Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3551 ggr
Hildgrim
5

Kuperad valp

Igår såg jag ett ungt par sittandes på en parkbänk med en stackars dobermannvalp som hade både kuperad svans och öron. Killen drog plötsligt till riktigt kraftigt i kopplet för att valpen vände sig om och kollade på något, Han tag tag i nackskinnet, höll valpen framför sig och stirrande den i ögonen. Det kändes ju lagom kul.

Det får mig att fundera på varför man ser kuperade hundar i Sverige idag när det är olagligt? Jag förstår såklart att valpen antagligen är import. Men om man nu är intresserad av att importera in en valp från ett land där kupering är tillåtet (jag kan förvisso tycka det är fel att sponsra sådana uppfödare över huvud taget), kan man bara inte be uppfödaren att inte kupera just den valpen? Det måste ju vara lite jobbigt att ha en kuperad hund i Sverige idag. Man kan antagligen inte ta en vanlig promenad utan att få sura blickar?

Själv så försöker jag egentligen inte moralisera så mycket när jag ser en kuperad hund, framför inte när det gäller svansen. Det kanske fanns en medicinsk anledning bakom kuperingen. Och även om öronen är kuperade så är det kanske inte ägarens val, det kan vara en omplacering.

Men när jag ser ett tufft ungt par inne i centrala Malmö med en liten kuperad dobermannvalp som dom dessutom verkar behandla illa så blir jag fördomsfull. Inte känns det som att dom har ett brinnande intresse för rasen inte… det känns snarare som dom vill ha en stor, vass hund som dessutom ska se otäck ut. För hängöron är väl för gulligt…

[Forest]
3

Ser man att någon slår en hund så anser jag man gott kan kontakta polisen. Valpen i sin tur kan vara nytt blod och vara import där kupering är tillåtet, jag skulle välja en naturlig valp men då tror jag att man måste visa sitt valpköparintresse mycket tidigt för uppfödaren.  Sen klart många ser den som vassare jag är en av dom som tycker dom är grymt snygga men skulle inte vilja stödja kupering genom köpa valp.

Mischa
5

Anledningen att man tar in en kuperad valp är ju oftast för att man vill ha den kuperad, det är inte så många närliggande länder som tillåter det längre och visst går det oftast bra att få den okuperad om man nu vill. Man blir ju även begränsad att ställa ut om jag inte minns reglerna fel. Jag är nog väldigt fördomsfull när det kommer till kuperade dobermann, men min uppfattning är att de oftast importeras kuperade för sitt yttre och inte för hur de är avlade.

≧◔◡◔≦

vallhund
0

#3 Inte bara utställning utan alla tävlingar etc i SKK/BK. Enda undantaget är MH om hunden behöver det för att regga valpar efter sig, dvs nytt blod.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mischa
0

Med andra ord är det ganska vanskligt för en ex. uppfödare av en bruksras att vilja ta in kuperat så vidare det inte är en redan meriterad hund.

≧◔◡◔≦

vallhund
2

#4 Japp med en valp så vet man ju inte hur den kommer att utvecklas, dvs har något att tillföra aveln.

Numera är de flesta uppfödare av fd kuperingsraser intresserade av att veta vad för slags svans hundarna lämnar efter sig.

På rottissidan kan defekta svansar lämna spida bifina efter sig, nu går sånt inte att mörka lika lätt som före kuperingsförbudet.
Andelen rottisar o dobbevalpar som får sina svansar kuperade pga medicinska orsaker har minskat drastiskt, dvs explosionen av vappar som fått svansen klämd i dörrar har mattats av.

Hildgrim
1

#1 Jag tycker också kuperade öron är snygga. Det är jätte fint med uppåtstående spetsiga öron. :) Men om man tycker utseendet är så pass viktigt (nu rör det sig trots allt om folk som är beredd att skära bort delar från sin hund pga utseende) så kanske man kan skaffa en ras med naturligt stående öron istället?

botakt
0

Svansar kan jag inte säga så mycket om. Kan hända mycket med en ivrig och vilt viftande hundrumpa. Min mammas irländska varghund har slagit sönder sin svans i ren glädje. Nu läkte det fint av sig själv. Men en vän till oss fick lov att operera bort en bra bit av svansen på sin varghund för att han slog sönder den in till benet. Men i skönhetssyfte är varken svans, klor eller öron okej!

vallhund
0

#7 Ja sånt händer,  efter amputationen så blir det tävlingsförbud, utom för en grupp av fågeljakthundar, minns inte vilken.

botakt
0

#8 han ställs inte ut eller tävlas i vilket fall. Inte våran tik heller. Men svansen ska man inte vara så snabb på att dömma

vallhund
1

#9 Jag har inte dömt, jag skrev vad som gäller om svansen är kuperad, stor skillnad.

Från början fanns utrymme för dispens om svansen kuperats av medicinska orsaker o det fanns intyg på att svansen varit OK före skada/amputation. Detta ledde tyvärr till en epidemi av hundar som fått sina svansar klämda i dörrar av olika slag, dvs folk bröt medvetet av svansarna på sina hundar så att de skulle kunna kuperas.

🤮

Hildgrim
0

#10 Fy fan vad är det för fel på folk? Bryr dom sig inte om sina hundar? o_O;;

botakt
0

#10 menade inte att just du har dömt. Finns så många som dömmer trots att dom inte har nån fakta.

Thaisilk
1

Det finns ju också flera raser som kan födas med stubbsvans och fransk och engelsk bulldogg har bara en liten missbildad, skruvad svans.

Australian Shepherd, pembroke corgi och västgötaspets är andra raser med ofta naturlig stubb (inte skruvsvans). Stubbsvans är dominant över lång svans så även en och annan blandrasvalp kan födas med stubb. Valpar med dubbla anlag för stubbsvans lär dö som foster, de stubbsvansade som föds har alltid ett anlag för stubb och ett för lång svans och två stubbsvansade som paras med varandra brukar därför få både stubbar och långsvansar.  

Min syster har en fralla med en-två synliga svanskotor. Hon får dagligen höra att hennes stackars hund har fått svansen avhuggen. Särskilt vuxna med barn gillar att ha långa otäcka utläggningar för ungarna om hur man har sågat, klippt, brutit eller huggit av den stackars hundens svans.  😕

vallhund
1

#13 Mig veterligen är anlag för stubbsvans som hos Aussies o Berger des Pyrénées (har en sån med stubbsvans) samma som den genetiska defekt som kan leda till Spina Bifida. S.B. ger missbildningar typ ryggmärgsbråck, mycket smärtsamt för valpen, alla resorberas inte i livmodern.