Golden frågor :)
Hej , jag har några frågor gällande hundrasen Golden Retriever,
1. Är dem bra som förstahund? (Min pappa har haft hundar när han var barn, och farmor har haft hund ända tills 2011, då hennes senaste hund gick bort och hon kände inte för att skaffa en ny. Alltså är jag och min familj hundvana, men detta kommer vara den första hunden som vi äger.)
2. Ifall man köper en vuxen Golden, är den lätt att komma överens med/lära känna? Min kompis har en collie och det tog många besök innan han för första gången hade vant sig vid min närvaro och kom fram för att hälsa.
3. Är de modiga hundar som vågar ta sena kvällspromenader eller är det något problem?
4. Skäller dem mycket inne/ute?
5. Fäller de mycket, och isåfall räcker det med två ordentliga borstningar per fällning för att slippa det mesta? (klart att jag krm kamma den 2-3 ggr i veckan annars också).
6.Är det okej ifall de har en hundkompis och är hemma själva när jag är i skolan eller något sånt? Hur många minuter kan de lämnas själva på ett ungefär?
7. Vad matar ni era Goldens med? Speciellt märke? Torrfoder? Blötfoder?
8. Är de så att de följer efter och är mest trogen till en person, eller lyder de alla?
Och så nionde, och sista frågan, är det någon skillnad på temperament mellan honor och hanar? Är hanhundar mera framåt/lydiga?
Många av dessa frågor beror säkert på hur individen är, men ställer dessa frågor bara för att vara på den säkra sidan ;) Farmor har haft flera st Welsh Terriers som jag har gått ut och gått med, och en hona började stormkälla så fort vi träffa en annan tik. Dock var just den tiken väldigt självständig av sig och lydde en endast om hon fick något gott. X)
Råkade publicera för tidigt
1. Är dem bra som förstahund? (Min pappa har haft hundar när han var barn, och farmor har haft hund ända tills 2011, då hennes senaste hund gick bort och hon kände inte för att skaffa en ny. Alltså är jag och min familj hundvana, men detta kommer vara den första hunden som vi äger.) De passar för det mästa bar som en förstagångs hund, läs på mycket sp skall det nog gå bra
2. Ifall man köper en vuxen Golden, är den lätt att komma överens med/lära känna? Min kompis har en collie och det tog många besök innan han för första gången hade vant sig vid min närvaro och kom fram för att hälsa.
Har ingen erfarenhet om omplaserings hundar, hoppas du får svar på denna fråga av någon annan.
3. Är de modiga hundar som vågar ta sena kvällspromenader eller är det något problem?
Detta är väldigt individuellt, men ingen av våra hundar har inga problem med att vara ute då det är mörkt.
4. Skäller dem mycket inne/ute? V
5. Fäller de mycket, och isåfall räcker det med två ordentliga borstningar per fällning för att slippa det mesta? (klart att jag krm kamma den 2-3 ggr i veckan annars också).
6.Är det okej ifall de har en hundkompis och är hemma själva när jag är i skolan eller något sånt? Hur många minuter kan de lämnas själva på ett ungefär?
7. Vad matar ni era Goldens med? Speciellt märke? Torrfoder? Blötfoder?
8. Är de så att de följer efter och är mest trogen till en person, eller lyder de alla?
9. är det någon skillnad på temperament mellan honor och hanar? Är hanhundar mera framåt/lydiga?
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Råkade publicera för tidigt, gick tydligen ändast att hantera inlägget en gång🤔
1. Är dem bra som förstahund? (Min pappa har haft hundar när han var barn, och farmor har haft hund ända tills 2011, då hennes senaste hund gick bort och hon kände inte för att skaffa en ny. Alltså är jag och min familj hundvana, men detta kommer vara den första hunden som vi äger.)
De passar för det mesta bara som en förstagångs hund, läs på mycket och gå kurser så skall det nog gå bra
Har ingen erfarenhet om omplaserings hundar, hoppas du får svar på denna fråga av någon annan.
Detta är väldigt individuellt, men ingen av våra hundar har problem med att vara ute då det är mörkt.
4. Skäller dem mycket inne/ute? våra skäller nästan aldrig inomhus men ibland vid hundmöten
de fäller mycket man brukar säga att en golden fäller 2ggr om året och 6 månader varje gång, men vissa perioder fäller dom mera och ibland fäller dom mindre. men detta är också väldigt individuellt.
6.Är det okej ifall de har en hundkompis och är hemma själva när jag är i skolan eller något sånt? Hur många minuter kan de lämnas själva på ett ungefär? om de kommer överäns väldigt bra. en hund skall max vara ensam hemma 6timmar men gärna mindre
7. Vad matar ni era Goldens med? Speciellt märke? Torrfoder? Blötfoder? våra får acana
detta är väldigt individuellt men våra lyder alla i familjen
9. är det någon skillnad på temperament mellan honor och hanar? Är hanhundar mera framåt/lydiga?
om man tar och jämför boss och lady så går lady mycket snällare i kopplet än boss, båda är lika lättlärda.
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Golden är en relativt tyst ras som sällan skäller.
En golden ska aldrig och är sällan feg, kvällspromenader lär knappast vara något problem.
En hund får lämnas max 5 timmar per dag, då spelar det ingen roll om den har en hundkompis eller ej.
Just denna ras ska vara & är oftast väldigt social och inte alls lika svårflörtad som en collie.
Goldens kan fälla en del, men det löser man enkelt med en furminator.
Jag anser inte golden vara en enmanshund, snarare en familjehund där den glatt följer hela sin familj.
Jag har ingen golden själv men undviker torrfoder och annat foder med skräp i. Jag ger färskfoder med lite barf-komp.
Det finns ingen bevisad skillnad mellan tikar & hanar, jag har träffat många hundar i mitt liv och jag har aldrig märkt någon skillnad mellan just könen, det handlar snarare om individer.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
1. Ja jag bodde hemifrån i 2 dagar innan jag köpte min golden :) har dock hundvana frän när jag bodde hemma. 2. Ingen erfarenhet . 3. Ja inga problem. Min var dock lite mörkrädd som valp. 4. Har aldrig skällt nästan. Men jag har tränat han till det då vi bor i lgh. Råkar han skälla ute när han leker så blir han nästan rädd för sig själv haha. 5. Jaa usch men vi bor som sagt i lgh, en 2a så då märks det ju fort. Jag dammsugar minst 3 ggr i veckan. 6. Min kan vara själv 5 tim utan problem(har inte testat längre) och han har aldrig haft sönder något eller skällt enligt grannarna. 7. Ekunuba valp fort han ska äta den tills han är 2 år om jag minns rätt 8. Vår älskar alla människor och djur. Är vi hemma hos någon annan så bryr han sig mest om dom nästan för han vet ju att han träffar oss varje dag annars ;) 9. Ingen erfarenhet men har ju träffat tikar och båda verkar ju lika goa överlag :)
Har inget mer att säga än att Golden retriver är den bästa hunden som finns.
Har själv en, en hane.
Dom är familjevänliga, snälla och ens bästa vän!
#3 Det finns ingen regel på maxtid som en hund får lämnas ensam. Det som står i lagen är att de ska rastas regelbundet, och då finns det en rekommendation på var 6:e timme.
http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/ensam-hemma/
Tass Josephine
#6 Det är vad jag tycker är etiskt försvarbart.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
1. Ja, det tycker jag!
2. Det är nog individuellt.
3. Vår hade inga problem med kvälls promenader.
4. Vår golden skällde bara en gång i sitt liv. 

Den enda erfarenhet jag har utav golden är att dom "nyare" vita golden är instabila och att aveln är okontrollerad vilket resulterar i individer som har agressionsproblem, sjukdomar och allmänt är instabila med beteenden som inte är önskvärda.
1. Ganska enkel hund. Beroende på vilken typ, jaktvarianten rekommenderar jag inte som förstahund kanske, den är mycket mer krävande än utställningsvarianten. Men utställningsvarianten passar bra som förstahund. 2. De är väldigt sociala, eller ska vara iaf. Förhoppningsvis om det är en omplacering ni skaffar så har ni hunden uppe i famnen innan ni kommer innanför dörren c; 3.. De ska inte vara rädda/nervösa. Beror också lite på jakt och utställning, vilken typ man tar. I utställningsaveln avlar man främst på utseendet, medan man i jaktaveln avlar främst på mentaliteten. Oftast är jakttypen tuffare. Aveln i utställningstypen börjar gå åt skogen, som med många andra raser, för man avlar bara på utseendet. Collien var tuffare innan. Men nu är det svårt att få tag på en individ som inte är nervös. Snart samma med golden. Men att gå ut på kvällarna är inga problem c; 4. Våran skäller rätt mycket, han har väldigt mycket att säga jämt c; men det är sällan ett problem hos en golden. Dom är oftast ganska tysta. Bara vi som råkade få problemet c; (fast vi har en jaktgolden) 5. Fäller oftast ganska mycket, ja. Vi hade tur med våran som fick väldigt lite underull, så han fäller inte alls mycket. Det har också lite med vilken typ. Utställningen har mycket päls, medan jakt har tunnare päls, så dom inte blir så klumpiga ;) 6. Har du redan fått bra svar på, och jag är väldigt lat så jag upprepar inte det c; men kan säga att det också beror på om du ensamhetstränar hunden. 7. Mat… Våran får Taste of the Wild, torrfoder. Ganska dyrt, men utan spannmål… Ett bra foder. 8. De är bra familjehundar, men ibland händer det att dom binder sig till en, sen skiter i vad alla andra säger c; vår förra var sån. Eller så lyssnade hon inte på mig för att jag var en jobbig unge som bara var till nytta för att tjäna mat ifrån c;haha, fast det var mest pappa hon lyssnade på iaf. Sen sket hon i alla andra. 9. Tikar är ju alltid tikar, oftast bitchigare, iaf vid löp. Hanar kan nog vara mer framåt, men ett vanligt problem som finns hos utställningsvarianten, i jaktvarianten också men inte lika stort problem, är att det ofta produceras för mycket hormoner(kommer inte ihåg vilken hormon) som gör att den kan bli aggressiv/dominant mot andra hundar. En anledning till varför den räknas som en av världens aggressivaste hundraser. PM:a gärna om du vill veta något mer. Har levt med goldens hela mitt liv, så kan säkert svara om det är något mer du vill veta.
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Väldigt många som svarat på andra frågor så jag ska väl ta den som jag är helt säker på ;)
Jag skaffade mig en Goldenhane på tre år och vi blev vänner på en gång. Absolut inte svårt att bli nära med en golden - de är väldigt kontaktsökande och älskar cirka alla :)
Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still
willing to get our hands dirty”
†