Hur skulle ni gjort?
Hej. Jag har två hundar en på 13 år och en på 2 år. Och jag har börjat tänka lite på när det kommer bli dags för Filippa (13) att somna in. Hur man ska göra då. Nilo (2) kommer bli ensam hund då. Nu hoppas vi på att det dröjer något år till innan detta sker, men hur skulle ni gjort vid avlivning? Ska man ta med Nilo så han ärrs när hon somnar? Eller ska man lämna han hemma?

Jag är i samma sits . En är 13 och en är 3. Jag har tänkt att 3-åringen ska få vara med och ta farväl av sin vän. Sen får vi se hur det går. Han kanske dör hemma . Vem vet.
>>>Malum domesticum<<<
Vet inte riktigt, låter nog bäst att lämna han hemma. När jag var liten hade vi två hundar, Schäfern Bessie och Papillionen Molly, när Bessie dog tog det väldigt hårt på Molly. Hon ville inte äta eller dricka och hon gömde sig under våran trappa i nästan två veckor. Jag vet inte om mamma tog med sig Molly till veterinären eller inte, men Molly visste i allafall att Bessie var död.
När Molly dog påverkades inte våra andra hundar, tror inte dom visste att hon var död utan trodde nog bara att hon hade åkt iväg någonstans, så dom betedde sig som vanligt. Dom kände väl säkert på sig att något inte stämde för alla var ju så ledsna, men dom blev ju inte deprimerade som Molly blev, och det är jag glad för
Don't cry, just say 'Fuck you' and SMILE!

Enja fick följa med oss i bilen sen ta en promenad med husse som inte själv klarar av den biten. Enja koppla inte att andra hund inte att våran andra hund inte var med hem. Gör det som känns bäst för oss var det inte något fridfullt hon kände på sig och ne fy.
Det lutar mest åt att Nilo får följa med. Nu är dem inte "bästa vänner" men Nilo har levt hela sitt liv med Filippa så vi vet inte riktigt hur han kommer ta det, för han har två katter här hemma han leker med oxå. Men vill mest höra vad folk tycker osv. Vi hade med Filippa bär vi avlivade vår första hund, men det verkade som att hon inte förstod att han dog. När han dog så slutade hon kolla på honom precis som att han inte fanns kvar. Men när vi kom hem så började hon direkt leta efter honom och var jätte ledsen. Sen tror jag att alla hundar förstår och "sörjer" på olika sätt.
Jag hade nog lämnat den andra hunden hemma, men vet att en av mina kompisar fixade så att veterinären kom hem och avlivade hunden i hemmet.
Jag hade tagit med båda. Men gör det som känns bäst för dig.