
Dålig hygien förefaller vara det mest misstänkta, dock så brukar hundar klara en hel del smuts såvida de inte har särskild päls som är känslig för detta.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Självklart skall man duscha sina hundar om dom är skitiga. Är det bara damm o pollen så räcker det bra med bara vatten. Handlar det om problem som sitter djupare så skall man naturligtvis använda ett schampo som rekommenderas av vet eller kompetenta försäljare. Sen beror det naturligtvis på vilken ras det gäller. En del utställningsraser skall tydligen bada med schampo flera ggr i månaden, andra raser behöver inte schamponeras ö.h.t. utan enbart sköljas av då o då om de rullat sig i päck o stinker.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.