Äldre "förebild"
Ett par i området har nu köpt en lite äldre (5-8år) hund för att ha som bland annat sällskap till sin valp/unghund, huvudsyftet med köpet har dock varit för att den yngre ska ha en typ av förebild som föregår med gott exempel i olika situationer.
Detta väckte en nyfiken fråga hos mig som jag gärna vill ställa till er.
Hur tänker ni kring det?
Jag vet en del som tycker att det är dåligt av den anledning att de anser att det då blir den äldre hunden som uppfostrar den yngre och inte du som ägare, andra ser det som en mycket positiv sak då det inte är något nytt att hundar "tar efter" varandra. Förutsatt att den äldre då också har önskvärda egenskaper.
Har ni egna erfarenheter kring detta så dela gärna med er, både för och nackdelar.
Jag tycker det är positivt att använda sig av en äldre hund men man bör skaffa den innan valpen så man vet med säkerhet om det finns problem med den äldre hunden och vilka de är. Tycker de låter lite riskabelt att ta in en okänd äldre hund när man redan har en valp hemma. Men de kanske känt hunden tidigare. Det går ju inte med säkerhet att säga. Tycker däremot att deras huvudsyfte med den äldre hunden är fel. I mina ögon låter det som lat och rätt elakt mot den äldre hunden. Känns som om den andra hunden är sekundär till valpen. Men jag kan ju ha missuppfattat syftet.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
#1 Den nya hunden är inte bara ett verktyg för de, de har varit noga att se till att den faktiskt passar ihop med både människa och hund innan köp gjordes.
De har även haft hund tidigare.
Tror jag formulerade mig lite klantigt i #0, vad jag menade var hur era åsikter lyder kring ämnet i överlag och inte kring just denna händelse.
Mer hur ni ser på det att man skaffar en äldre med tankar om att denne ska kunna "visa vägen" för den lille samtidigt som den äldre givetvis också är skaffad för att vara en i familjen, inte bara som verktyg.
#2 Jag skulle nog, som #1 sa, inte våga skaffa en äldre hund, när du redan har valpen hemma.
Däremot så tycker jag absolut att man kan skaffa en valp för att låta den lära av en äldre hund, t.ex. så är det det jag hoppas göra om jag skaffar valp inom rimlig framtid, alltså att låta Jappe vara med och uppfostra och visa vägen inom vissa områden. För hur mycket vi än vill, så har vi inte samma möjlighet till obehindrat språk och stöd, såsom en säker äldre hund har :)
#2 Okej då missuppfattade jag frågan. Men håller med #3 helt okej att använda den hunden man redan har för att få fram bra egenskaper hos valpen. Men att skaffa en äldre hund när man redan har en valp tycker jag är fel vänt. Att däremot skaffa en äldre hund och när den kommit till rätta och man lärt känna den ordentligt så kan man börja fundera på att skaffa valp om det passar den hunden.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/