Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1628 ggr
[Akilles1]
0

Agillity?

Jag börjar bli riktigt sugen på att börja träna agility med min blandras. Är man medlem i våran lokala hundklubb så får man dessutom fri tillgång till deras agility bana. Dock blir det nog inte aktuellt förnens i vår eftersom dom plockar ner banan över vintern.

Jag har däremot hört att agility inte lämpar sig för vissa hundar då vissa hundar kan bli väldigt stressade av den hundsporten. Stämmer det?

Vad är det bästa och roligaste med agility?

Grace2009
0

Jag kan själv inget om agility, men vill tipsa om att det finns en iFokus sida för det, du lär hitta massvis med information där 👍 http://agility.ifokus.se/

[Akilles1]
0

tack så mycket:)

Kadoor
0

Jag har precis börjat träna agility lite med min hund(eller ja, familjens). Han är en Lagotto och det fungerar super med honom. Så jag tror nog att det kommer gå med din. :) sedan beror det ju på hur hunden är. Om du vet med dig att din hund lätt blir uppstressad så är det kanske inte det bästa, men om du tror att det kommer fungera så kör på!

Hos mig får vi låna en agilitybana när den är ledig. Vilket är skönt, så att man slipper känna att man behöver bli medlem(dock måste man vara medlem för att tävla eller delta i kurser osv). Kan du inte bli medlem nu och träna nu i höst ett tag i alla fall? För att testa på lite och börja öva på det, även om det kanske inte blir så länge då det börjar bli väldigt mörkt & kallt. Det kan kanske vara kul att börja smått ändå. Annars kan man ju(om du har trädgård) göra en egen bana med hinder ifall man inte har tillgång till banan. :)

Det bästa & roligaste med agility är nog att få jobba med sin hund och känna att man gör något kul tillsammans! :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Wellcraft
0

Jag kör agility med min och planerar att tävla någon gång.
Även han är en lagotto (en perfekt ras när det gäller agility f.ö) och han älskar det verkligen.
Han är kvick, snabbtänkt men behöver lite stöd från föraren.

Om hunden blir stressad av agility tror jag någonting är fel.
Det kan vara så att man har en aktiv ras vars enda aktivering är agility - vilket gör att hunden går upp i varv.
Eller att det blir så mycket intryck, rörelser och kommandon att det slår över.
Stressar hunden vid agility så får man ta det lugnare, man får ta hindren lugnt och kanske även köra lite passivitetsträning inne på banan.

Agility är en rolig och givande sport, det är så roligt att se vilken power ens hund egentligen har och agility tränar även samarbetet och relationen förare och hund emellan.

Jag har agilitybana på skolan som jag alltid har tillgång till.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Akilles1]
0

tack för tipsen:)